ABENTEUER LITERATUR SEITE 24,25 Door Floor en Nathalie
1. SEITE 24. WAS ERFÄHRST DU ÜBER DIE FOLGENDEN FRAGEN? A: Welches Genres? Fabels, burgerlijke tragedies, onderwijs romans, gelijkenissen B: Welches Dichter? Immanuel Kant, Johann Christoph Gottsched, (Shakespeare) C: Welches Thema? Radicalisering, ontwikkelingen, de verlichting
2. BESCHREIBE DAS BILD. WAS IST TYPISCH DARAN FÜR DIE AUFKLERUNG? Kinderen leren thuis met een leermeester. Dit is kenmerkend omdat er in die tijd nog geen echte scholen waren en in de verlichting speelde kennis een grote rol.
3. SEITE 24. WAS HABEN DIESE BEGRIFFE MIT DER AUFKLÄRUNG ZU TUN A: Rationalismus: Betekent: rationalisme, het is de denkwijze die zich in die periode ontwikkelde B: diesseitige Welterkenntnis: Betekent: kennis van deze wereld, men ging ontdekkingsreizen maken C: Pietismus: Betekent: vroomheid, voor de verlichting geloofde iedereen alles wat de kerk zei, en in de verlichting gingen de mensen zelf meer nadenken en niet meer alles geloven wat iemand zei.
4. SEITE 24. ERKLÄRE, VON WEM DIE FOLGENDE ZITAT IST UND WAS ES BEDEUTET Aufklärung ist der Ausgang de Menschen aus seiner selbstverschuldeten Unmündigkeit Dit werd door Immanuel Kant gezegt, hij bedoelde hiermee dat de verlichting de mensen bevrijdde van zijn onmondigheid/onvermogen om hun verstand te gebruiken
5. LIES DAS FRAGMENT AUF SEITE 25 UND FASSE DEN INHALT KURZ ZUSAMMEN Het volk (de vogels) mag uitgehongerd toekijken terwijl de koning (adelaar) zich verzadigt met heel veel eten.
6. ERKLÄRE MIT 2 ARGUMENTEN, WARUM DAS FRAGMENT EINE TYPISCHE FABEL IST. De dieren kunnen spreken en hebben menselijke eigenschappen Er zit een duidelijke boodschap achter; de schrijver van het verhaal vindt dat de koning zichzelf veel belangrijker vindt dan het volk.