Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Ervaringen in samenwerking
Implementatie van de UNCO-MOB
Succesfactoren van teamcoaching
De ontwikkeling van de 7 competenties
Uw opdrachtgever zoals hij is Nicoline Mulder 16 november 2006.
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
Hogescholen in Dialoog
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Geef een tip, krijg een tip
Appreciative Inquiry Waarderen van conflict & spanning
Kwaliteitsagenda 2012 Van, voor en door werkgever en werknemers 6 september 2012.
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Van doelen naar reflectie
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Missie, visie & jaarplan
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Ontwikkelruimte voor EMC Zomeracademie Model ontwikkelruimte 3.0 Ontwikkelruimte Reflecteren Dialoog voeren Toekomst creëren Organiseren Interactie.
Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
BETERE DIENSTVERLENING BETERE DIENSTVERLENING Door gestructureerde samenwerking tussen LIJN & STAF kwaliteit verbeteren Peter Hammecher.
Moedig Onderwijsbestuur Kim Putters, directeur SCP Lezing t.b.v. de dag van het onderwijsbestuur Utrecht, 8 juni 2015.
Zinvol automatiseren Menselijke en organisatorische aspecten.
Coaching week Rotterdam Academy.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
OPTIMALE CONDITIES VOOR DIALOOG PEER SMETS & MARLOES VLIND.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Mondzorg - persoonsgericht
Besturen met Burgerkracht
Psychomotorische taxonomie
Workshop: Zorgnet, marketing in beeld
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Hoofdstuk 7 Assessment Perspectives and the Human Matrix: Brigdes to Effective Treatment Planning in the Initial Interview.
SHEQ SHQ.
Persoonlijk Leiderschap
BOM-model PV 25/03/2014.
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Erikson  Identiteit vs identiteitsverwarring
The making of: Omgevingsvisie
Een lerende en adaptieve organisatie
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Inspirerende ontmoetingsplek voor en door programmamanagers
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen Model van de ontwikkelruimte Karin Derksen 2011

Ontwikkelruimte maken Sociale ruimte die je maakt in: De interactie in de groep De interactie met de omgeving Ontwikkelruimte nodig voor veranderen, verbeteren, vernieuwen De ontwikkelruimte is een sociale ruimte die je met elkaar maakt als groep in de interactie binnen de groep en de interactie die je hebt als groep met je omgeving. Voor succesvol veranderen, verbeteren of vernieuwen hebben groepen ontwikkelruimte. Daar heeft Marc Coenders (2008) al 8 jaar onderzoek naar gedaan en is Karin Derksen nu ook al 2 jaar onderzoek naar aan het doen.

Model ontwikkelruimte Omgeving Ontwikkelruimte Reflecteren Afstand nemen, vanuit meerdere perspectieven kijken, feedback vragen Dialoog voeren Toekomst creëren Organiseren Coördineren, afspraken maken, flexibel leiderschap en eigenaarschap Resultaatgerichtheid, kernvragen stellen, waardecreatie Waarderend onderzoeken, doorvragen, betekenis geven De ontwikkelruimte bestaat uit vier dimensies. Groepen zijn succesvoller naarmate ze het beter lukt om aan al deze vier dimensies aandacht te besteden in hun proces. Dat lijkt gemakkelijker dan het is. De meeste groepen richten zich van nature op toekomst creëren en organiseren. Dit zijn groepen die snel tot oplossingen komen, maar niet echt vernieuwen en meer van hetzelfde blijven doen en daardoor bij complexe vragen niet tot duurzame resultaten komen. Sommige groepen zijn van nature gericht op reflecteren en dialoog Heel soms is een groep meer gericht op reflecteren en dialoog voeren, dit zijn groepen die fantastische ideeën hebben maar die niet in praktijk weten te brengen. Vaak is de dominante voorkeur van de (informele) leider van een groep automatisch overheersend in de groep. Er zit ook spanning op die twee assen, zie volgende dia

Spanning in ontwikkelruimte Dit is de spanning in de ontwikkelruimte. Het is de kunst voor groepen om te gaan met die spanning. De kaarten van de ontwikkelruimte helpen daarbij.

Dimensiekaarten Deze kaarten worden naar kwaliteiten van deelnemers over de groep verdeeld. Voordeel: iedereen voelt zich gewaardeerd om zijn kwaliteit en iedereen heeft een specifieke rol in het proces. Een ander voordeel dat de groep bewust kiest, omdat het wordt uitgesproken, om te versnellen of nog even verder te ‘onderzoeken’, etc.