Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen Model van de ontwikkelruimte Karin Derksen 2011
Ontwikkelruimte maken Sociale ruimte die je maakt in: De interactie in de groep De interactie met de omgeving Ontwikkelruimte nodig voor veranderen, verbeteren, vernieuwen De ontwikkelruimte is een sociale ruimte die je met elkaar maakt als groep in de interactie binnen de groep en de interactie die je hebt als groep met je omgeving. Voor succesvol veranderen, verbeteren of vernieuwen hebben groepen ontwikkelruimte. Daar heeft Marc Coenders (2008) al 8 jaar onderzoek naar gedaan en is Karin Derksen nu ook al 2 jaar onderzoek naar aan het doen.
Model ontwikkelruimte Omgeving Ontwikkelruimte Reflecteren Afstand nemen, vanuit meerdere perspectieven kijken, feedback vragen Dialoog voeren Toekomst creëren Organiseren Coördineren, afspraken maken, flexibel leiderschap en eigenaarschap Resultaatgerichtheid, kernvragen stellen, waardecreatie Waarderend onderzoeken, doorvragen, betekenis geven De ontwikkelruimte bestaat uit vier dimensies. Groepen zijn succesvoller naarmate ze het beter lukt om aan al deze vier dimensies aandacht te besteden in hun proces. Dat lijkt gemakkelijker dan het is. De meeste groepen richten zich van nature op toekomst creëren en organiseren. Dit zijn groepen die snel tot oplossingen komen, maar niet echt vernieuwen en meer van hetzelfde blijven doen en daardoor bij complexe vragen niet tot duurzame resultaten komen. Sommige groepen zijn van nature gericht op reflecteren en dialoog Heel soms is een groep meer gericht op reflecteren en dialoog voeren, dit zijn groepen die fantastische ideeën hebben maar die niet in praktijk weten te brengen. Vaak is de dominante voorkeur van de (informele) leider van een groep automatisch overheersend in de groep. Er zit ook spanning op die twee assen, zie volgende dia
Spanning in ontwikkelruimte Dit is de spanning in de ontwikkelruimte. Het is de kunst voor groepen om te gaan met die spanning. De kaarten van de ontwikkelruimte helpen daarbij.
Dimensiekaarten Deze kaarten worden naar kwaliteiten van deelnemers over de groep verdeeld. Voordeel: iedereen voelt zich gewaardeerd om zijn kwaliteit en iedereen heeft een specifieke rol in het proces. Een ander voordeel dat de groep bewust kiest, omdat het wordt uitgesproken, om te versnellen of nog even verder te ‘onderzoeken’, etc.