Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
LOB ????.
EDO in de lerarenopleiding
Programma – Voorstellen & verwachtingen
L&B in het MBO.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
De Groene Heuvel “Hof van heden en de toekomst”. Schetsen voor de toekomst.
Taal en rekenen in het mbo
Filmpje.
Creatieve workshops om de Nederlandse taal te stimuleren bij jongeren
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Samenwerken in burgerschap
Zelfredzaamheid.
Docent medmec = Wil Adolfs
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Maatschappelijke Stages
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen werken aan een gezonde regio!
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Op naar…
Willem Borsboom Arnoud Wonnink
Stadsboer als Sociaal ondernemer, “Vooruitgang in de wereld komt tot stand door ondernemende mensen die nieuwe combinaties maken” Joseph Schumpeter Presentatie.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Hoe kunnen we onze kleine/ jonge artiesten vinden / bereiken.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Jij en de wereld om je heen
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Ouderavond Groepsorganisatie
Welkom Informatieavond 9 september 2014 “Samen in beweging blijven en oog voor elkaar”
Lifestyle Voeding.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Basiskennis LOB.
Workshop Identiteit?.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Kwalificatie eisen Om goed in de samenleving mee te kunnen doen is een voorbereiding alleen op jouw beroep niet voldoende. Bijv. - sturing geven.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
INFORMATIEAVOND 15 november 2016 HARTELIJK WELKOM.
Examinering WIN 17.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
ZORPLAN MAKEN!!!.
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
SROI Stadswerk.
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap en sociale integratie van leerlingen te bevorderen. Burgerschap

Burgerschap doel van deze presentatie wat doe ik waarom doe ik dit wat is mijn vraag aan jullie Burgerschap

De veranderende Maatschappij Wereldbeeld Burgerschap

http://ma-web.nl/

1.1 De politiek-juridische dimensie Kwalificatie-eisen Burgerschap in het mbo, studiejaar 2011-2012 1.1 De politiek-juridische dimensie De politiek-juridische dimensie betreft de bereidheid en het vermogen om deel te nemen aan politieke besluitvorming. 1.2 De economische dimensie De economische dimensie is in twee deelgebieden uitgesplitst en heeft betrekking op - de bereidheid en het vermogen om een bijdrage te leveren aan het arbeidsproces en aan de arbeidsgemeenschap waar men deel van uitmaakt. - de bereidheid en het vermogen om op adequate en verantwoorde wijze als consument deel te nemen aan de maatschappij. 1.3 De sociaal-maatschappelijke dimensie De sociaal-maatschappelijke dimensie heeft betrekking op de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. 1.4 De dimensie vitaal burgerschap De dimensie vitaal burgerschap heeft betrekking op de bereidheid en het vermogen om te reflecteren op de eigen leefstijl en zorg te dragen voor de eigen vitaliteit als burger en werknemer.

DIMENSIES > Politiek Juridisch Sociaal Maatschappelijk Economisch Vitaal Burgerschap

De Actualiteit Normen en Waarden Criminaliteit het Nieuwe Werken Festival Rijk en Arm Voeding De Actualiteit mijn Buurt mijn Helden Politiek Terreur het Goede Doel Geld

Inspiratie

Lesvoorbeeld

Lesvoorbeeld

Lesvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=KzYWTIHqutA 1965 https://www.youtube.com/watch?v=KzYWTIHqutA 1965 https://www.youtube.com/watch?v=poXvMBhjSWk 2013

De Actualiteit Leesopdracht

Inspiratie opinie volkskrant 5 september 2014 “..... Jongeren hebben nu meer aan onderwijs in filosofie en morele vorming dan aan het verwerven van specifieke beroepsvaardigheden, Martin Slagter”.

Burgerschap

de HULPvraag

de HULPvraag

Diplomabeslissing Ten behoeve van de diplomabeslissing beoordeelt de onderwijsinstelling of de student in voldoende mate aan de inspanningsverplichtingen voor loopbaan en burgerschap heeft voldaan. Als de aspecten oriëntatie en/of onderzoek, meningsvorming en/of actie en reflectie en/of verantwoording in elke activiteit aan de orde zijn geweest, mag worden verwacht dat er sprake is van leerwinst. In de beoordeling van opdrachten, projecten en/of toetsen maakt de onderwijsinstelling inzichtelijk dat de student aan de inspanningsverplichting heeft voldaan. Heeft de student aan de inspanningsverplichting voldaan, dan wordt dit op de resultatenlijst vermeld naast de kerntaken van de beroepsgerichte kwalificatie en naast de generieke eisen ten aanzien van Nederlandse taal en rekenen. Bij het oordeel over loopbaan en burgerschap wordt geen onderscheid gemaakt naar de verschillende dimensies of onderdelen.

Lesplan op USB / meting ??? Actueel lesvoorbeeld Neem iets mee (dank voor aanbod)

dank