Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap en sociale integratie van leerlingen te bevorderen. Burgerschap
Burgerschap doel van deze presentatie wat doe ik waarom doe ik dit wat is mijn vraag aan jullie Burgerschap
De veranderende Maatschappij Wereldbeeld Burgerschap
http://ma-web.nl/
1.1 De politiek-juridische dimensie Kwalificatie-eisen Burgerschap in het mbo, studiejaar 2011-2012 1.1 De politiek-juridische dimensie De politiek-juridische dimensie betreft de bereidheid en het vermogen om deel te nemen aan politieke besluitvorming. 1.2 De economische dimensie De economische dimensie is in twee deelgebieden uitgesplitst en heeft betrekking op - de bereidheid en het vermogen om een bijdrage te leveren aan het arbeidsproces en aan de arbeidsgemeenschap waar men deel van uitmaakt. - de bereidheid en het vermogen om op adequate en verantwoorde wijze als consument deel te nemen aan de maatschappij. 1.3 De sociaal-maatschappelijke dimensie De sociaal-maatschappelijke dimensie heeft betrekking op de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. 1.4 De dimensie vitaal burgerschap De dimensie vitaal burgerschap heeft betrekking op de bereidheid en het vermogen om te reflecteren op de eigen leefstijl en zorg te dragen voor de eigen vitaliteit als burger en werknemer.
DIMENSIES > Politiek Juridisch Sociaal Maatschappelijk Economisch Vitaal Burgerschap
De Actualiteit Normen en Waarden Criminaliteit het Nieuwe Werken Festival Rijk en Arm Voeding De Actualiteit mijn Buurt mijn Helden Politiek Terreur het Goede Doel Geld
Inspiratie
Lesvoorbeeld
Lesvoorbeeld
Lesvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=KzYWTIHqutA 1965 https://www.youtube.com/watch?v=KzYWTIHqutA 1965 https://www.youtube.com/watch?v=poXvMBhjSWk 2013
De Actualiteit Leesopdracht
Inspiratie opinie volkskrant 5 september 2014 “..... Jongeren hebben nu meer aan onderwijs in filosofie en morele vorming dan aan het verwerven van specifieke beroepsvaardigheden, Martin Slagter”.
Burgerschap
de HULPvraag
de HULPvraag
Diplomabeslissing Ten behoeve van de diplomabeslissing beoordeelt de onderwijsinstelling of de student in voldoende mate aan de inspanningsverplichtingen voor loopbaan en burgerschap heeft voldaan. Als de aspecten oriëntatie en/of onderzoek, meningsvorming en/of actie en reflectie en/of verantwoording in elke activiteit aan de orde zijn geweest, mag worden verwacht dat er sprake is van leerwinst. In de beoordeling van opdrachten, projecten en/of toetsen maakt de onderwijsinstelling inzichtelijk dat de student aan de inspanningsverplichting heeft voldaan. Heeft de student aan de inspanningsverplichting voldaan, dan wordt dit op de resultatenlijst vermeld naast de kerntaken van de beroepsgerichte kwalificatie en naast de generieke eisen ten aanzien van Nederlandse taal en rekenen. Bij het oordeel over loopbaan en burgerschap wordt geen onderscheid gemaakt naar de verschillende dimensies of onderdelen.
Lesplan op USB / meting ??? Actueel lesvoorbeeld Neem iets mee (dank voor aanbod)
dank