ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET GEBRUIK VAN TOETSRESULTATEN. HET EFFECT VAN LEERLINGVOLGSYSTEEMGEBRUIK OP DE PRESTATIES VAN LEERLINGEN MARJAN FABER ADRIE VISSCHER.
Advertisements

Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Wat komt er zoal bij kijken?
De “ leraar” als rolmodel
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
Visiecirkel organiseren leren
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Onderzoek in de onderwijspraktijk
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Welkom in groep 5.
Welkom.
PLUSKLAS.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Learning by sleep.
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
“Help mij het zelf te doen”
Voortgangsgesprek LiO 2014
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Referentiekader voor het onderwijs
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Thema 2 Periode 1 KOP
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
De drie niveaus van onderwijs
Zevenjaarwerkenaan het “WAT” Slotwoord Gerard van Koten VzStuurgroep.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Loopbaancompetenties
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Huiswerkopdracht Politiek
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Samenwerking die je vleugels geeft
Huidige en gewenste situatie op schoolniveau
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Even bijpraten…. Jan Bartling, Leo Bakker 22 maart 2016.
Transcript van de presentatie:

ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen hebben mogelijk invloed ? 3. Bij wie zou de vernieuwingsbehoefte ontstaan zijn? 4. Wat is de betekenis van de aanpak voor het handelen van docenten en leerlingen/studenten in de dagelijkse onderwijspraktijk? 5. Welke inschatting maken jullie van het mogelijke effect van de vernieuwing op de leerprestaties van de student op grond van het referentiekader voor onderwijskunde van Valcke en de meta-analyses van Hattie?

1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? De invoering van de 21st century skills.

2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen hebben mogelijk invloed ? De nadruk op het meetbaar en zichtbaar maken van resultaten. De opkomst van de kenniseconomie.

3. Bij wie zou de vernieuwingsbehoefte ontstaan zijn? Bij regeringsleiders die onderwijs aan willen laten sluiten bij de opkomst van de kenniseconomie. Bij bestuurders en schoolleiders die daarvan op de hoogte zijn. Bij leerkrachten die kennis hebben van en interesse in ICT ontwikkelingen.

4. Wat is de betekenis van de aanpak voor het handelen van docenten en leerlingen/studenten in de dagelijkse onderwijspraktijk? Leerkrachten en leerlingen moeten op de hoogt blijven en leren over de mogelijkheden van ICT. Leerkrachten hebben een extra mogelijkheid om leerlingen te laten leren.

5. Welke inschatting maken jullie van het mogelijke effect van de vernieuwing op de leerprestaties van de student op grond van het referentiekader voor onderwijskunde van Valcke en de meta-analyses van Hattie? De inzet van ICT kan een bijdrage leveren aan het onderwijs wanneer leerlingen en leerkrachten leren hoe ze deze kunnen gebruiken. Onderzoek toont aan dat de inzet van computers effectief is wanneer Er diverse leerstrategieen worden aangeboden. Wanneer er vooraf een training is in het gebruik van de computer als leermiddel. Wanneer er verschillende mogelijkheden om te leren zijn. Wanneer de lerende de controle heeft over het leren. Wanneer samenwerken geoptimaliseerd is. Wanneer feedback geoptimaliseerd is.