ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen hebben mogelijk invloed ? 3. Bij wie zou de vernieuwingsbehoefte ontstaan zijn? 4. Wat is de betekenis van de aanpak voor het handelen van docenten en leerlingen/studenten in de dagelijkse onderwijspraktijk? 5. Welke inschatting maken jullie van het mogelijke effect van de vernieuwing op de leerprestaties van de student op grond van het referentiekader voor onderwijskunde van Valcke en de meta-analyses van Hattie?
1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? De invoering van de 21st century skills.
2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen hebben mogelijk invloed ? De nadruk op het meetbaar en zichtbaar maken van resultaten. De opkomst van de kenniseconomie.
3. Bij wie zou de vernieuwingsbehoefte ontstaan zijn? Bij regeringsleiders die onderwijs aan willen laten sluiten bij de opkomst van de kenniseconomie. Bij bestuurders en schoolleiders die daarvan op de hoogte zijn. Bij leerkrachten die kennis hebben van en interesse in ICT ontwikkelingen.
4. Wat is de betekenis van de aanpak voor het handelen van docenten en leerlingen/studenten in de dagelijkse onderwijspraktijk? Leerkrachten en leerlingen moeten op de hoogt blijven en leren over de mogelijkheden van ICT. Leerkrachten hebben een extra mogelijkheid om leerlingen te laten leren.
5. Welke inschatting maken jullie van het mogelijke effect van de vernieuwing op de leerprestaties van de student op grond van het referentiekader voor onderwijskunde van Valcke en de meta-analyses van Hattie? De inzet van ICT kan een bijdrage leveren aan het onderwijs wanneer leerlingen en leerkrachten leren hoe ze deze kunnen gebruiken. Onderzoek toont aan dat de inzet van computers effectief is wanneer Er diverse leerstrategieen worden aangeboden. Wanneer er vooraf een training is in het gebruik van de computer als leermiddel. Wanneer er verschillende mogelijkheden om te leren zijn. Wanneer de lerende de controle heeft over het leren. Wanneer samenwerken geoptimaliseerd is. Wanneer feedback geoptimaliseerd is.