Wetenschap en techniek verbinden met gecijferdheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Workshop Handelingsgericht werken
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Ik ben Mo.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geletterdheid….. Wat is dat?
de ouderbetrokkenheid vergroten
Gebruik van vakjargon door pabostudenten op de pabo Diny van der Aalsvoort.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Leren van onderzoek doen en samenwerking
Modaliteiten binnen bewegen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Kennis - Intelligentie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Kinderen en hun sociale talenten
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Pass’t Montessorionderwijs ?
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Het begint bij het jonge kind
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Aanpak problematisch gedrag
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Lezen: doe het goed voor
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
BOM-model PV 25/03/2014.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Transcript van de presentatie:

Wetenschap en techniek verbinden met gecijferdheid Onderzoeskproject met de leerkrachten van groep 1-2 van 9 basisscholen en drie begeleiders vanuit Marnix en Saxion

Opbouw Kennis maken: vragen verzamelen Informatieve deel Achtergrond van onderzoeksproject Videoclip om een idee te krijgen Uitkomsten Workshopdeel: Videoclip bekijken op verdiensten gelet op denkvragen stellen Betekenis voor praktijk als rekencoördinator

Wetenschappelijke redenen voor het onderzoek Onderwijsleeromgeving beter benutten via onderwijs in kleine groepen Verschillen tussen kinderen gelet op ontluikende gecijferdheid en interesse voor W en T accepteren als een kindkenmerk. Leerkrachten weten niet zo goed hoe ze W en T kunnen onderwijzen, en ze zien ook niet het verband met gecijferdheid. Speels ontdekkingen kunnen doen en gelegenheid om te oefenen maken het ervaren van W en T verschijnselen beter mogelijk.

Doelstellingen van het project 1 Leraren zijn effectiever: optimale aansluiting tussen aanbod en interesse van de leerlingen bij activiteiten die wetenschap en techniek verbinden met meten en meetkunde 2 Toename van kennis en vaardigheden bij leerlingen gelet op wetenschap en techniek en getalbegrip 3 Meer duidelijkheid over effectieve manieren waarop handelingsverlegenheid bij leraren kan afnemen

Deelnemers aan het project Deelnemers scholen regio Deventer: Deventer: De kleine planeet Twello: De oase Bathmen: Dorpsschool Laren (Gld): De branink Apeldoorn: Rietendakschool Deelnemers scholen regio Utrecht: Utrecht: De blauwe aventurijn Utrecht: De brug Nijkerk: Oranje Nassauschool Barneveld: De fontein Docent/begeleiders pabo APO Saxion Hogeschool en Marnix Academie Utrecht

Condities Conditie 1: activiteiten worden aangereikt. Daarnaast didactische vaardigheden bevorderen gelet op het aanbieden en begeleiden van activiteiten die zowel wetenschap en techniek als vaardigheid in meten en meetkunde via tweewekelijkse begeleidingsgesprekken. Conditie 2: activiteiten worden aangereikt. Daarnaast didactische vaardigheden bevorderen gelet op het aanbieden en begeleiden van activiteiten via vijf professionele bijeenkomsten. Conditie 3: activiteiten worden aangereikt Conditie 4: geen begeleiding en geen activiteiten

videoclip van water meten

Opbouw Kennis maken: vragen verzamelen Informatieve deel Onderzoeksproject Achtergrond Videoclip om een idee te krijgen Uitkomsten Workshopdeel: Videoclip bekijken op verdiensten gelet op denkvragen stellen Betekenis voor praktijk als rekencoördinator

Standaardtaak voormeting

Nameting: plattegrond maken op een onbewoond eiland

Uitkomsten bij de leerkrachten Na afloop van de interventie is bij de leerkrachten van de interventiecondities vergeleken met de controleconditie het volgende aangetoond. Ze: stellen minder vaak denkvragen die om voorspelling vragen en vaker denkvragen die voorkennis oproepen; vinden zichzelf efficiënter geworden gelet op W en T.

Specifieke uitkomst gelet op denkvragen stellen Hypothesen: Wat is de aard van de denkvragen? Hangt dit samen met de begeleidingsconditie? Toetsing: de transcripten van de voor- en nameting en van de procesmetingen zijn bekeken gelet op denkvragen en deze zijn gecategoriseerd Uitkomsten: er is een opvallende toename van vragen naar voorkennis in experimentele condities vergeleken met controlegroep (vooral conditie 2)

Denkvragen stellen

Uitkomsten bij de leerlingen De leerlingen van de interventiecondities zijn gemiddeld meer vooruit gegaan gelet op rekenvaardigheid motivatie: minder taakvermijdend gedrag kennis van Meten en wegen

Uitkomsten van de Citotoets rekenen

Van der Aalsvoort, Slot en Van Keulen (2014) Instrument Meten en Wegen

Uitkomsten: Meten en Wegen

Doelstellingen van het project zijn bereikt 1 Leraren slagen er beter in om met kinderen activiteiten te doen die wetenschap en techniek verbinden met meten en meetkunde: met kleine onderwijsgroepen werken lukt ze. 2 Kennis en vaardigheden bij leerlingen zijn toegenomen gelet op meten en wegen en getalbegrip. 3 Er is meer duidelijkheid over effectieve manieren waarop handelingsverlegenheid bij leraren kan afnemen: elk interventietype werkt.

Conclusies De leerkrachten zijn zonder uitzondering enthousiaster geworden in het bevorderen van W en T. Soms waren ze verrast over het animo van de kinderen bij dergelijke taken bij in hun ogen saaie activiteiten. De deelnemende leerkrachten zijn allemaal in het nieuwe schooljaar weer met de activiteiten bezig. De leerkrachten kregen meer vertrouwen in hun professionele kennis over W en T.

Discussie: bijdrage van de drie condities Overwegingen: Effect van persoonlijke begeleiding en professionele bijeenkomsten ontloopt elkaar weinig met uitzondering van aard van denkvragen. Professionele bijeenkomsten vragen meer tijdsinvestering dan is ingezet. Eigenlijk moeten de leerkrachten al bekend zijn met elkaars onderwijsstijl. Vervolgens kunnen ze sneller effectief de videobeelden bespreken en elkaar suggesties geven. Beter geïnformeerd zijn over Meten en meetkunde als manier om W en T te bevorderen, en pas daarna de activiteiten uitvoeren. DAT instrument maakt gesprek over W en T opvattingen mogelijk.

Opbouw Kennis maken: vragen verzamelen Informatieve deel Achtergrond van onderzoeksproject Videoclip om een idee te krijgen Uitkomsten Workshopdeel: Videoclip bekijken op verdiensten gelet op denkvragen stellen Betekenis voor praktijk als rekencoördinator

Denkvragen: achtergrond Furtak, E.M., Seidel, T., Iverson, H., & Briggs, D.C.(2012). Experimental and Quasi-Experimental Studies of Inquiry-Based Science Teaching: A Meta-Analysis. Review of Educational Research, 82(3), 300-329. Begripsvorming bij W en T voltrekt zich via vragen, proberen, toetsen en concluderen via drie categorieën: Categorie 1: laten komen tot voorspelling en deze laten toetsen (empirische cyclus als wetenschappelijke methode) Categorie 2: aansluiten bij voorkennis (concepten en begrippen benutten die het kind al heeft) Categorie 3: sociale processen bevorderen (bespreken van ideeën via waaromvragen en tot conclusies komen)

Kolom1: voorspellen; kolom 2: voorkennis; kolom 3: waaromvragen 22 Begrijp ik.. maar heb je er ook aan gedacht hoe het eiland er uit ziet?   X Ja, vol met bomen 23 Vol met bomen. Oké en vogels en bomen, wat doen die dan? Weet ik niet. 24 Die zit in een boom. Maar hij mag niet ontsnappen, hoe ga je dat doen dan? Aan een touw vastbinden. 25 Wat eet deze papegaai? Weet jij dat? nee 26 Weet je wat een giraf eet, B, want jij hebt ook een giraf gekozen zie ik. Weet je wat die eet? (knikt nee) 27 Waarom heb je een giraf gekozen? takken 28 Maar het klopt wel……Maar waarom heb jij een giraf gekozen B? Omdat ik ……. in de dierentuin gezien

Kolom1: voorspellen; kolom 2: voorkennis; kolom 3: waaromvragen 22 Begrijp ik.. maar heb je er ook aan gedacht hoe het eiland er uit ziet?   X Ja, vol met bomen 23 Vol met bomen. Oké en vogels en bomen, wat doen die dan? Weet ik niet. 24 Die zit in een boom. Maar hij mag niet ontsnappen, hoe ga je dat doen dan? Aan een touw vastbinden. 25 Wat eet deze papegaai? Weet jij dat? nee 26 Weet je wat een giraf eet, B, want jij hebt ook een giraf gekozen zie ik. Weet je wat die eet? (knikt nee) 27 Waarom heb je een giraf gekozen? takken 28 Maar het klopt wel……Maar waarom heb jij een giraf gekozen B? Omdat ik ……. in de dierentuin gezien

Kolom1: voorspellen; kolom 2: voorkennis; kolom 3: waaromvragen Maar wat gebeurt er?   X (Zegt niets) Hij drijft niet. Hé, waarom niet? Omdat, omdat, omdat dat dingetje er niet op gaat drijven en niet naar de overkant gaat. En jij (wijst kind A aan), probeer die van jou eens? Drijft ook niet. Nou B, wat denk jij? Want jouw poppetje moet ook nog zijn brood brengen. Kind B legt hout met brood in het water Maar weet je wat dit is? (wijst plankje aan). Waar ligt jouw brood op? Weet het niet. (Andere kinderen steken vinger op) O kijk mogen ze je helpen? Knikt Ja, A, waar ligt het op? Op een hout En waar kwamen wij nu achter? Waar kwamen we nu achter D? Wat doet hout? Hout Zinkt hout of drijft hout? drijft hout Nou willen we toch dat die mevrouw vier broodjes krijgt, dus wat moeten we nu gebruiken? Hout (kind C); ijzer (kind D)

Kolom1: voorspellen; kolom 2: voorkennis; kolom 3: waaromvragen Maar wat gebeurt er?   X (Zegt niets) Hij drijft niet. Hé, waarom niet? Omdat, omdat, omdat dat dingetje er niet op gaat drijven en niet naar de overkant gaat. En jij (wijst kind A aan), probeer die van jou eens? Drijft ook niet. Nou B, wat denk jij? Want jouw poppetje moet ook nog zijn brood brengen. Kind B legt hout met brood in het water Maar weet je wat dit is? (wijst plankje aan). Waar ligt jouw brood op? Weet het niet. (Andere kinderen steken vinger op) O kijk mogen ze je helpen? Knikt Ja, A, waar ligt het op? Op een hout En waar kwamen wij nu achter? Waar kwamen we nu achter D? Wat doet hout? Hout Zinkt hout of drijft hout? drijft hout Nou willen we toch dat die mevrouw vier broodjes krijgt, dus wat moeten we nu gebruiken? Hout (kind C); ijzer (kind D)

Toepassing denkvragen Uit onderzoek blijkt dat gelegenheid tot handelen alleen, niet voldoende is: een kind leert niet vanzelf conclusies trekken Spelen is een manier om te handelen gedreven door eigen nieuwsgierigheid: nieuwsgierigheid uitlokken via vragen kan daar aan bijdragen De vragen veronderstellen timing: laten komen tot voorspelling en deze laten toetsen als je iets nog niet hebt kunnen verkennen (voelen, bewegen, kijken wat een ander kind ermee doet) aansluiten bij voorkennis is belangrijk maar door nadruk op praten en daarmee vraag-antwoord cyclus kan ook tot afgeleid raken leiden als je op elkaar moet wachten sociale processen bevorderen komt niet vanzelf tot stand; in kleine onderwijsgroep werken vergt ervaringstijd en veel positieve bemoediging

Opbouw Kennis maken: vragen verzamelen Informatieve deel Achtergrond van onderzoeksproject Videoclip om een idee te krijgen Uitkomsten Workshopdeel: Videoclip bekijken op verdiensten gelet op denkvragen stellen Betekenis voor praktijk als rekencoördinator