Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten
Sturen op prestaties/resultaten Het gaat bij EuroSystems niet enkel om persoonlijke en collectieve ontwikkeling (competentie gebaseerd) Het gaat ook om het realiseren van resultaten Competentieontwikkeling koppelen aan vaststellen van te realiseren resultaten zorgt voor een goede aansluiting van P&O zaken aan het primaire proces Bepalen van resultaten op groeps- en individueel niveau brengt onderlinge samenhang en afhankelijkheid in beeld en biedt mogelijkheden tot meer concrete en objectieve beoordelings- en beloningsbeslissingen (elkaar aanspreken op afspraken )
Sturen op prestaties/resultaten (2) Introductie van jaarlijkse gesprekscyclus: –Afspraken tussen manager en medewerker over te behalen resultaten en over ontwikkeling (eind van het jaar) –Monitoren van de voortgang (halverwege het jaar) –Beoordelen en maken van nieuwe afspraken (eind van het jaar)
Sturen op prestaties/resultaten (3) Voordelen: –Afstemming van de personele cyclus op de planning&control cyclus –Helderheid over verwachtingen en duidelijke beoordelingscriteria –Perspectief over ontwikkeling voor medewerkers –Een duidelijk sturingsmiddel voor zowel manager als medewerker
Sturen op prestaties/resultaten (4) Gelet op grote wens van het management niet teveel op lange baan schuiven Het hoeft het eerste jaar ook nog niet perfect te zijn. Zie eerste jaar als leren en ervaring op doen Managers wel equiperen met handzame “tools” en training (nog concretiseren) Een start eind 2005 zou perfect zijn
Sturen op prestaties/resultaten (5) Eind 2005 heeft iedere medewerker een set van resultaatafspraken (inclusief afspraken over persoonlijke ontwikkeling)