Verwerking van Elke Louagie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

De Reynell Taaltest en autisme
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
Taalontwikkeling en taalproblemen Marjolijn van Weerdenburg
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
TOTALE COMMUNICATIE.
Communiceren met afasie
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Beroerte/Hersenbloeding /CVA
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
De relaties tussen taalstoornissen en gedragsstoornissen
Dove en slechthorende kinderen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Taalontwikkelingsstoornissen
ASS: wanneer zichtbaar?
Logopedische aspecten
AFASIE na CVA.
Van begrijpen naar begeleiden
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
DCD Developmental Coordination Disorder
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Je herkent het pas als je het kent
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Communicatie en relatie
voor familie en vrienden van
(Voor)lezen is leuk!.
Week 3:Taal en cognitieve ontwikkeling
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Taalbeschouwing 2 week 5 Pragmatiek.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Waar is de zevende dwerg?
Het centrale Zenuwstelsel
INITIATIE VGT. Leren kijken Vlaamse Gebarentaal is een visuele taal Ogen om te luisteren en handen om te ‘spreken’ Belang van luisteren met je ogen –
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
DEMENTIE.
Wat is DRAMA??.
Communicatie- stoornissen na een hersentrauma
DEMENTIE.
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Kenniskring jobcoaching SBCM
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Taalbeschouwing week
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Taalontwikkelingsstoornissen
Transcript van de presentatie:

Verwerking van Elke Louagie Kinderen en adolescenten met functiestoornissen – H.j. Westerveld DEEL II Verwerking van Elke Louagie

Spraak- en taalstoornissen bij kinderen

De 7coricale gebieden van Luria 7 gebieden die bij taal een functie vervullen: Gebied voor afzonderlijke klanken Gebied om klanken serieel te kunnen ordenen/uitspreken Gebied om gedachten vloeiend en logisch te kunnen uiten Gebied om klanken ook geïsoleerd te kunnen waarnemen Gebied om gesproken woorden te kunnen onthouden Gebied om woorden op te diepen Gebied om de relatie tussen woorden te zien

Pragmatiek en afasie Pragmatiek Afasie Gebruik maken van ‘niet-talige’ aspecten Het is wel verbonden met taal. Vb: gebaren, mimiek, non-verbale expressie, … Overkoepelende functie van alle andere taalaspecten Afasie Het verlies van het vermogen om te spreken Pragmatiek kan dit compenseren

Vroegtijdige onderkenning van spraak- en taalstoornissen Componenten met een voorspellende waarde: De actieve woordenschat De syntaxis De orfologie Foneemidentificatie (= plaats bepalen van een klank) Korte termijn geheugen

Een dysfatische ontwikkeling De taalexpressie blijft achter bij het taalbegrip Kind begrijpt taal Kan gevoelens/gedachten niet verwoorden Een ontwikkelingsstoornis in de hersens Niet verworven Er kan een vroege diagnose gesteld worden Meest voorkomende spraak-/taalprobleem

Een dysfatische ontwikkeling Als gevolg kunnen er frustraties optreden. Vaak komen er ook driftbuien voor. Om gedragsproblemen te voorkomen moet het kind zijn gevoelens verbaal kunnen uiten.

DSM-IV over de taal- en spraakstoornissen = Een handleiding voor diagnosticeren Bij expressieve taalstoornissen: Moet uiten in taal, schoolresultaten, beroepsmatige prestaties en sociale communicatie. Gemengde receptieve- expressieve taalstoornis Moet uiten in taaluiting, taalbegrip, schoolresultaten, beroepsmatige prestaties en sociale communicatie

DSM-IV over de taal- en spraakstoornissen Fonologische stoornis (= articulatiestoornis) Problemen met het maken van stemklanken Moet zich uiten in schoolresultaten, beroepsmatige prestaties en sociale communicatie.

Adviezen Er niet licht over gaan Multidisciplinair onderzoek is wenselijk Zo vroeg mogelijk laten onderzoeken Kan invloed hebben op andere ontwikkelingsgebieden Controleren op zwakke begaafdheid en dyslexie Voorlezen en spelletjes kunnen bevorderend zijn.

Bronvermelding WESTERVELD, H, Kinderen en adolescenten met functiestoornissen, Elsevier gezondheidszorg, Uden, 2000.