Verwerking van Elke Louagie Kinderen en adolescenten met functiestoornissen – H.j. Westerveld DEEL II Verwerking van Elke Louagie
Spraak- en taalstoornissen bij kinderen
De 7coricale gebieden van Luria 7 gebieden die bij taal een functie vervullen: Gebied voor afzonderlijke klanken Gebied om klanken serieel te kunnen ordenen/uitspreken Gebied om gedachten vloeiend en logisch te kunnen uiten Gebied om klanken ook geïsoleerd te kunnen waarnemen Gebied om gesproken woorden te kunnen onthouden Gebied om woorden op te diepen Gebied om de relatie tussen woorden te zien
Pragmatiek en afasie Pragmatiek Afasie Gebruik maken van ‘niet-talige’ aspecten Het is wel verbonden met taal. Vb: gebaren, mimiek, non-verbale expressie, … Overkoepelende functie van alle andere taalaspecten Afasie Het verlies van het vermogen om te spreken Pragmatiek kan dit compenseren
Vroegtijdige onderkenning van spraak- en taalstoornissen Componenten met een voorspellende waarde: De actieve woordenschat De syntaxis De orfologie Foneemidentificatie (= plaats bepalen van een klank) Korte termijn geheugen
Een dysfatische ontwikkeling De taalexpressie blijft achter bij het taalbegrip Kind begrijpt taal Kan gevoelens/gedachten niet verwoorden Een ontwikkelingsstoornis in de hersens Niet verworven Er kan een vroege diagnose gesteld worden Meest voorkomende spraak-/taalprobleem
Een dysfatische ontwikkeling Als gevolg kunnen er frustraties optreden. Vaak komen er ook driftbuien voor. Om gedragsproblemen te voorkomen moet het kind zijn gevoelens verbaal kunnen uiten.
DSM-IV over de taal- en spraakstoornissen = Een handleiding voor diagnosticeren Bij expressieve taalstoornissen: Moet uiten in taal, schoolresultaten, beroepsmatige prestaties en sociale communicatie. Gemengde receptieve- expressieve taalstoornis Moet uiten in taaluiting, taalbegrip, schoolresultaten, beroepsmatige prestaties en sociale communicatie
DSM-IV over de taal- en spraakstoornissen Fonologische stoornis (= articulatiestoornis) Problemen met het maken van stemklanken Moet zich uiten in schoolresultaten, beroepsmatige prestaties en sociale communicatie.
Adviezen Er niet licht over gaan Multidisciplinair onderzoek is wenselijk Zo vroeg mogelijk laten onderzoeken Kan invloed hebben op andere ontwikkelingsgebieden Controleren op zwakke begaafdheid en dyslexie Voorlezen en spelletjes kunnen bevorderend zijn.
Bronvermelding WESTERVELD, H, Kinderen en adolescenten met functiestoornissen, Elsevier gezondheidszorg, Uden, 2000.