25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist
Inhoud Eerdere ervaring met evaluaties in Knokke-Heist De voorgeschiedenis Knowhow opbouwen De voorbereiding van de evaluatie Opnieuw draagvlak creëren CAF concreet 2
Eerdere ervaring met evaluaties in Knokke-Heist Geen evaluatie van de hele organisatie In verschillende diensten een aanzet Aanloop beleidsplanning : zelfevaluatie diensten obv enkele criteria uit CAF-model 3
De voorgeschiedenis Kennismaking met CAF 2006 Kwaliteitscongres 2008 Steeds meer aandacht voor kwaliteitsmanagement in lokale besturen 18 september 2008: presentatie voor het Managementteam verschillende kwaliteitsmodellen => draagvlak creëren, maar geen enthousiasme. 4
Knowhow opbouwen Oktober 2008: opleiding: “CAF: meten van kwaliteit in de overheid”. Uitgebreide kennismaking het de methodiek Na opleiding: draagvlak creëren, eerste schepen overtuigd. November 2008: CAF-specialist van de federale politie 5
De voorbereiding van de evaluatie Keuze CAF-model Belicht zowel sterke punten als verbeterpunten Door zelfevaluatie creëer je organisatiebetrokkenheid Opmaak plan van aanpak Oprichting projectgroep en stuurgroep met ambtenaren en politieke verantwoordelijken Aanpak voorbereiden met projectgroep 6
Opnieuw draagvlak creëren Ideeën voor aanpak voorgelegd aan managementteam Op vraag van Managementteam: gedetailleerde impactanalyse 30 januari 2009: beslissing college: CAF wordt opdracht Medewerking van de organisatie bekomen door toelichting op diensthoofdenoverleg en verdere communicatie 7
CAF concreet Evaluatie 3 geledingen: Vrijetijd TUD (Technisch Uitvoerende Diensten) Administratieve diensten Telkens 1 ZEG-groep van ongeveer 20 personen Elke evaluatie: 1 opleidingsdag 4 consensusvoormiddagen Toelichting verbeteracties aan leidinggevenden en schepenen 8
9