Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Centre of Innovation and Services (CIS)
Actuarieel Instituut  AI
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Informatieavond ouders 2e en 3e klassen
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Informatieavond.
Zelf je koers bepalen… Btg ESB&I 12 november 2008.
Werkveldtraining 26 september 2013
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
A2 - Alliantie Een alliantie aangaan, wat betekent dat in de praktijk? ‘Een grote cultuuromslag’, antwoordt Ton Swanenberg (DI), alliantiemanager van A2.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Monteur Mechatronica basisberoepsopleiding
Toekomstgericht handelen
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers. Aktiviteiten 1.Ontwikkeling onderwijsmateriaal keuzeonderwerpen Keuzeonderwerp 1: Speltheorie (UvT) Keuzeonderwerp.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Intersectoraal Klas 3.
1 Afstudeervoorlichting Afstuderen 2 Personen: SLB coach 4-de jaar INF, TI: Stage/afstudeercoördinator INF, TI: A. van Raamt kamer K.1.07 tst (
Kick off ICT Lab CMI Informatica- opleidingen najaar 2010.
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Hoofdlijn Communicatie
Communicate This Tim Versluijs CDM3. Inhoud Beroepsprofiel Interview Actieplan Toekomstvisie Motivatie Vragen.
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Eerstejaarsproblemen
Mijn opleidingsbeeld.
Training digitale didactiek
Bachelor Medische Hulpverlening
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Startcollege SLC Voltijd SPH Overzicht jaar 1 & kwartaal 1 Marie-Joze van Raak Kamer: ML
STUDIELOOPBAAN COACHING Jaar 1, kwartaal 1 Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
Praktijkervaring en reflectie
Studieloopbaancoaching jaar 1 Kwartaal 3. Vandaag Kwartaaloverzicht Vervolg POP NOA NSE Toelichting SLC inleveropdracht 3 WBSA Opdracht.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Studieloopbaancoaching
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Pilot Wiskunde voor Technici
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Studieloopbaanbegeleiding
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Michel (A.G.) Mossel Ing. MSc.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Competentie gericht onderwijs
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008

Rotterdams Onderwijsmodel? Bavaria Streetrace: Vast programma, je weet van te voren wat je te zien krijgt Lowlands: keuze uit meerdere podia en meerdere muziekstijlen, zelf je weg vinden ROM: vast programma, zelf je weg vinden en keuzes maken …

Individueel en …

…..samenwerken in projecten

HBO 1970 Elk vak 2 uur les achter elkaar, vast programma van verschillende vakken: Wiskunde Sterkteleer Metaalkunde Aerodynamica Bij stage en afstuderen had de student een beperkte keuze ‘s Middags soms practicum

HBO nu Modulen en competenties Hoorcolleges, practica, projecten, leerwerkbedrijf, stage Kennisgestuurd, praktijkgestuurd en studentgestuurd Niet elke week hetzelfde rooster!

Waarom competenties? Vanwege bezuinigingen op het onderwijs In het bedrijfsleven werkt men met competenties Minister Plasterk wil meer competitie tussen studenten: streven naar excellente studenten! Werken met competenties is makkelijker voor docenten

Wat is een competentie? “Onder een competentie verstaat het HBO-I het samenhangend geheel van kennis, vaardigheden en attitude dat nodig is om in een beroepssituatie tot adequaat handelen te komen.” (Uit HBO-I-profiel)

Ontwerpen Architectuurbeschrijving, testen en beveiligen: in boeken en tijdens lessen: Theorie Practicum: met opdracht een ontwerp te maken: Vaardigheid aanleren Stage, afstuderen: een ontwerp in de praktijk: Competent zijn

Analyseren Leren goede vragen te stellen, open en gesloten vragen, doorvragen bij de klant, via boeken en tijdens lessen: Theorie Practicum: leren interviewen door dat hier te oefenen: Vaardigheid aanleren Stage, LWB en afstuderen: bij klanten analyseren in de praktijk: Competent zijn

Sociaal communicatieve bekwaamheid Didactisch bekwaam PABO of Informatica? Sociaal communicatieve bekwaamheid Didactisch bekwaam Creativiteit en complexiteit in handelen Beheren

Landelijk opleidingsprofiel In de vorm van competenties Alle 50 Informatica-opleidingen leiden studenten gericht op Constant met samen met het bedrijfsleven updaten Met richtlijnen voor theorie, kennis, studieboeken

Voor jullie nu …? Hoorcolleges, practica, projecten - De opleiding zorgt voor een mix van werkvormen: Hoorcolleges, practica, projecten - Niet elke week hetzelfde rooster! - De student maakt keuzes: Keuzevakken ( 15 stp) en minor ( 30 stp) in 3e en 4e jaar - Veel contact met bedrijven in de regio via stage, leerwerkbedrijf en afstudeeropdrachten - Zelfstandig leren, vast programma, zelf je weg vinden

Rotterdams onderwijsmodel

Rotterdams onderwijsmodel ( Samen -) Werken Praktijk en oplossingsgericht, Vooruitstrevend Innovatieve praktijk In de Rotterdamse regio

Doel over 3 à 4 jaar ……!