Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008
Rotterdams Onderwijsmodel? Bavaria Streetrace: Vast programma, je weet van te voren wat je te zien krijgt Lowlands: keuze uit meerdere podia en meerdere muziekstijlen, zelf je weg vinden ROM: vast programma, zelf je weg vinden en keuzes maken …
Individueel en …
…..samenwerken in projecten
HBO 1970 Elk vak 2 uur les achter elkaar, vast programma van verschillende vakken: Wiskunde Sterkteleer Metaalkunde Aerodynamica Bij stage en afstuderen had de student een beperkte keuze ‘s Middags soms practicum
HBO nu Modulen en competenties Hoorcolleges, practica, projecten, leerwerkbedrijf, stage Kennisgestuurd, praktijkgestuurd en studentgestuurd Niet elke week hetzelfde rooster!
Waarom competenties? Vanwege bezuinigingen op het onderwijs In het bedrijfsleven werkt men met competenties Minister Plasterk wil meer competitie tussen studenten: streven naar excellente studenten! Werken met competenties is makkelijker voor docenten
Wat is een competentie? “Onder een competentie verstaat het HBO-I het samenhangend geheel van kennis, vaardigheden en attitude dat nodig is om in een beroepssituatie tot adequaat handelen te komen.” (Uit HBO-I-profiel)
Ontwerpen Architectuurbeschrijving, testen en beveiligen: in boeken en tijdens lessen: Theorie Practicum: met opdracht een ontwerp te maken: Vaardigheid aanleren Stage, afstuderen: een ontwerp in de praktijk: Competent zijn
Analyseren Leren goede vragen te stellen, open en gesloten vragen, doorvragen bij de klant, via boeken en tijdens lessen: Theorie Practicum: leren interviewen door dat hier te oefenen: Vaardigheid aanleren Stage, LWB en afstuderen: bij klanten analyseren in de praktijk: Competent zijn
Sociaal communicatieve bekwaamheid Didactisch bekwaam PABO of Informatica? Sociaal communicatieve bekwaamheid Didactisch bekwaam Creativiteit en complexiteit in handelen Beheren
Landelijk opleidingsprofiel In de vorm van competenties Alle 50 Informatica-opleidingen leiden studenten gericht op Constant met samen met het bedrijfsleven updaten Met richtlijnen voor theorie, kennis, studieboeken
Voor jullie nu …? Hoorcolleges, practica, projecten - De opleiding zorgt voor een mix van werkvormen: Hoorcolleges, practica, projecten - Niet elke week hetzelfde rooster! - De student maakt keuzes: Keuzevakken ( 15 stp) en minor ( 30 stp) in 3e en 4e jaar - Veel contact met bedrijven in de regio via stage, leerwerkbedrijf en afstudeeropdrachten - Zelfstandig leren, vast programma, zelf je weg vinden
Rotterdams onderwijsmodel
Rotterdams onderwijsmodel ( Samen -) Werken Praktijk en oplossingsgericht, Vooruitstrevend Innovatieve praktijk In de Rotterdamse regio
Doel over 3 à 4 jaar ……!