Begeleiden & beoordelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Advertisements

Begeleiden in de BPV.
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Iedere dag rapportdag! Three Ships Gebruikersdag 2011 Jasper Grannetia Three Ships Frans de Kubber Gerald Wullems Rijn IJssel.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Inventarisatie Werkkostenregeling (WKR)
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Waarderende praktijkanalyse verrijkt je kijk!
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Aanvragen van incontinentiemateriaal
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
KD Pedagogisch werk 16 JUNI 2014 © Calibris.
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Proeve van Bekwaamheid
Het mes snijdt aan twee kanten
het Brabants VerkeersveiligheidsLabel
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
met studievaardigheden
De incidentmethode Een eenvoudige en strak gestructureerde methode
MEE maakt meedoen mogelijk
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Project: pedagogisch werken in de wijk.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Aanpak ROC Nijmegen Start herzien kwalificatie dossier met cohort 2016
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Over de organisatie: Afdelingen: AWBZ. Verpleging & Verzorging.Gespecialiseerde Ambulante Begeleiding WMO: Hulp bij het Huishouden Particulier en PGB.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Klankbordgroep Z&W 2 maart 2015 Consortium Beroepsonderwijs.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Aan de slag met loondispensatie De praktijk in beeld.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Gendo Workshop Promotie Open Source en Open Standaarden in het MKB
Scouting Academy, de mensen.
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Bestuurder Navigator Heeft pen en papier
presentatie voor scholen: het Brabants VerkeersveiligheidsLabel
Kwaliteitszorg Les 4.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Intervisie.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Workshop – teamgroei begrijpen
Coaching.
Transcript van de presentatie:

Begeleiden & beoordelen Joëlle van den Heuvel, de eerste stap Judith Kuiten, ROC Rijn IJssel

Workshop begeleiden & beoordelen Informatie begeleiden & beoordelen Competentiescan Oefening incidentmethode

Filmpje uit de NCKO-Kwaliteitsmonitor kinderopvang

Kwalificatie dossier (KD) als basis ingredient.

Kwalificatiedossier Kerntaken Werkprocessen R P T Opstellen van een plan van aanpak 1.1 Inventariseert situatie en wensen van het kind 1.2 Stelt een activiteitenprogramma op 1.3 Maakt een plan van aanpak Opvangen en begeleiden van het kind 2.1 Ondersteunt het kind bij ontwikkeling en opvoeding 2.2 Biedt het kind persoonlijke verzorging 2.3 Draagt zorg voor ruimte en huishoudelijke werkzaamheden 2.4 Biedt het kind ontwikkelingsgerichte activiteiten aan Uitvoeren van organisatie- en professiegebonden taken 3.1 Werkt aan deskundigheidsbevordering 3.2 Werkt aan bevorderen en bewaken kwaliteitszorg 3.3 Stemt de werkzaamheden af met betrokkenen 3.8 Evalueert de werkzaamheden

Formatief versus summatief Formatief = ontwikkelingsgericht Summatief = kwalificerend

Formatief (ontwikkelingsgericht)

Summatief (kwalificerend) Kerntaken Werkprocessen R P T Opstellen van een plan van aanpak 1.1 Inventariseert situatie en wensen van het kind 1.2 Stelt een activiteitenprogramma op 1.3 Maakt een plan van aanpak Opvangen en begeleiden van het kind 2.1 Ondersteunt het kind bij ontwikkeling en opvoeding 2.2 Biedt het kind persoonlijke verzorging 2.3 Draagt zorg voor ruimte en huishoudelijke werkzaamheden 2.4 Biedt het kind ontwikkelingsgerichte activiteiten aan Uitvoeren van organisatie- en professiegebonden taken 3.1 Werkt aan deskundigheidsbevordering 3.2 Werkt aan bevorderen en bewaken kwaliteitszorg 3.3 Stemt de werkzaamheden af met betrokkenen 3.8 Evalueert de werkzaamheden

Methodemix Geen enkele beoordeling voldoet aan alle criteria: dus zorg voor een mix aan methoden.

________fase 1________fase 2________fase 3 “Zwemdiploma-model” ________fase 1________fase 2________fase 3

Incidentmethode Fase 1: inbrenger vertelt de situatie (zonder oplossing) Fase 2: Groep stelt (open) vragen (niet oplossingsgericht!) Fase 3: Analyse: wat is het probleem? Voor wie? (inbrenger doet niet mee) Fase 4: Noteren oplossing en delen (inbrenger vertelt de werkelijke afloop van de situatie) Fase 5: Bespreken consequenties