Krachtige leeromgevingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
Collectief portfolio groep 3
Onderwijskundig ontwerpen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen
Docent medmec = Wil Adolfs
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Portfolio
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Rekenen groep 5 t/m 8
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Evaluatie Leerlijnen.
Krachtige leeromgevingen
Workshop evalueren Dcp
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Krachtige leeromgevingen
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsing en toetsontwikkeling
Psychomotorische taxonomie
Module 6; didactisch handelen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Krachtige leeromgevingen
De juiste route naar het juiste doel
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Krachtige leeromgevingen Groepssessie 2: Evalueren en toetsen Voor groep 1 Bron afbeelding: http://www.steunpuntico.be/nl/themas/krachtige-leeromgeving geraadpleegd op woensdag 25 september 2013.

Structuur Evaluatie Vragen stellen Oefening vragen stellen Rubrics Oefening rubrics Toelichting praktijkopdracht

Evaluatie: begripsomschrijving Thorpe (1988): “Evaluatie is het totale proces van het verzamelen, analyseren en interpreteren van informatie over elk mogelijk aspect van een instructie-activiteit, met als doel een uitspraak te doen over de effectiviteit, de efficiëntie en/of een andere impact.”

Functie van de evaluatie .

Feden en Vogel (2003) “Research suggests that we do far too much summative, and not enough formative assessment.”

Formatieve evaluatie “Assess while you teach, teach while you assess” Formatieve evaluatie niet loskoppelen van feitelijke instructie en leeractiviteiten!

Formatieve evaluatie Elke vraag, opgave, oefening, opdracht die gedurende de instructie wordt gegeven = een vorm van formatieve toetsing. Geen aparte activiteit => leermoment ! Draagt bij tot betere leerresultaten

Evaluatie: enkele technieken Vragen stellen Rubrics

Vragen stellen Summatieve evaluatie Formatieve

Vragen stellen Summatieve evaluatie Toetsen, examens, … Doel : oordeel uitspreken over de mate waarin de leerdoelen bereikt zijn

Technieken Hier gaan we verder niet op in tijdens deze groepssessie.

Vragen stellen Formatieve evaluatie Tijdens het instructieproces Doel: leerlingen tot bepaalde inzichten of tot het oplossen van een probleem brengen Goede vragen stellen = moeilijk !

Ontwikkelen declaratieve kennis

Vragen stellen Hoe hoger de kwaliteit van de vraag, hoe hoger het niveau van cognitieve verwerking Taxonomie van Bloom geeft een duidelijk zicht op niveau van cognitieve verwerking

Bloom - gedragsdimensies Bloom revised

Taxonomie van Bloom inhoudsdimensies

Link starters en taxonomie Bloom

Inoefenen – begeleide oefening Vragen stellen We bekijken volgend filmfragment: http://www.klasse.be/tvklasse/19866-Heeft-er-iemand-nog-vragen#.UlqzXLFCTIU Let op de vraagstelling. Wat loopt er fout? Formuleer 3 vragen van een hoog niveau Typeer de vragen volgens de taxonomie van Bloom

Inoefenen – zelf aan de slag Vragen stellen Neem het leermateriaal uit groepssessie 1 er terug bij Bekijk de geformuleerde lesdoelen Bedenk 5 vragen die gericht zijn op het bereiken van de lesdoelen Typeer de vragen volgens de taxonomie van Bloom

Rubrics Focus op complexe leerdoelen Aandacht voor criteria Aandacht voor niveaus van kwaliteit = indicatoren Te ontwikkelen door: Leerkracht Leerling Geschikt voor summatieve en formatieve evaluatie

Aanpak ontwikkeling rubric Kies criteria voor verwacht gedrag bijv. 4 tot 15 statements die criterium beschrijven Bepaal bandbreedte die verschil in bereiken criterium weergeven bijv. 0-5 of kwalitatieve termen Werk een beschrijving uit voor elke waarde in de bandbreedte Concreet observeerbare/vaststelbare kwalificaties

Rubrics voorbeelden Nederlands: De lln. maken een samenvatting van een krantenartikel.

Niveaus Indicatoren Criteria

Rubrics voorbeelden Waarnemingstekenen: De leerlingen bekomen volume in een portret door het toepassen van clair-obscur.

Rubrics voorbeelden Latijn: De lln. geven een werkvertaling van Homeros - Ilias VI.441B-445

Rubrics voorbeelden Instrument/zang: De leerlingen voeren de compositie ‘Dobbin’s Flowery Veil’ a cappella uit.

Inoefenen – zelf aan de slag Rubrics Lesdoelen per vakgebied: Engels: De lln. ontwerpen een campagneposter die tieners waarschuwt voor de gevaren van alcoholmisbruik. Geschiedenis: De leerlingen schrijven een historische synthese met vakspecifieke termen over de verbanden tussen de Grote Depressie en de financiële crisis van 2008.

Inoefenen – zelf aan de slag Rubrics Lesdoelen per vakgebied: Muzische vorming: De lln. maken een eigen lichttheater. Muziekesthetica: De lln. maken een non-linguïstische representatie van de instrumenten van een symfonisch orkest.

Bekijk de rubric van een ander duo en vergelijk. Werkwijze: Stel per 2 een rubric op die één van de voorgaande lesdoelen evalueert. 4 criteria minimaal 3 kwaliteitsniveaus (indicatoren) Bekijk de rubric van een ander duo en vergelijk.

Praktijkopdracht

Praktijkopdracht De opdracht bestaat uit de volgende onderdelen: Voorblad Tabel met daarin de 15 vragen, opdrachten, instructies + de  typering volgens de taxonomie van Bloom + link met de lesdoelen Complex leerdoel + omschrijving van de opdracht Uitgewerkte rubric (minimum 4 x 3) Bijlagen

Evaluatiecriteria Deel 1: Vragen stellen De vragen (opdrachten, instructies) dragen bij tot het bereiken van de lesdoelen De link met de lesdoelen wordt aangetoond Alle gedragsniveaus komen minstens 1 keer aan bod Er worden voldoende vragen gesteld van een hoog niveau De vragen (opdrachten, instructies) zijn concreet en enkelvoudig geformuleerd

Evaluatiecriteria Deel 2: Rubric Het leerdoel betreft complexe kennis De opdracht wordt duidelijk omschreven Er is een logisch verband tussen criteria en indicatoren Er is een logisch verband tussen criteria en complex leerdoel Relevantie van de criteria voor het onderwijsvak De indicatoren hebben een duidelijke niveauopbouw De criteria zijn observeerbaar De criteria zijn eenduidig

Checklist

Feedbacksessie groep 1 Dinsdag 2 december 17.30u-19.30u Locatie Aud A Dunantlaan 1 Inschrijven + vragen posten op forum groep 1 Minerva