Krachtige leeromgevingen Groepssessie 2: Evalueren en toetsen Voor groep 1 Bron afbeelding: http://www.steunpuntico.be/nl/themas/krachtige-leeromgeving geraadpleegd op woensdag 25 september 2013.
Structuur Evaluatie Vragen stellen Oefening vragen stellen Rubrics Oefening rubrics Toelichting praktijkopdracht
Evaluatie: begripsomschrijving Thorpe (1988): “Evaluatie is het totale proces van het verzamelen, analyseren en interpreteren van informatie over elk mogelijk aspect van een instructie-activiteit, met als doel een uitspraak te doen over de effectiviteit, de efficiëntie en/of een andere impact.”
Functie van de evaluatie .
Feden en Vogel (2003) “Research suggests that we do far too much summative, and not enough formative assessment.”
Formatieve evaluatie “Assess while you teach, teach while you assess” Formatieve evaluatie niet loskoppelen van feitelijke instructie en leeractiviteiten!
Formatieve evaluatie Elke vraag, opgave, oefening, opdracht die gedurende de instructie wordt gegeven = een vorm van formatieve toetsing. Geen aparte activiteit => leermoment ! Draagt bij tot betere leerresultaten
Evaluatie: enkele technieken Vragen stellen Rubrics
Vragen stellen Summatieve evaluatie Formatieve
Vragen stellen Summatieve evaluatie Toetsen, examens, … Doel : oordeel uitspreken over de mate waarin de leerdoelen bereikt zijn
Technieken Hier gaan we verder niet op in tijdens deze groepssessie.
Vragen stellen Formatieve evaluatie Tijdens het instructieproces Doel: leerlingen tot bepaalde inzichten of tot het oplossen van een probleem brengen Goede vragen stellen = moeilijk !
Ontwikkelen declaratieve kennis
Vragen stellen Hoe hoger de kwaliteit van de vraag, hoe hoger het niveau van cognitieve verwerking Taxonomie van Bloom geeft een duidelijk zicht op niveau van cognitieve verwerking
Bloom - gedragsdimensies Bloom revised
Taxonomie van Bloom inhoudsdimensies
Link starters en taxonomie Bloom
Inoefenen – begeleide oefening Vragen stellen We bekijken volgend filmfragment: http://www.klasse.be/tvklasse/19866-Heeft-er-iemand-nog-vragen#.UlqzXLFCTIU Let op de vraagstelling. Wat loopt er fout? Formuleer 3 vragen van een hoog niveau Typeer de vragen volgens de taxonomie van Bloom
Inoefenen – zelf aan de slag Vragen stellen Neem het leermateriaal uit groepssessie 1 er terug bij Bekijk de geformuleerde lesdoelen Bedenk 5 vragen die gericht zijn op het bereiken van de lesdoelen Typeer de vragen volgens de taxonomie van Bloom
Rubrics Focus op complexe leerdoelen Aandacht voor criteria Aandacht voor niveaus van kwaliteit = indicatoren Te ontwikkelen door: Leerkracht Leerling Geschikt voor summatieve en formatieve evaluatie
Aanpak ontwikkeling rubric Kies criteria voor verwacht gedrag bijv. 4 tot 15 statements die criterium beschrijven Bepaal bandbreedte die verschil in bereiken criterium weergeven bijv. 0-5 of kwalitatieve termen Werk een beschrijving uit voor elke waarde in de bandbreedte Concreet observeerbare/vaststelbare kwalificaties
Rubrics voorbeelden Nederlands: De lln. maken een samenvatting van een krantenartikel.
Niveaus Indicatoren Criteria
Rubrics voorbeelden Waarnemingstekenen: De leerlingen bekomen volume in een portret door het toepassen van clair-obscur.
Rubrics voorbeelden Latijn: De lln. geven een werkvertaling van Homeros - Ilias VI.441B-445
Rubrics voorbeelden Instrument/zang: De leerlingen voeren de compositie ‘Dobbin’s Flowery Veil’ a cappella uit.
Inoefenen – zelf aan de slag Rubrics Lesdoelen per vakgebied: Engels: De lln. ontwerpen een campagneposter die tieners waarschuwt voor de gevaren van alcoholmisbruik. Geschiedenis: De leerlingen schrijven een historische synthese met vakspecifieke termen over de verbanden tussen de Grote Depressie en de financiële crisis van 2008.
Inoefenen – zelf aan de slag Rubrics Lesdoelen per vakgebied: Muzische vorming: De lln. maken een eigen lichttheater. Muziekesthetica: De lln. maken een non-linguïstische representatie van de instrumenten van een symfonisch orkest.
Bekijk de rubric van een ander duo en vergelijk. Werkwijze: Stel per 2 een rubric op die één van de voorgaande lesdoelen evalueert. 4 criteria minimaal 3 kwaliteitsniveaus (indicatoren) Bekijk de rubric van een ander duo en vergelijk.
Praktijkopdracht
Praktijkopdracht De opdracht bestaat uit de volgende onderdelen: Voorblad Tabel met daarin de 15 vragen, opdrachten, instructies + de typering volgens de taxonomie van Bloom + link met de lesdoelen Complex leerdoel + omschrijving van de opdracht Uitgewerkte rubric (minimum 4 x 3) Bijlagen
Evaluatiecriteria Deel 1: Vragen stellen De vragen (opdrachten, instructies) dragen bij tot het bereiken van de lesdoelen De link met de lesdoelen wordt aangetoond Alle gedragsniveaus komen minstens 1 keer aan bod Er worden voldoende vragen gesteld van een hoog niveau De vragen (opdrachten, instructies) zijn concreet en enkelvoudig geformuleerd
Evaluatiecriteria Deel 2: Rubric Het leerdoel betreft complexe kennis De opdracht wordt duidelijk omschreven Er is een logisch verband tussen criteria en indicatoren Er is een logisch verband tussen criteria en complex leerdoel Relevantie van de criteria voor het onderwijsvak De indicatoren hebben een duidelijke niveauopbouw De criteria zijn observeerbaar De criteria zijn eenduidig
Checklist
Feedbacksessie groep 1 Dinsdag 2 december 17.30u-19.30u Locatie Aud A Dunantlaan 1 Inschrijven + vragen posten op forum groep 1 Minerva