1. Inleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Advertisements

n Leo presenteerd De voorstelling loopt vanzelf verder
Verborgen vormen van pesten
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Lesprogramma: 1. Tekst overnemen in schrift. 2. Filmfragment met vragen, 3. Boek: zelfstandig in stilte maken 1, 7, 8, 22, 32, 42, 45, 46 en 47 Beoordeling:
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Hoi allemaal!. Ik ben Mo, en ik ga jullie iets vertellen over integratie.
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Les 7: het voorbereiden van een les
“De stilte” “Leer u aan de stilte laven, waar het leven u geleidt.Zij is uwe veil’ge haven, want zij is de groote gave van de eeuwigheid.” (Adama.
Ik zal me even in het kort voorstellen….
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Het Debat Opbouw en inhoud.
Godsdienst.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Opdracht Hoe ga je tewerk?
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Kennis verbreden en verdiepen
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Praten is zilver zwijgen is goud.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Het leven.
Mijn eigen Alhambra…! Stellen Wiki les 2.
 Vier groepjes, elk groepje werkt één typologie of trekbenadering uit.  Dit uur en volgend uur de tijd voor.  22 November voorstellen aan de rest van.
Samenvatten.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Orthopedagogische aanpak van een auditieve handicap
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Meester Toon en Annie 40 jaar getrouwd Ze komen naar de hal.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Marketing Coen van Wetering
Wat heeft een eenzaam en bang schaap nodig?. Zoek je ook naar liefde, warmte, bemoediging en bescherming? Verlang je naar een goede relatie? Is er iemand.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Creatief schrijven.
Onderhouden met Werktuigen en machines
Passend onderwijs.
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
MAW Inleiding + §1.1.
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Didactische structuren
Filmrecensie Vwo Uitleg PO1 en Activiteit Oefenen Ideetjes.
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
…. Is een verzameling van dankbare momenten
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
SEL Les 2: normen en waarden.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Interactief presenteren - checklist
Transcript van de presentatie:

1. Inleiding

1.1 Kenmerken koppelen Hippies Kleuren en bloemen Protestliederen Vrede, liefde en gelijkheid Flowerpower

1.1 Kenmerken koppelen Punkers Hanenkammen Tegen de maatschappij en orde, willen niet werken/naar school gaan Piercings en tatoeages Geweld, illegale activiteiten

1.2 Definitie jongerencultuur een groep jongeren die bepaalde dingen uit de maatschappij opneemt en tot hun eigen cultuur maken. Deze eigen cultuur wordt vaak uitgedrukt in taal, kledij, muziek en kunst.

1.3 Opdracht Denk eens na met je buur over andere voorbeelden van jongerenculturen die jullie kennen. Geef ook telkens enkele kenmerken aan. Nadien overlopen we klassikaal de gevonden voorbeelden. Leerlingenbundel p. 4 3 minuten

2. Wat is het verband?

Identiteitsontwikkeling: De persoonlijkheidsontwikkeling die plaats vindt in de pubertijd.

2.1 Woordzoeker Los de woordzoeker op om het onderwerp van deze les te vinden. Indien je klaar bent, wacht je in stilte tot de rest van de klas ook klaar is. Leerlingenbundel p. 5 3 minuten

2.2 Definitie zelfexpressie je identiteit en persoonlijkheid uiten aan de hand van je gezicht, je gebaren, je muziek en andere kunstvormen.

3. Zelfexpressie of toch niet? Zijn volgende foto’s voorbeelden van zelfexpressie volgen jou? Waarom denk je van wel of waarom denk je juist van niet? Leerlingenbundel p. 6-7

Is dit een voorbeeld van zelfexpressie? Waarom wel of waarom niet?

Is dit een voorbeeld van zelfexpressie? Waarom wel of waarom niet?

Zelfexpressie?

Zelfexpressie?

Didactische kadering Met een PowerPoint heb je veel meer mogelijkheden dan met een krijtbord. Je kan er foto’s insteken, filmpjes, muziek, je kan eens terug gaan of verder gaan in de slides… Zo kan ik voor deze lesvoorbereiding werken met een heleboel foto’s van jongerenculturen en zelfexpressie. Ondertussen kan je nog altijd in interactie gaan met je leerlingen want je verliest het oogcontact met de leerlingen niet. Een ander voordeel van de PowerPoint is dat het je structuur en houvast biedt. De leerstof kan op een geordende en gestructureerde manier gepresenteerd worden en zorgen voor een geleidelijk opbouwend lesverloop (Cognitivisme – krachtige leeromgeving). Het aanschouwelijkheidsprincipe is hier heel belangrijk. Via foto’s en illustraties kan je de aandacht trekken van de leerlingen en hun ook motiveren (motivatieprincipe). Ook van geleidelijkheid is hier sprake: slide per slide ga je een stapje verder in het verhaal. De leerlingen leren met deze PowerPoint en de mondelinge interactie enkele kenmerken van de verschillende jongerenculturen. Ze zien ook de definitie van jongerencultuur en identiteitsontwikkeling gevisualiseerd staan. De definitie van identiteitsontwikkeling is een begrip uit de vorige les die kort herhaald wordt om de definitie van zelfexpressie eraan te koppelen. Ze construeren de definitie van zelfexpressie op basis van de definitie van identiteitsontwikkeling (leren is cumulatief). De leerlingen zien de definitie van zelfexpressie ook gevisualiseerd staan en kunnen hun eigen mening geven over voorbeelden van zelfexpressie vanuit verschillende invalshoeken.