1. Inleiding
1.1 Kenmerken koppelen Hippies Kleuren en bloemen Protestliederen Vrede, liefde en gelijkheid Flowerpower
1.1 Kenmerken koppelen Punkers Hanenkammen Tegen de maatschappij en orde, willen niet werken/naar school gaan Piercings en tatoeages Geweld, illegale activiteiten
1.2 Definitie jongerencultuur een groep jongeren die bepaalde dingen uit de maatschappij opneemt en tot hun eigen cultuur maken. Deze eigen cultuur wordt vaak uitgedrukt in taal, kledij, muziek en kunst.
1.3 Opdracht Denk eens na met je buur over andere voorbeelden van jongerenculturen die jullie kennen. Geef ook telkens enkele kenmerken aan. Nadien overlopen we klassikaal de gevonden voorbeelden. Leerlingenbundel p. 4 3 minuten
2. Wat is het verband?
Identiteitsontwikkeling: De persoonlijkheidsontwikkeling die plaats vindt in de pubertijd.
2.1 Woordzoeker Los de woordzoeker op om het onderwerp van deze les te vinden. Indien je klaar bent, wacht je in stilte tot de rest van de klas ook klaar is. Leerlingenbundel p. 5 3 minuten
2.2 Definitie zelfexpressie je identiteit en persoonlijkheid uiten aan de hand van je gezicht, je gebaren, je muziek en andere kunstvormen.
3. Zelfexpressie of toch niet? Zijn volgende foto’s voorbeelden van zelfexpressie volgen jou? Waarom denk je van wel of waarom denk je juist van niet? Leerlingenbundel p. 6-7
Is dit een voorbeeld van zelfexpressie? Waarom wel of waarom niet?
Is dit een voorbeeld van zelfexpressie? Waarom wel of waarom niet?
Zelfexpressie?
Zelfexpressie?
Didactische kadering Met een PowerPoint heb je veel meer mogelijkheden dan met een krijtbord. Je kan er foto’s insteken, filmpjes, muziek, je kan eens terug gaan of verder gaan in de slides… Zo kan ik voor deze lesvoorbereiding werken met een heleboel foto’s van jongerenculturen en zelfexpressie. Ondertussen kan je nog altijd in interactie gaan met je leerlingen want je verliest het oogcontact met de leerlingen niet. Een ander voordeel van de PowerPoint is dat het je structuur en houvast biedt. De leerstof kan op een geordende en gestructureerde manier gepresenteerd worden en zorgen voor een geleidelijk opbouwend lesverloop (Cognitivisme – krachtige leeromgeving). Het aanschouwelijkheidsprincipe is hier heel belangrijk. Via foto’s en illustraties kan je de aandacht trekken van de leerlingen en hun ook motiveren (motivatieprincipe). Ook van geleidelijkheid is hier sprake: slide per slide ga je een stapje verder in het verhaal. De leerlingen leren met deze PowerPoint en de mondelinge interactie enkele kenmerken van de verschillende jongerenculturen. Ze zien ook de definitie van jongerencultuur en identiteitsontwikkeling gevisualiseerd staan. De definitie van identiteitsontwikkeling is een begrip uit de vorige les die kort herhaald wordt om de definitie van zelfexpressie eraan te koppelen. Ze construeren de definitie van zelfexpressie op basis van de definitie van identiteitsontwikkeling (leren is cumulatief). De leerlingen zien de definitie van zelfexpressie ook gevisualiseerd staan en kunnen hun eigen mening geven over voorbeelden van zelfexpressie vanuit verschillende invalshoeken.