Copyright © 2006 Tele Atlas. All rights reserved. Credit Management en Shared services 4e Jaarcongres Creditmanagement - Noordwijkerhout Camiel Wels 18.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Overflow of partnership Marion V. van den Brink vdb interim management.
De levenscyclus van een informatiesysteem
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
Systems Engineering 24 april 2007.
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Pad naar een goed outsourcing-contract Henri van Dun Merijn Seelt NGI Congres 12 december 2006.
Symbiosis onderzoek naar Sourcing Succes in Nederland
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Klassieke AO Leseenheid1
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
H8: Distributie.
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Logistiek management: begrippen en principes
Docentendag 2012 Economie en Bedrijfseconomie Samenwerking: Vertrouwen of controle? Reinald Minnaar 25 oktober 2012.
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Auditing Instrument for
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Prestatie-indicatoren voor procesveiligheid
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Het vertrouwen van de overheidsaccountant
Business Marketing Management
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Petrick Pap 34 jaar (out)sourcing adviseur Getrouwd
Onsight Managed Security Services
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Ber Damen Symposium HR in Control Vianen 11 juni 2013.
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 1 Credit Management in de B2C markt vanuit T-Mobile perspectief Peter Meefout, EVP Customer Finance,
Public tender awards 2008 Kandidaat De Post Luc Cloet, Didier Dekeyzer en Kathleen de Hornois.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
CPM bij TomTom Marco Houweling Group controller.
Naar een optimaal HR - beleid
Toekomst Financiële Functie
Veranderingsprocessen
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Business en IT Consulting
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Amsterdam, 16 November 2006 Compliance en Audit Actieve samenwerking of Concurrentiestrijd? Frank Schröder en Bert Ide.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Transcript van de presentatie:

Copyright © 2006 Tele Atlas. All rights reserved. Credit Management en Shared services 4e Jaarcongres Creditmanagement - Noordwijkerhout Camiel Wels 18 april 2007

Copyright © 2006 Tele Atlas. All rights reserved. 2 Tele Atlas  Camiel Wels  Senior Manager Finance & Controlling  27 maart afgestudeerd: Post-doctorale controllers opleiding (RC) Nivra Nyenrode  Onderwerp referaat: Met een gerust hart uitbesteden (Outsourcing in Control)  Tele Atlas  1984 ontstaan “Tele Atlas”  Digitaliseren van Geografische kaarten  2000 Beursnotering Neuer Markt (Frankfurt)  2000 Overname ETAK North America  2003 Overname GTD North America  Beursnotering Euronext november 2005  Midkap sinds maart 2007  Marktleider op het gebied van Personal Navigation

Copyright © 2006 Tele Atlas. All rights reserved. 3 Tele Atlas Global Coverage Our Coverage Advantage 64 countries and growing Current coverage reflects availability of maps. For specific coverage and attribution detail, please see Tele Atlas Global Roadmap.

Copyright © 2006 Tele Atlas. All rights reserved. 4 Inhoud  Shared Services versus Outsourcing van het debiteurenproces  Kostenbesparing, Kwaliteitsverbetering of processen efficiënter maken  Hoe houdt u het debiteurenproces beheersbaar?  Stellingen

Copyright © 2006 Tele Atlas. All rights reserved. 5 Shared Services versus Outsourcing van het debiteurenproces  Verschillende “sourcing” mogelijkheden: Intern/Extern  Intern Sourcen: (insourcing, SSC)  Samenwerking (“Co-ships”)  Extern Sourcen: (Outsourcing, Spin-off)  Variabelen:  Eigendomsrechten  Complexiteit van de taak  Verschillende partijen/belangen  Mate van Beïnvloeding  Mate van Outsourcing  Een geïntegreerd model

Copyright © 2006 Tele Atlas. All rights reserved. 6 Een geïntegreerd model

Copyright © 2006 Tele Atlas. All rights reserved. 7 Shared Service Center: Kostenbesparing, Kwaliteitsverbetering of processen efficiënter maken  Definitie:  “Een resultaat verantwoordelijk samenwerkingsverband dat tot taak heeft het leveren van diensten op een specifieke specialisatie aan de afzonderlijke moederorganisaties op basis van een overeenkomst tegen een verrekenprijs” (Strikwerda)  Redenen waarom:  Kostenbesparing  Kwaliteitsverbetering  Processen efficiënter maken  Voordelen en nadelen  Transparantie  Flexibiliteit  Personeel  Costcenter of profitcenter?  Praktische voorbeelden  Gedeeltelijke outsourcing binnen een Shared Services omgeving

Copyright © 2006 Tele Atlas. All rights reserved. 8 Hoe houdt u het debiteurenproces beheersbaar?  Beheersinstrumenten/controle maatregelen:  Contract/ Service Level Agreement (SLA)  KPI’s en Rapportering  Organisatorische en Specifieke controlemaatregelen  Communicatie/overleg  Kennis en vaardigheden  “Outsourcing cyclus”  Contract specifieke zaken  Transfer implementatietraject  Het meten van de uitbestede debiteurenportefeuille  Het managen van de uitbestede debituerenportefeuille  Het beëindigen van het samenwerkingsverband

Copyright © 2006 Tele Atlas. All rights reserved. 9 Beheersinstrumenten en controlemaatregelen gespiegeld aan de mate van outsourcing in relatie tot de outsourcing cyclus (1) FASE IN DE OUTSOURCING CYCLUS BEHEERSINSTRUMENT/ CONTROLEMAATREGEL CONVENTIONAL OUTSOURCING COLLABORATIVE OUTSOURCING BUSINESS TRANSFORMATION OUTSOURCING 1. Contractspecifieke zaken Inkooptraject/leveranciersselectie, contract inclusief juridische vorm, SLA Vast inkooptraject/strikte leverancierselectie Formeel contract Formele en informele benadering Service levels Informele benadering Partnership in de vorm van bijv. Joint venture Het delen van risico Gezamenlijk doel en gezamenlijk eigendom ISO certificering en Algemene regelgeving en branche en beroepsorganisaties Belangrijk bij inkooptraject, zekerheid en betrouwbaarheid partner Zekerheid en betrouwbaarheid partner Termijn/duurzaamheidKorte tot middellange termijn. Met korte opzegtermijn Middellange tot lange termijn, langere opzegtermijn Lange duurzame relatie, ontbinding na wederzijds goedvinden 2. Transfer/implementatie traject Controlemaatregelen van organisatorische aard Standaardisatie Vaste procedures Harde normen Duidelijke vastlegging van verantwoordelijkheden Preventief karakter is erg belangrijk!! Overeengekomen output specificaties Richtlijnen Top Management Gedragsregels 3. Het meten van de uitbestede functie Key performance indicatorsDuidelijke meetbare maatstaven, harde meeteenheid, gedetailleerd Harde en softe meeteenheden, minder gedetailleerd en op hoger niveau Op hoog niveau bijvoorbeeld resultaat van de business Specifieke controlehandelingenControle op facturering Directe controle Detail controle en totaalcontrole Normcontrole Indirecte (resultaat) controle Steekproef en verbandscontrole Repressieve en correctieve maatregelen erg belangrijk!! Verwachtingscontrole Beleidscontrole Periodieke onafhankelijke audit

Copyright © 2006 Tele Atlas. All rights reserved. 10 Beheersinstrumenten en controlemaatregelen gespiegeld aan de mate van outsourcing in relatie tot de outsourcing cyclus (2) FASE IN DE OUTSOURCING CYCLUS BEHEERSINSTRUMENT/ CONTROLEMAATREGEL CONVENTIONAL OUTSOURCING COLLABORATIVE OUTSOURCING BUSINESS TRANSFORMATION OUTSOURCING 4. Het managen van de uitbestede functie Management controlsQuality assurance Security management controls Continue evaluatie financiële toestand Controle op nakoming contractvoorwaarden en afspraken Operations management controls Verzekeren van de continue betrouwbaarheid van controls Top Management controls Vaststellen, handhaven en onderhouden van procedures voor bijv. calamiteitenbestrijding General controls & Application controls (diverse controle- maatregelen met betrekking tot het geautomatiseerde systeem) Duidelijk gedefinieerd Hoge mate van beveiliging Strikte fysieke toegangscontroles naar aard functie (boundary controls) Input & output datasources Batch controls Validatie van gegevensinvoer Specifieke autorisaties Gericht op interne beïnvloeding Toegangscontroles Outputcontrols Processing controls Communication controls Algemene autorisaties Gericht op interne en externe beïnvloeding Communication controls Gericht op interne en externe beïnvloeding Communicatie/overlegDirecte formele en informele communicatie Grote mate van samenwerking en communicatie Periodieke feedback door beide partijen op top management niveau Kennis en vaardighedenExpertise Gericht op efficiency inclusief de gebruikte geautomatiseerde systemen Expertise en focus van externe leverancier Training van medewerkers van uitbestede partij Expertise en kennis van beide partijen 5. Het beëindigen van de uitbestede functie Inkooptraject/leveranciers- electie, contract inclusief juridische vorm, SLA Vast inkooptraject/strikte leveranciersselectie Formeel contract Formele en informele benadering Service levels Informele benadering Partnership in de vorm van bijv. Joint venture Het delen van risico Gezamenlijk doel en gezamenlijk eigendom Termijn/duurzaamheidKorte tot middellange termijn. Met korte opzegtermijn Middellange tot lange termijn, langere opzegtermijn Lange duurzame relatie, ontbinding na wederzijds goedvinden

Copyright © 2006 Tele Atlas. All rights reserved. 11 Stellingen