1 Psychotherapie bij ‘moeilijke kinderen’ in residentiële settings: ja, maar?! Anne Ooms MPI Spermalie Frans Van Camp Huize Sint-Vincentius Lea Verschueren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Oever vzw – Voorstelling De Sluis
Advertisements

Onze kernwaarden.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Dienst Time Out Projecten
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Gedragsproblemen
Ontwikkelingsgericht SAMEN werken
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Het interactioneel model
Programmaraad CJG 20 februari 2014 Pilot met huisartsen 1.
MBO passend onderwijs
Crisisdeeltijd Almere Voorbeeld van een geïntegreerd project
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
STUDIEDAG ‘ROUW EN VERLIES’ KAROLIEN VERMEIREN ORTHOPEDAGOGE GESTALT- & EMDR-THERAPEUTE
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Handelingsgericht werken
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Ervaringen Implementatie in Nederland
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Verbeterpunten voor Pleegzorg
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Jeugdhulp Oktober 2014.
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
Communicatie met ouders
Crisis en het domino-effect
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Classificatie van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren: een vergelijking tussen CBCL en DSM-4 H. Grietens.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Op school en in de scholengemeenschap
Autisme en Verstandelijke beperkingen
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Angst en Psychose: een Lacaniaans perspectief
De Kalmoes vzw Voorstelling activiteiten
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Wie zijn wij? Opgericht door betrokkenen als feitelijke vereniging januari 2008 Doel: steun aan Kinderkankerfonds UZGent 8/9/10: VZW + start eigen project.
Rauw en troosten.
Het perspectief van de Gelderse Jeugdzorg Het perspectief van de Gelderse Jeugdzorg Nijmegen, 8 april 2011 Henk van Oosteren
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. De nood voor Alpha © Alpha2 Alpha wijst je de weg in de professionele dienstverlening voor kinderen.
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Geïntegreerd breed onthaal
Medisch en Psychotherapeutisch Centrum Voor Studenten (MPTC)
VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT
Loopplanken.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

1 Psychotherapie bij ‘moeilijke kinderen’ in residentiële settings: ja, maar?! Anne Ooms MPI Spermalie Frans Van Camp Huize Sint-Vincentius Lea Verschueren vzw Bijzondere Jeugdzorg « Zingende Sparren »

2 Situering werkveld/functie 1. Begeleidingstehuis Bijzondere Jeugdzorg verwijzing via Comité/Jeugdrechtbank ‘problematische opvoedingssituatie’ verinnerlijkte problematiek interne/externe verwijzers voor therapie

3 Situering werkveld/functie 2.MPI voor sensorieel gehandicapten verwijzing sensoriële handicap sociale/psychische problematiek pedagogische opdracht interne verwijzers voor therapie

4 Situering werkveld/functie 3.Psychodynamische visie angsten en verdedigingen toegang zoeken tot belevingskernen basisrelatie/containment/holding ik-steun

5 Psychotherapie : ja maar oog voor processen/dynamieken bij alle betrokkenen

6 1. Uitklaren van de vraag verwachtingen, noden en agenda’s eigen positie en ruimte

7 focus vraag leefgroepleiding spreken in team gevoelens erkennen en (ver)dragen typische vormen van overdracht en tegenoverdracht

8 focus vraag leerkrachten ‘la machine infernale’ trauma en krenking diagnostiek geeft zicht op processen in team

9 focus vraag ouders ‘holding the child in mind’ ‘recreate the child in mind’ herhaling van kind- en gezinsdynamieken in professionele systemen

10 focus vraag ouders het ondenkbare denkbaar maken de onmacht erkennen een beperkt perspectief ruimte maken/tijd nemen

11 2. Diagnostiek vertalen voeling krijgen met de noden van het kind vertalen naar én leefgroep, én ouderbegeleiding én therapie

12 3. Tijdens de therapie concrete ondersteuning houding – mentale ruimte – positie organisatie en afspraken bijsturen en afstemmen

13