1 Psychotherapie bij ‘moeilijke kinderen’ in residentiële settings: ja, maar?! Anne Ooms MPI Spermalie Frans Van Camp Huize Sint-Vincentius Lea Verschueren vzw Bijzondere Jeugdzorg « Zingende Sparren »
2 Situering werkveld/functie 1. Begeleidingstehuis Bijzondere Jeugdzorg verwijzing via Comité/Jeugdrechtbank ‘problematische opvoedingssituatie’ verinnerlijkte problematiek interne/externe verwijzers voor therapie
3 Situering werkveld/functie 2.MPI voor sensorieel gehandicapten verwijzing sensoriële handicap sociale/psychische problematiek pedagogische opdracht interne verwijzers voor therapie
4 Situering werkveld/functie 3.Psychodynamische visie angsten en verdedigingen toegang zoeken tot belevingskernen basisrelatie/containment/holding ik-steun
5 Psychotherapie : ja maar oog voor processen/dynamieken bij alle betrokkenen
6 1. Uitklaren van de vraag verwachtingen, noden en agenda’s eigen positie en ruimte
7 focus vraag leefgroepleiding spreken in team gevoelens erkennen en (ver)dragen typische vormen van overdracht en tegenoverdracht
8 focus vraag leerkrachten ‘la machine infernale’ trauma en krenking diagnostiek geeft zicht op processen in team
9 focus vraag ouders ‘holding the child in mind’ ‘recreate the child in mind’ herhaling van kind- en gezinsdynamieken in professionele systemen
10 focus vraag ouders het ondenkbare denkbaar maken de onmacht erkennen een beperkt perspectief ruimte maken/tijd nemen
11 2. Diagnostiek vertalen voeling krijgen met de noden van het kind vertalen naar én leefgroep, én ouderbegeleiding én therapie
12 3. Tijdens de therapie concrete ondersteuning houding – mentale ruimte – positie organisatie en afspraken bijsturen en afstemmen
13