Werkbezoeken Jasmijn ter Meulen & Myrthe van den Ende Opdracht 2 Werkbezoeken Jasmijn ter Meulen & Myrthe van den Ende
Inleiding Voor deze opdracht zijn wij op bezoek geweest bij drie totaal verschillende bedrijven, een bakkerij, restaurant en een hotel; Arnold Cornelis, Fifteen en het Okura. Bij twee van de drie bedrijven kregen wij een rondleiding en werd er informatie gegeven over, hoe het bedrijf zijn leerling opleidt. Alle bedrijven gaven aan dat zij het belangrijk vinden dat hun stagiaires gemotiveerd zijn. Ongemotiveerde leerlingen kosten veel tijd en energie voor het bedrijf. Deze input komt niet overeen met de output Voor ons als aankomend docenten is het belangrijk om te weten hoe je een leerling goed kunt motiveren. Als docent is het belangrijk om goed contact te onderhouden met de leerbedrijven. Door nauw contact tussen leerbedrijf en docent is het mogelijk om het beste uit de student te halen. Door ons te verdiepen in de kwalificatie dossier van de verschillende functies en opleidingen, zijn we te weten gekomen welke taken bij een opleiding horen. Deze kennis nemen wij als aankomend docenten mee.
Arnold Cornelis
Organogram Eigenaren Sandra & Stephan Winkelmedewerkers Chef bakkerij Banketbakkers Stagiaires (Niveau 1,3 en 4)
Functies in het bedrijf In het bedrijf zijn de volgende functies: Ondernemer bakkersbedrijf Verkoopmedewerker winkel Chef banketbakkerij Banketbakker (niveau 2, 3 en 4) Stagiaire bakkerij (Niveau 1,3 en 4 ondernemer bakkersbedrijf)
Uitvoerend bakker Banketbakker niveau 2 De Uitvoerend bakker is nauwkeurig en werkt gedisciplineerd volgens de (hygiëne)regels. Hij plant bewust zijn werkzaamheden en werkt systematisch. Hij heeft inzicht in de processen voor de bereiding van banketproducten en kan hier flexibel mee omgaan door zijn planning op tijd aan te passen. Bij het produceren van banketproducten gebruikt hij creativiteit en zet hij zijn fijne motoriek in. Als uitvoerend bakker heb je het volgende takenpakket: Kerntaak 1: bereidt bakkerijproducten, hiertoe behoren het plannen, bereiden en decoreren, verpakken van bakkerijproducten en het schoonmaken van de werkruimten.
Leidinggevende bakkerij Niveau 4 Kerntaak 1: Bereidt bakkerij producten o.a. bereidt bakkerijproducten aan de hand van nieuw receptuur. Kerntaak 2: Besteld grondstoffen en product en slaat deze op o.a. slaat de geleverde producten op in geconditioneerde ruimtes. Kerntaak 3: Bevordert de kwaliteit en aantrekkelijkheid van het assortiment o.a. bedenkt ideeën voor het uitbreiden van het assortiment en ontwikkelt receptuur. Kerntaak 4: Geeft leiding en voert beheerstaken uit o.a. motiveert en stimuleert samenwerking in het team.
Fifteen
Organogram Eigenaar Restaurant manager Bediening (23) Chef keuken Kok (9) Leerling (15) Banqueting en sales Manager
Functies in het bedrijf Eigenaar Manager algemeen Manager restaurant Medewerker bediening Chefkok Kok Leerling kok Banqueting en sales
Kok Niveau 2 Als kok heb je het volgende takenpakket: Kerntaak 1: bereidt gerechten; hiertoe behoort het voorbereiden, bereiden, afwerken van een gerecht en het schoonmaken en onderhouden van de keuken. Kerntaak 2: beheert de voorraadkeuken; hiertoe behoort het bestellen, ontvangen en controleren van de producten.
Zelfstandig werkend gastheer/gastvrouw Niveau 3 Als zelfstandig werkend gastheer/gastvrouw heb je het volgende takenpakket: Kerntaak 1: Serveert en bereidt dranken en gerechten o.a. ontvangst gasten Kerntaak 2: voert voorbereidende en afwerkende werkzaamheden uit o.a. sluit de kassa af Kerntaak 3: beheert de voorraad en bestelt o.a. ontvangt en controleert de bestelling Kerntaak 4: geeft leiding en voert beheerstaken uit o.a. ondersteuning bij werving en selectie en het begeleiden van medewerkers.
Okura
Organogram
Functies in het bedrijf Het Okura heeft vele functies zoals te zien is in het organogram. Ik heb daarvoor een keuze gemaakt van de vier functies waarvoor het hotel opleidt. Leidinggevende bediening (niveau 4) Specialist kok (niveau 4) Receptionist (niveau 3) Facilitair medewerker (niveau 2)
Leidinggevende bediening Niveau 4 Als leidinggevende bediening wordt je opgeleid met de volgende kerntaken: Kerntaak 1: serveert en bereidt dranken en gerechten o.a. ontvangst gasten Kerntaak 2: voert voorbereidende en afrondende werkzaamheden uit o.a. sluit het bedrijf af Kerntaak 3: beheert de voorraad en bestelt o.a. Vraagt offertes op en selecteert leveranciers Kerntaak 4: geeft leiding en voert beheerstaken uit o.a. bewaakt budgeten
Specialist kok Niveau 4 Als specialist kok wordt je opgeleid met de volgende kerntaken: Kerntaak 1: bereidt gerechten o.a. maakt mise en place Kerntaak 2: beheert de voorraadkeuken o.a. bestelt benodigde producten Kerntaak 3: vernieuwt en verbeterd de dienstverlening van de keuken o.a. signaleert en beoordeelt trend en ontwikkelingen Kerntaak 4: geeft leiding en voert beheerstaken uit o.a. plant en verdeelt de werkzaamheden
Receptionist Niveau 3 Als receptionist wordt je opgeleid met de volgende kerntaken: Kerntaak 1: voert frontofficewerkzaamheden uit. Dit zijn o.a. het in- en uitchecken van gasten Kerntaak 2: voert backofficewerkzaamheden uit. Dit zijn o.a. administratieve taken
Facilitair medewerker Niveau 2 Als facilitair medewerker wordt je opgeleid met de volgende kerntaken: Kerntaak 1: Voert facilitaire werkzaamheden uit o.a. beheer gebouw en apparatuur Kerntaak 2: voert organisatie gebonden taken uit o.a. deelname aan werkoverleg