Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Programma Programma en doelen Oriëntatie via werkvorm invuloefening De leertheorie van BS 2 Oefening verdieping leertheorie Evaluatie via welles – nietes Leertheorie en je eigen opvattingen over onderwijs
Doelen De student kan …………….. de belangrijkste kenmerken van het behaviorisme aangeven en de relatie leggen met het leren in BS 2.
Alg. overzicht: Leren
Wat is een leertheorie? Een leertheorie is een poging te beschrijven hoe mensen en dieren leren, om zodoende het complexe proces van leren enigszins te begrijpen. Aan de orde komt de stroming: Het Behaviorisme
Behaviorisme Leren komt tot uiting in waarneembaar gedrag; Leeropvatting: blackbox (invloed externe factoren op gedrag); De omgeving is bepalend voor wat een persoon leert; Werken met versterkers: positief – belonen; negatief – bestraffen.
Behaviorisme Toepassingen binnen het onderwijs: Geprogrammeerde instructie; Sterk sturende rol docent; Positieve bekrachtiging -> motivatie om gedrag te herhalen (plaatje, krulletje, ….); Negatieve bekrachtiging ->straf om gedrag te voorkomen; Kleine brokjes lesstof, kleine opdrachten, onmiddellijk feedback; Veel oefenen en toetsen.
Studievragen (1) De leerlingen van klas 1B staan over het algemeen bekend als een leuke klas. En zo gedragen ze zich ook bij de meeste leraren. Alleen bij mevrouw Jansen is dat anders. In het begin van het jaar ging dat nog redelijk, daarna ging het alleen maar slechter. Het is nu eigenlijk elke les vanaf de eerste minuut een puinhoop. Probeer deze situatie te verklaren met het begrip klassiek conditioneren. Gebruik in je antwoord ook het begrip neutrale stimulus. Tip: Lees paragraaf 1.4.1 uit Handboek voor leraren
Studievragen (2) 2. Welke uitgangspunten van het behaviorisme worden in BS 2 toegepast bij het aanleren van een psycho-motorische vaardigheid? Tip: Lees het artikel over het behaviorisme en het uitgedeelde antwoordenblad nog eens goed door. 3. Noem een voorbeeld van het behaviorisme die je tegenkomt op je werkplek. Vind je dit wel of niet een prettige en werkbare onderwijsmethode? Motiveer je antwoord. Tip: Lees paragraaf 1.4.1 uit Handboek voor leraren