Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectie-portfolio beoordelen
Advertisements

De “ leraar” als rolmodel
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Portfolio
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Hoe bereid je lessen voor?
Kijk op leerlingen en leren
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Training digitale didactiek
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Groepsdynamica.
Bijeenkomst September 2015
Orde houden in de klas.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Loopbaancompetenties
Coaching in regioleren
Braziliaanse muziek.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Psychologie Conditioneren
Carla van Boxtel 20 november 2008
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Psychologieles 11 lesweek 1
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De luchtballon discussiespel.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
De juiste route naar het juiste doel
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme

Programma Programma en doelen Oriëntatie via werkvorm invuloefening De leertheorie van BS 2 Oefening verdieping leertheorie Evaluatie via welles – nietes Leertheorie en je eigen opvattingen over onderwijs

Doelen De student kan …………….. de belangrijkste kenmerken van het behaviorisme aangeven en de relatie leggen met het leren in BS 2.

Alg. overzicht: Leren

Wat is een leertheorie? Een leertheorie is een poging te beschrijven hoe mensen en dieren leren, om zodoende het complexe proces van leren enigszins te begrijpen. Aan de orde komt de stroming: Het Behaviorisme

Behaviorisme Leren komt tot uiting in waarneembaar gedrag; Leeropvatting: blackbox (invloed externe factoren op gedrag); De omgeving is bepalend voor wat een persoon leert; Werken met versterkers: positief – belonen; negatief – bestraffen.

Behaviorisme Toepassingen binnen het onderwijs: Geprogrammeerde instructie; Sterk sturende rol docent; Positieve bekrachtiging -> motivatie om gedrag te herhalen (plaatje, krulletje, ….); Negatieve bekrachtiging ->straf om gedrag te voorkomen; Kleine brokjes lesstof, kleine opdrachten, onmiddellijk feedback; Veel oefenen en toetsen.

Studievragen (1) De leerlingen van klas 1B staan over het algemeen bekend als een leuke klas. En zo gedragen ze zich ook bij de meeste leraren. Alleen bij mevrouw Jansen is dat anders. In het begin van het jaar ging dat nog redelijk, daarna ging het alleen maar slechter. Het is nu eigenlijk elke les vanaf de eerste minuut een puinhoop. Probeer deze situatie te verklaren met het begrip klassiek conditioneren. Gebruik in je antwoord ook het begrip neutrale stimulus. Tip: Lees paragraaf 1.4.1 uit Handboek voor leraren

Studievragen (2) 2. Welke uitgangspunten van het behaviorisme worden in BS 2 toegepast bij het aanleren van een psycho-motorische vaardigheid? Tip: Lees het artikel over het behaviorisme en het uitgedeelde antwoordenblad nog eens goed door. 3. Noem een voorbeeld van het behaviorisme die je tegenkomt op je werkplek. Vind je dit wel of niet een prettige en werkbare onderwijsmethode? Motiveer je antwoord. Tip: Lees paragraaf 1.4.1 uit Handboek voor leraren