Massaliteit en diversiteit bij rechten Onderwijsdag 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tenure Track en loopbaanpaden in Alfa faculteiten Aafke Hulk & Casper de Groot Faculteit der Geesteswetenschappen.
Advertisements

Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
De deelnemers over 16 stellingen
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
Workshop2. Binden door te boeien Workshop over vrijheid in leren en onderwijs Oliva Peeters.
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Vapro -D Month Year Givaudan.
Radboud Universiteit Nijmegen
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Utrecht Law College.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Praktische zaken Tineke Choi MSc studieadviseur.
Het schrijven van een wetenschappelijke paper
Grensoverschrijdende samenwerking tussen Kortrijk, Rijsel en Bergen
Massaliteit en Diversiteit Onderwijsdag Wie, Wat, Waar Jan van Groenendael Hoogleraar Aquatische Ecologie Vice-dekaan Onderwijs Faculteit NWI Massaliteit.
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Vernieuwing Bacheloronderwijs
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Onderwijsmiddag Levens- en Aardwetenschappen Kees de Groot.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Vwo- eindexamencijfers en rendement Drs. Jan Nedermeijer, 12 februari 2009.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers.
Nieuwsgroepen en zo Communicatie met studenten bij grote en kleine vakken.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Mentoring, koersen op kansen1 De school als spin in het Mentoring-web OMO sg Tongerlo Roosendaal.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Emma Kinder Ziekenhuis Communicatie Ontmoeting Ontplooiing Lol – Jaap Groothoff, kindernefroloog.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Een ambitieuze studiecultuur
Studeren in Nederland Jan Baetens, KU Leuven (ex-docent Maastricht en huidig Erasmus- gastdocent Groningen, Leiden en VU)
De eisen aan de (aankomende) student
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
Vervolg: Praktijksituatie TN Stand van zaken generatie 2002 en 2003 Alternatief voor rendementverhoging - Opzet doorlopend mentoraat bachelor TN - Nieuwe.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Communicatie- en Informatiewetenschappen 15 maart 2008.
Communicatie- en Informatiewetenschappen november 2007.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Prognosemodel Instroom Bachelors DAIR Seminar 4 november 2010.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Opbouw OSB V4: oriëntatie/verkenning V5: oriëntatie/verdieping V6: verdere verdieping en keuze.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Ouderavond V5 Informatie over OSB
Center for e-Learning, RSM
Voorlichting samenwerkingsklas Entree-opleiding
Persoonlijke begeleiding
Sectie mbo-hbo.
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Massaliteit en diversiteit bij rechten Onderwijsdag 2007

Impressie van de instroom Periode stabiele instroom ca. 300 eerstejaars Periode daling instroom eerstejaars Periode stijging instroom eerstejaars Periode sterke toename instroom ca. 500 eerstejaars Massaliteit en diversiteit bij rechten Onderwijsdag 2007

Succesfactoren Kwaliteit docenten Infrastructuur Rechtenfaculteit (‘Studeon’) Studeerbaarheid propedeuse ‘Kleinschalig onderwijs’ Loopbaanbegeleiding Oefenrechtbanken (‘practica bij rechten’) Toppositie in Elsevier en Keuzegids ‘Glossy’ opleidingen

Keerzijde medaille Aanzuigende werking door Elsevier/Keuzegids levert meer eerstejaars op dan de faculteit aan kan De faculteit heeft moeite haar handelsmerk van het ‘kleinschalig onderwijs’ voldoende waar te maken Er zijn problemen met de kwaliteit van de instroom vanuit het HBO

Aanpak massaliteit Waarborgen van de ‘Kleinschaligheid’ Instroombeperking: voorlichting mikt op de betere VWO-leerlingen Voorlichtingsdagen en 4/5-VWO-dagen (indruk wekken van kleinschaligheid) Voor eerstejaars: psychologie van de marginalisering van de massaliteit van de opleiding

De marginalisering van de massaliteit Geef de zittende student(e) niet de indruk dat zijn/haar studie massaal is Hoe bereik je dat? de student(e) is geen nummer, de docent kent hem/haar bij naam, de student(e) heeft niet de indruk van massaliteit, er is ruimte voor persoonlijke omstandigheden.

Instrumenten (1) Onderwijstechnisch Geen hoorcolleges met video-doorkoppeling Werkgroepen met maximaal 25 studenten Tutorgroepen Laagdrempelig contact met docenten Directe communicatie (Blackboard)

Instrumenten (2) Onderwijsorganisatorisch Ruim voldoende, zo mogelijk een ‘overkill’ aan: Studeonplaatsen, lockers, kapstokken, fietsenstalling Geen uitverkochte studiehandleidingen Snelle nakijk-periode tentamens Voldoende docenten voor werkgroepen en student- assistenten voor oegenrechtbank/tutoraat Adequate, maar persoonlijke studiebegeleiding

Bedreigingen anno 2007 (1) Beschikbaarheid voldoende docenten (formatie) Borging kwaliteit van de inzet student-assistenten Beschikbaarheid college- en werkgroepzalen

Bedreigingen anno 2007 (2) Weinig aandacht voor deeltijdstudenten Geen kleinschaligheid recidivisten Propedeuse-rendementen blijven laag

Sectie strafrecht Staf (voor onderwijs) Drie hoogleraren, waarvan 1 fulltime Twee UHD’s, waarvan 1 fulltime Twee UD’s, waarvan 1 fulltime Zes juniordocenten, waarvan 4 fulltime Drie student-assistenten voor onderwijstaken

Onderwijstaken strafrecht hoorcolleges 692 werkgroepen 16 vragenuurtjes en tentameninzages 300 essays 20 bachelorscripties schriftelijke tentamens 120 mondelinge tentamens 80 papers, referaten en annotaties (master) 10 stage-verslagen (master) 70 afstudeerscripties (master)