MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
De marketingmixstrategie
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Geld verdienen met trends
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
SDP-Segmentatiemodel
Geld verdienen met trends Les 2. 1.Blog gevonden? Modulehandleiding geprint? Vragen over de inhoud? 2.Trends gevonden? Google? 3.Opdracht A 4.Uitwisselen.
4 P´s en 3 R-en MK01.
NHTV - 21 maart 2003 Marketing Mix. Achtergrond Erasmus Universiteit Rotterdam – Bedrijfseconomie, afstudeerrichting Marketing – Michigan State University.
6. Marktsegmentatie & Doelgroepkeuze
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Geld verdienen met trends
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Consumentengedrag bij communicatie
Marketing Werkgroep 6.
Marketing .
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Beleidsvoering naar groei
Segmenteren en Positioneren
Presentatie Marktverkenning & Behoefteonderzoek Groep 2 Klas 2F.
Basisboek marketingcommunicatie
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Let’s get started Marketing? Marketing!
Geld verdienen met trends
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Business Marketing Management
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min)
Marketing Marketingoriëntatie
Fase 1 Ken de (detail)handel
Detailhandelsmarketing
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
College 3 Consumentengedrag
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Doelgroep en marktsegmentatie
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Marketing H2 Marketing Commercieel medewerker. Alle activiteiten van een bedrijf die tot doel hebben de (huidige en verwachtbare) wensen en behoeften.
ActiFifty.5 Team 3 Kim van Olderen Sammy de Keijne Belinda Sekeris Roland Pastoor Lou Jonker.
Commercieel beleid 1 H3 Marktsegmentatie Filiaalmanager.
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Marketingstrategie.
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
SDP Hoofdstuk 11: Marketingstrategie Het thema:
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktsegmentatie en positionering
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Presentatie en marketing
Verkoopt en handelt verkoop af
Marketingcommunicatie
Transcript van de presentatie:

MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE

WAT IS EEN MARKT ? Hoe de markt afbakenen? Potentiële afnemers? Behoefte aan product? Interesse in aankoop? Voldoende koopkracht? Bereid de prijs te betalen? 5 x ja = MARKT-OM-SCHRIJ-VING Hoe de markt afbakenen?

WAT IS MARKTSEGMENTATIE ? Het opsplitsen van de totale markt in… kleinere, homogene deelmarkten om… het productaanbod af te stemmen op… de wensen en de behoeften van… een bepaald segment i.p.v. de totale markt.

ZINVOLLE MARKTSEGMENTEN Onderscheidt het segment zich door bepaalde kenmerken? Is het marktsegment groot genoeg om winstgevend te zijn? Is het segment goed te bereiken (promotie en distributie)? Reageren de afnemers positief op de marketinginstrumenten? 4 x JA  overweeg de keuze van dit segment als doelgroep

HOE SEGMENTEREN WE DE MARKT? 4 CRITERIA demografisch geografisch psychografisch gedrag

DEMOGRAFISCHE SEGMENTATIE inkomen leeftijd fase in gezinscyclus sociale klasse etnische patronen

GEOGRAFISCHE SEGMENTATIE klimaat cultuur en tradities urbanisatiegraad gemeentegrootte bevolkingsdichtheid

PSYCHOGRAFISCHE SEGMENTATIE persoonlijkheid levensstijl benefits godsdienst geslacht

GEDRAGSSEGMENTATIE verbruik merktrouw koopbereidheid

HET ADOPTIEPROCES IN 5 FASEN bekendheid (awareness) 2. interesse (interest) 3. evaluatie (evaluation) 4. probeer-aankoop (trial) 5. adoptie (adoption)

ADOPTIESNELHEID

MARKTBEWERKINGSSTRATEGIE Geschiedenis : Massa-marketing Product-differentiatie Markt-segmentatie

SEGMENTATIESTRATEGIEËN EN DOELGROEPKEUZE hoeveel segmenten? welke segmenten?

SEGMENTATIESTRATEGIEËN ongedifferentieerde marketing gedifferentieerde marketing geconcentreerde marketing

SEGMENTATIEMODEL

POSITIONERING brainposition low involvement high involvement Het product moet gestalte krijgen in het brein van de cosument brainposition low involvement high involvement Goede positionering moet inspelen op de realiteit

POSITIONERINGSDIMENSIES Welke productkenmerken vindt de koper belangrijk? overpositionering onderpositionering

POSITIONERINGSDIMENSIES instrumentele producteigenschappen expressieve producteigenschappen concurrenten toepassingsmogelijkheden of gebruiksvoordelen de gebruiker zijn ideale zelf

POSITIONERINGSMATRIX