MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
WAT IS EEN MARKT ? Hoe de markt afbakenen? Potentiële afnemers? Behoefte aan product? Interesse in aankoop? Voldoende koopkracht? Bereid de prijs te betalen? 5 x ja = MARKT-OM-SCHRIJ-VING Hoe de markt afbakenen?
WAT IS MARKTSEGMENTATIE ? Het opsplitsen van de totale markt in… kleinere, homogene deelmarkten om… het productaanbod af te stemmen op… de wensen en de behoeften van… een bepaald segment i.p.v. de totale markt.
ZINVOLLE MARKTSEGMENTEN Onderscheidt het segment zich door bepaalde kenmerken? Is het marktsegment groot genoeg om winstgevend te zijn? Is het segment goed te bereiken (promotie en distributie)? Reageren de afnemers positief op de marketinginstrumenten? 4 x JA overweeg de keuze van dit segment als doelgroep
HOE SEGMENTEREN WE DE MARKT? 4 CRITERIA demografisch geografisch psychografisch gedrag
DEMOGRAFISCHE SEGMENTATIE inkomen leeftijd fase in gezinscyclus sociale klasse etnische patronen
GEOGRAFISCHE SEGMENTATIE klimaat cultuur en tradities urbanisatiegraad gemeentegrootte bevolkingsdichtheid
PSYCHOGRAFISCHE SEGMENTATIE persoonlijkheid levensstijl benefits godsdienst geslacht
GEDRAGSSEGMENTATIE verbruik merktrouw koopbereidheid
HET ADOPTIEPROCES IN 5 FASEN bekendheid (awareness) 2. interesse (interest) 3. evaluatie (evaluation) 4. probeer-aankoop (trial) 5. adoptie (adoption)
ADOPTIESNELHEID
MARKTBEWERKINGSSTRATEGIE Geschiedenis : Massa-marketing Product-differentiatie Markt-segmentatie
SEGMENTATIESTRATEGIEËN EN DOELGROEPKEUZE hoeveel segmenten? welke segmenten?
SEGMENTATIESTRATEGIEËN ongedifferentieerde marketing gedifferentieerde marketing geconcentreerde marketing
SEGMENTATIEMODEL
POSITIONERING brainposition low involvement high involvement Het product moet gestalte krijgen in het brein van de cosument brainposition low involvement high involvement Goede positionering moet inspelen op de realiteit
POSITIONERINGSDIMENSIES Welke productkenmerken vindt de koper belangrijk? overpositionering onderpositionering
POSITIONERINGSDIMENSIES instrumentele producteigenschappen expressieve producteigenschappen concurrenten toepassingsmogelijkheden of gebruiksvoordelen de gebruiker zijn ideale zelf
POSITIONERINGSMATRIX