Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Advertisements

Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Informatieavond 22 april 2013
Dienst Time Out Projecten
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Charlotte googelt.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Schoolpartnerschappen in Europa
CCZ gaat “exclusief en duurzaam” digitaal Leerlingen met hun eigen IPad de digitale onderwijswereld in.
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Wat hebben en met elkaar gemeen?.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
Na overleg met de verschillende leerkrachten en directie
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Intersectoraal Klas 3.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Herlancering educatieve website
Lespakket Relaties & Seksualiteit
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
De gezonde school en genotmiddelen
Structurele projectwerking in de Wingerd
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3.
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Get Into Rugby Doel: het aantal rugbyspelers in Vlaanderen verhogen via de scholen door de leerlingen en leerkrachten de waarden en principes.
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
ASO-school te Deinze – 140 personeelsleden – leerlingen – 10 studierichtingen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Informatieavond groep
vanuit een herstelgerichte visie!
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Gender en gendersensitief lesgeven Groep 7. INHOUD Thema “Gender en gendersensitief lesgeven” Begrippen Schoolcontext Programma Implementatie Suggesties.
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Loskuil -27 º º 38 S. Klue(Mr) Box 36, Bothaville 9660 Fb: Laerskool Loskuil.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Theo 3 e graad voorjaar 2010voorjaar 2011voorjaar A6 A5 T 6 T.
Experten in de derde graad Proefproject
Mediawijsheid competentie:
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Kansarmoede in de kleuterschool
Transcript van de presentatie:

Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling

Inhoudstafel presentatie  1. School  Voorstelling  Bestaand beleid VOET’en  Noden  2. Thema “Seksuele en relationele ontwikkeling”  3. Bestaande programma’s  4. Implementatie  School niveau  Klas en leerlingen niveau  Netwerken en samenwerkingsverbanden  Evaluatie  5. Suggesties & alternatieven

1. SCHOOL

1.School – voorstelling + Structuur derde graad

1.School – Bestaand beleid VOET  Algemeen  Vrij goed implementatie beleid VOET’en  Projectmatig (Project  VOET)  VOET-coördinator  Systeem mindmaps

1.School – Bestaand beleid VOET  Verschillende partijen  Directie  positief  Leerkracht  bereid implementeren maar teveel administratie  Leerlingen  positief “eens wat anders dan les”  Ouders  weinig betrokken, wel communicatie

1.School – Bestaand beleid VOET  Schooltype B  Verscheidende thema’s  VOET-coördinator  Geen continue opbouw over verschillende jaren  Weerstand bij leerkrachten door extra administratie

1.School – Noden  Herdenken bestaand project “Sociale vaardigheden” met volgende aandachtspunten:  Betrokkenheid leerkrachten vergroten  Zonder administratieve werklast te verhogen  Themadag minder isoleren  Meer aandacht context 2.4 “Seksuele ontwikkeling & puberteit”

2. THEMA

2. Thema  Vernauwing behandelde VOET  Focus op seksuele en relationele ontwikkeling  Zie noden

3. PROGRAMMA’S

3. Bestaande programma’s Inhoud? Doelstellingen? Positieve punten? Negatieve punten? Hou je van blauwe ogen Ella Vormingsaanbod CGSO Goede Minnaars Sensoa Poeperkesdag Met liefs Gender in de klas Gender in de blender Handboek: RSV Dicht bij mijn bed show Jeugd en Seksualiteit

3. Bestaande programma’s  Inhoud: - schoolvoorstelling - werkmap (werk- en spelvormen)  Thema: homoseksualiteit  Positief? - originele manier om leerlingen te “prikkelen” - betrokkenheid leerkrachten  Negatief? - beperkt zich tot homoseksualiteit Hou je van blauwe ogen

3. Bestaande programma’s  Inhoud: - educatief pakket  Thema: genderdiversiteit en transgender  Positief? - groot aantal oefeningen (afstemmen op school) - link met VOET’en  Negatief? - weinig ruimte voor eigen inbreng leerkracht Gender in de blender

3. Bestaande programma’s  Inhoud: - website - didactisch materiaal  Thema: Gender  Positief? - voldoende ruimte voor eigen accenten leerkracht - toepassing in verschillende vakken  Negatief? - geen link met VOET’en Gender in de klas

4. IMPLEMENTATIE

4. Implementatie - Schoolniveau

4. Implementatie – Klas & leerling niveau  Voor de voostelling  Biologie: Bingospel  Na de voorstelling  Geschiedenis: Presentatie historische figuren  Nederlands: Brief schrijven  Godsdienst: Gender in de Blender + Comfort Stretch Paniek  Engels: Gender in de Blender + boek Oscar Wilde  Biologie: Gender in de blender  Frans: Rode quiz Klasniveau

4. Implementatie – Klas & leerling niveau  Klastitularis  Leerkracht godsdienst  Vertrouwensleerkracht  Folders en posters Leerling niveau

4. Implementatie –Samenwerkingsverbanden  Leerling en ouderniveau  Schoolwebsite  Schoolniveau  Klassenraad  Externen  Joetz en sensoa

4. Implementatie – Evaluatie

5. SUGGESTIES & ALTERNATIEVEN

5. Suggesties & alternatieven

Bedankt voor uw aandacht! Vragen? Groep 10