Strategische Personeelsplanning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taskforce Strategische Personeelsplanning
Advertisements

Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Klaar voor de toekomst? MKB Lenteborrel donderdag 22 mei Cees Verkuyl
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Visie op ons loopbaanbeleid
OR-platform 15 november.
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Zestor Themabijeenkomst strategische personeelsplanning
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
De hoeden van Edward de Bono Informatieknooppunten in ketens.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
De afdelingsfoto 11 september 2012 Truus van der Sanden Hester Wagenvoort Ellen Hulspas Sophia Revalidatie Delft.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Strategische samenwerking
Strategische Personeelsplanning
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
EMVI in de digitale praktijk
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
“De week van de ontdekking”
Vier jaar Strategische Personeelsplanning Workshop A&O-fonds Waterschappen, 9 februari 2015.
NOODZAAK Vragen personele vraagstukken binnen de sector om een betere profilering op de arbeidsmarkt? Bart de Zwart A&O-fonds Waterschappen.
Locale arbeidsmarktontwikkelingen ISDUWVWVKTotaal
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Opdrachtgever: Gemeente Zoetermeer Ontwerp: Projectteam Syb van Breda & Co Aannemer: BSB Staalbouw.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
Voorstellen Henk Post Teammanager staf ISZF Opdrachtnemer, personeelslid ISZF Adviseur, security officer, bedrijfanalist.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Plaatsing en begeleiding van de nieuwe medewerker Trudie Piet Sr HRM-adviseur De Jeugd- en Gezinsbeschermers Ben Paswerk.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Haal meer uit het medewerkers- onderzoek! Calle Boot (Waterschap Brabantse Delta) Edwin van Ravenstein (Waterschap Brabantse Delta) Thera van Heuveln (InternetSpiegel.
Hoe overleef ik ….. een werkplekfactor van 70%?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Vertrouwen en Talentontwikkeling Flexibel en Veilig
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Van Remotie als negatief reactief middel naar Remotie als loopbaaninstrument Kathy Rosseel Business Leader Career Guidance.
Positieve gezondheid in de praktijk
Process Mining.
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Woonstichting SSW Presentatie Jessie Bekkers-van Rooij
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Het E-depot van Rotterdam
Waarde(n)vol werk in uitvoering
1/2/2019 Samenwerken in ICT Donderdag 14 februari.
De collectieve ambitie
Een lerende en adaptieve organisatie
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Transcript van de presentatie:

Strategische Personeelsplanning Hoe organiseren we het werk om de organisatiedoelen te bereiken? Nu en in de toekomst?

Agenda Proces Methode Cijfers en gevoel erbij Bijzondere aandacht voor... Beleidsmatige highlights Lessons learned

Organisatie waterschap Brabantse Delta 490 medewerker 454 fte 4 directieleden 16 afdelingshoofden 20 teamleiders 450 medewerkers 330 kantoor 160 buitendienst

Proces

Methode Gesprekken met Directieteam, ClusterMT’s en Afdelingsmanagement Time-travelling Ambities > SWOT > GAP > Toekomstgerichte acties Vormvrij, mèt essentiele bouwstenen HR3P Vertrekkans Natuurlijke uitstroom Pitches Betrokken en kritische P&O’ers uitstroom 61 medewerkers vóór 1 januari 2021 de AOW-leeftijd bereikt hebben? dat dit 12,66% is van het huidige personeelsbestand? dat dit 56,63 fte betreft ofwel 12,4% dat de helft van deze medewerkers in de buitendienst werkt? dat bijna de helft van deze medewerkers een functie heeft op niveau 4, 5 of 6? dat dit 4 leidinggevenden betreft? dat de afdeling Onderhoud en Muskusrattenbestrijding de kroon spant met een uitstroom van 15 medewerkers? gevolgd door Facilitaire Zaken met 10? en Beheer & Zuiveren met 9? Afhankelijk van definitie: 500.000-800.000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waaronder 250.000 Wajongers. Maatschappelijk appél gedaan op organisaties om deze mensen in dienst te nemen. Jobcarving: functies herschikken of opsplitsen om zo werkzaamheden te definiëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bv: supermarkt heeft het vakkenvullen verdeeld in ‘hoog vullen’ voor lange mensen en ‘laag vullen’ voor korte mensen (of bv in een rolstoel). Jobcrafting: wijze waarop de medewerker zelf zijn baan vorm geeft of herdefinieert, waardoor hij zijn werk als meer betekenisvol ervaart en/of zich meer identificeert met het werk.

Cijfers en gevoel Feiten 55 gesprekken ofwel 85 gespreksuren 54 acties (tussenstand) Gevoel Heel serieus genomen(met uitzonderingen) Intensief Kwaliteitstreven Mate van conceptueel denken varieert Goed bevallen bij beide partijen Gezamenlijke focus Toekomstgericht Partner in business!

Bijzondere aandacht voor…1/2 Uitstroom t/m 2020 bereiken 61 medewerkers AOW-leeftijd Welke oplossingen zijn er naast vervanging te bedenken? Ervaringsmanagement met ervaringsmanagementmodel belangrijke en urgente ervaringskennis borgen Talentmanagement medewerkers in hun kracht; talent als ordenend principe Participatiewet mensen met afstand tot arbeidsmarkt streven is 1,5 baan per jaar werk met loonwaarde

Bijzondere aandacht voor…2/2 Over afdelingsgrenzen en organisatiebreed kijken procesgericht werken kunnen soortgelijke afdelingen elkaar versterken? Houd aansluiting met medewerkers! betrek medewerkers bij gedachtevorming over afdelingsambitie Samenwerking Brabantse waterschappen Make, buy or ally? Vertrouwelijkheid van persoonsgegevens

Beleidsmatige highlights Focus op processen: Assetmanagement: bevestiging ingezette lijn Functiegebouw: Mr/Mrs. Right: ter inspiratie voor opleiden, werven… Participatiewet: beleidsproject starten Make, buy or ally: toetsingskader Natuurlijke uitstroom: creativiteitsessies CMT’s

Lessons learned Intensiever betrekken medewerkers bij afdelingsambitie. Sommige thema’s vragen om een extra verdiepingsslag, zoals make, buy or ally en Participatiewet. Arbeidsintensief voor P&O, geleidelijk moet het zwaartepunt naar de integraal manager Bevestiging ingezette lijn <> het verschil maken. SPP is een continu proces. Het is een vehikel dat de overige personeelsinstrumenten verbindt.