Wiki Interculturele communicatie Praktijk: Kennis - presentatie Groep: Incuco
Intercultureel onderwijs Interculturaliteit = de multiculturele samenleving zien als een verrijking Onderwijs: streven naar verdraagzaamheid en openheid bij de leerlingen Belang van kennis en vaardigheden, maar vooral juiste basisattitude is essentieel! VOET: context Socio-culturele samenleving – ET 16: lln. gedragen zich respectvol
1. Tijd Westerse wereld Oosterse wereld Alles verloopt polychroon Alles verloopt monochroon vergadering vergadering eetmaal afspraak met vrienden vergadering eetmaal afspraak met vrienden
2. Hygiëne Singapore Indië
3. Eten Klik om het Youtube filmpje te bekijken
Varkensproductie per land moslims eten geen varkensvlees, boeddhisten (China...) en anderen wel!
Zou jij graag op de volgende manier kennis maken met de Nerderlandse gewoonten en huishoudelijke regels? (klik om af te spelen) 4. Huishouden
5. Zelfstandig zijn JA! Individualisme Kapitalisme NEE! Groepsgevoel Communisme
6. Etiquette: enkele voorbeelden uit de klas leerling kijkt weg van leerkracht, kijkt naar beneden: leerling is niet geïnteresseerd, is onbeleefd teken van respect voor de leerkracht leerling begrijpt het niet, maar knikt en glimlacht toch leerling lacht leerkracht uit, liegt leerling durft niet nee zeggen, dit zou onbeleefd zijn
7. Wereldbeeld Dit is sterk afhankelijk van iemands geloof
8. Taal: enkele voorbeelden uit de klas Leerling weigert te spreken leerling is niet geïnteresseerd, heeft geen respect leerling durft zich niet actief op te stellen in de klas leerling zegt “zij” over mannelijke leerkracht leerling lacht leerkracht uit in moedertaal van de leerling is “hij” zelfde woord als “zij”
9. Non-verbale communicatie In elke cultuur wordt er op een ander manier non-verbaal gecommuniceerd. Opvallend is dat kinderen vaak nog geen cultuurspecifieke manier van non-verbaal communiceren hebben en dus vaak makkelijker contact leggen. Onderstaand Youtube-filmpje illustreert dit.