Kijk eerst even waar je moet zitten!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

D-toets Formuleren.
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Met veel liefs van deze engel
Van uitleggen leer je het meest
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
7.1: Van de wieg tot het graf
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Fouten met verwijswoorden
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Bezoek een sportief evenement:
DE SAMENGESTELDE ZIN HOOFDSTUK 2.
Workshop OGW in de klas..
STAPPEN OM DE FOUT TE VINDEN.
Remedial stijl College 4
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Wat gaan we doen vandaag?
 Matt 15:21 En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Doelstellingen formuleren
Kennis - Intelligentie
Experts werkvorm + begrippentest
Interpreteren van data
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
PANTOFFELS.
Coen’s spel: Overheidsfinanciën. Huidige gegevens CBS (2012) Werkloosheid 5,9% AOW 15,6 % Vereenvoudigde versie; dus op een klas van 30 leerlingen speelt:
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
Stijl Extra uitleg 4 havo.
Toets periode 2 4 havo.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Vorige keer Standaardfouten bij het formuleren Dubbelopfouten.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Visie & Strategie.
Formuleren 5 vwo.
Formuleren en spellen 4 havo.
Correct formuleren incongruentie, dat/als-constructie, foutieve samentrekking, foutieve beknopte bijzin, zinnen onjuist begrenzen.
Toets periode 2 5 havo.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Formuleren 4 vwo.
Kijk eerst even in welke groep je zit!
Blok 6.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Onze doelen en visie in beeld
Voegwoorden.
Paragraaf twee: verkeerde verwijswoorden
Paragraaf 7: losstaand zinsgedeelte
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Cursus Formuleren Nieuw Nederlands
Opdracht Orden de vijftien zinnen in 2 categorieën, beschrijf iedere categorie. 1. Vandaag ga ik niet naar school, want ik voel me niet lekker. 2. Dat.
TAAL BIJ TOETSEN Extra uitleg bij een aantal lastige kwesties.
God zei tegen Jona: “Ga naar Ninevé, de mensen daar doen allemaal gemeen.” Maar Jona dacht: ”Ik ga er met de boot vandoor, want Ninevé, daar ga ik mooi.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Briant College Cursus formuleren h1 Par 1 ‘Dubbelop’
CURSUS FORMULEREN Paragraaf vijf en zes foutieve samentrekking en foutief beknopte bijzin.
Formuleren Verkeerde verwijswoorden/dubbel op/foutieve samentrekkingen/foutief beknopte bijzinnen.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Instructie geven en uitvoeren
Woorden 4.7 Stijlfiguren.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Formuleren 11 havo.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
ADL Les 1.
SEL Les 2: normen en waarden.
Les 3: regels en afspraken met de klas
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Kijk eerst even waar je moet zitten!

Vorige week Standaardfouten bij het formuleren Dubbelopfouten Verwijsfouten

Over die formuleringfouten wil ik het niet meer over hebben Over die formuleringfouten wil ik het niet meer over hebben. Waarschijnlijk weten jullie nu allemaal vermoedelijk hoe jullie deze fouten moeten verbeteren en halen jullie de verschillende dubbelopfouten niet door de war. Het is daarom niet nodig om de theorie nu nog een keer te herhalen. Vandaag gaan we aan de slag met andere standaardfouten, omdat ik wil voorkomen dat jullie geen fouten maken bij het formuleren van zinnen.

Over die formuleringfouten wil ik het niet meer over hebben Over die formuleringfouten wil ik het niet meer over hebben. onjuiste herhaling Waarschijnlijk weten jullie nu allemaal vermoedelijk hoe jullie deze fouten moeten verbeteren tautologie en halen jullie de verschillende dubbelopfouten niet door de war. contaminatie (in de war zijn + door elkaar halen) Het is daarom niet nodig om de theorie nu nog een keer te herhalen. pleonasme Vandaag gaan we aan de slag met andere standaardfouten, omdat ik wil voorkomen dat jullie geen fouten maken bij het formuleren van zinnen. dubbele ontkenning

Vandaag Standaardfouten bij het formuleren: Dubbelopfouten Verwijsfouten Incongruentie Dat/als-constructie Foutieve samentrekking Foutieve beknopte bijzin Zinnen onjuist begrenzen Onjuiste inversie Geen symmetrie

Wat gaan we doen? Ronde 1: Expertoverleg (12 minuten) 5 groepen van 6 leerlingen Ieder groepje bestudeert een deel van de theorie Je overlegt met je groepjes op welke manier je je klasgenoten deze standaardfout(en) in 3 minuten uit kunt leggen (in ronde 2). Zorg ervoor dat je minstens drie voorbeelden bedenkt/opzoekt, waarmee je de standaardfout(en) kunt uitleggen. Ronde 2: Speel de leraar (5 x 3 minuten = 15 minuten) 6 groepen van 5 leerlingen Om beurten geeft ‘de expert’ van ieder theoriedeel uitleg. Iedere expert heeft 3 minuten voor zijn/haar uitleg. Iemand houdt de tijd bij. Iedereen uit de groep moet uiteindelijk individueel (in ronde 3) alle standaardfouten begrijpen, kunnen herkennen en verbeteren  dus leg goed uit en luister bij de uitleg! Ronde 3: Klassikale opdracht (10 minuten) Kunnen jullie de standaardfouten herkennen en verbeteren? Ik wijs kriskras een paar van jullie aan om antwoord en uitleg te geven.

Welk deel van de theorie ga je voorbereiden en uitleggen? standaardfout(en) Groep 1: 3 & 4 (incongruentie + dat/als-constructie) Groep 2: 5 (foutieve samentrekking) Groep 3: 6 (foutieve beknopte bijzin) Groep 4: 7 & 8 (zinnen onjuist begrenzen + onjuiste inversie) Groep 5: 9 (geen symmetrie)

Groepsindeling ronde 2

Ronde 3

De noodtribunes voor het festival zijn volstrekt niet veilig en daarom vanochtend door de controleurs afgekeurd.

5. foutieve samentrekking De noodtribunes voor het festival zijn volstrekt niet veilig en zijn daarom vanochtend door de controleurs afgekeurd.

Volgens D66 slaagt de regering er maar niet in de voorgenomen maatregelen uit te voeren. Terwijl dat wel noodzakelijk is om de economie weer vlot te trekken.

7.1 losstaand zinsgedeelte Volgens D66 slaagt de regering er maar niet in de voorgenomen maatregelen uit te voeren ,terwijl dat wel noodzakelijk is om de economie weer vlot te trekken.

Door alcoholreclame te verbieden zal de overlast door agressieve drinkers en comazuipers vermoedelijk flink dalen.

6. foutieve beknopte bijzin [Door alcoholreclame te verbieden ] zal de overlast door agressieve drinkers en comazuipers vermoedelijk flink dalen. Het onderwerp van de hoofdzin = de overlast Het denkbeeldige onderwerp van de beknopte bijzin = de overheid Hoe verbeteren? Als de overheid alcoholreclame verbiedt, zal de overlast door agressieve drinkers en comazuipers vermoedelijk flink dalen. Door alcoholreclame te verbieden zal de overheid de overlast door agressieve drinkers en comazuipers vermoedelijk flink zien dalen.

U vroeg mij gisteren mijn bewijzen van bekwaamheid over te leggen en stuur ik u hierbij mijn diploma’s en getuigschiften.

8. onjuiste inversie U vroeg mij gisteren mijn bewijzen van bekwaamheid over te leggen en ik stuur u hierbij mijn diploma’s en getuigschiften.

Slechts een kleine minderheid van de werknemers en de werkgevers waren tevreden over de afspraken die de onderhandelaars hadden gemaakt.

3. incongruentie Slechts een kleine minderheid van de werknemers en de werkgevers was tevreden over de afspraken die de onderhandelaars hadden gemaakt.

De leden van de club stemden in met een verhoging van de contributie en dat twee van de gravelbanen een kunststofverharding zouden krijgen.

9. geen symmetrie in grammaticale constructie De leden van de club stemden in met [een verhoging van de contributie] [woordgroep] en [dat twee van de gravelbanen een kunststofverharding zouden krijgen] [bijzin]. De leden van de club stemden in met een verhoging van de contributie en kunststofverharding van twee van de twee gravelbanen.

Ik neem geen paraplu mee, omdat als het droog blijft, ik de hele dag voor niks met dat ding loop te sjouwen.

4. dat/als-constructie Ik neem geen paraplu mee, omdat ik de hele dag voor niks met dat ding loop te sjouwen als het droog blijft.

De docent Frans stuurde drie raddraaiers weg uit zijn les en meteen een sms’je naar de teamleider over hun wangedrag.

5. foutieve samentrekking De docent Frans stuurde drie raddraaiers weg uit zijn les en stuurde meteen een sms’je naar de teamleider over hun wangedrag. Sturen heeft niet in beide gevallen dezelfde betekenis : sturen weg & sturen naar

De Rekenkamer heeft becijferd dat de export dit jaar weer langzaam toeneemt, toch mag je daaruit niet concluderen dat de crisis voorbij is.

7.2 zinnen ‘aan elkaar plakken’ De Rekenkamer heeft becijferd dat de export dit jaar weer langzaam toeneemt. Toch mag je daaruit niet concluderen dat de crisis voorbij is.

Na een halfuur in de foyer van het hotel gewacht te hebben kwam de taxi die voor ons besteld was eindelijk opdagen.

6. foutieve beknopte bijzin [Na een halfuur in de foyer van het hotel gewacht te hebben] kwam de taxi die voor ons besteld was eindelijk opdagen. Het onderwerp van de hoofdzin = de taxi Het denkbeeldige onderwerp van de beknopte bijzin = ‘wij’ Hoe verbeteren? Nadat we een halfuur in de foyer van het hotel gewacht hadden, kwam de taxi die voor ons besteld was, eindelijk opdagen. Na een halfuur in de foyer van het hotel gewacht te hebben zagen we de taxi die voor ons besteld was, eindelijk aankomen.