Kijk eerst even waar je moet zitten!
Vorige week Standaardfouten bij het formuleren Dubbelopfouten Verwijsfouten
Over die formuleringfouten wil ik het niet meer over hebben Over die formuleringfouten wil ik het niet meer over hebben. Waarschijnlijk weten jullie nu allemaal vermoedelijk hoe jullie deze fouten moeten verbeteren en halen jullie de verschillende dubbelopfouten niet door de war. Het is daarom niet nodig om de theorie nu nog een keer te herhalen. Vandaag gaan we aan de slag met andere standaardfouten, omdat ik wil voorkomen dat jullie geen fouten maken bij het formuleren van zinnen.
Over die formuleringfouten wil ik het niet meer over hebben Over die formuleringfouten wil ik het niet meer over hebben. onjuiste herhaling Waarschijnlijk weten jullie nu allemaal vermoedelijk hoe jullie deze fouten moeten verbeteren tautologie en halen jullie de verschillende dubbelopfouten niet door de war. contaminatie (in de war zijn + door elkaar halen) Het is daarom niet nodig om de theorie nu nog een keer te herhalen. pleonasme Vandaag gaan we aan de slag met andere standaardfouten, omdat ik wil voorkomen dat jullie geen fouten maken bij het formuleren van zinnen. dubbele ontkenning
Vandaag Standaardfouten bij het formuleren: Dubbelopfouten Verwijsfouten Incongruentie Dat/als-constructie Foutieve samentrekking Foutieve beknopte bijzin Zinnen onjuist begrenzen Onjuiste inversie Geen symmetrie
Wat gaan we doen? Ronde 1: Expertoverleg (12 minuten) 5 groepen van 6 leerlingen Ieder groepje bestudeert een deel van de theorie Je overlegt met je groepjes op welke manier je je klasgenoten deze standaardfout(en) in 3 minuten uit kunt leggen (in ronde 2). Zorg ervoor dat je minstens drie voorbeelden bedenkt/opzoekt, waarmee je de standaardfout(en) kunt uitleggen. Ronde 2: Speel de leraar (5 x 3 minuten = 15 minuten) 6 groepen van 5 leerlingen Om beurten geeft ‘de expert’ van ieder theoriedeel uitleg. Iedere expert heeft 3 minuten voor zijn/haar uitleg. Iemand houdt de tijd bij. Iedereen uit de groep moet uiteindelijk individueel (in ronde 3) alle standaardfouten begrijpen, kunnen herkennen en verbeteren dus leg goed uit en luister bij de uitleg! Ronde 3: Klassikale opdracht (10 minuten) Kunnen jullie de standaardfouten herkennen en verbeteren? Ik wijs kriskras een paar van jullie aan om antwoord en uitleg te geven.
Welk deel van de theorie ga je voorbereiden en uitleggen? standaardfout(en) Groep 1: 3 & 4 (incongruentie + dat/als-constructie) Groep 2: 5 (foutieve samentrekking) Groep 3: 6 (foutieve beknopte bijzin) Groep 4: 7 & 8 (zinnen onjuist begrenzen + onjuiste inversie) Groep 5: 9 (geen symmetrie)
Groepsindeling ronde 2
Ronde 3
De noodtribunes voor het festival zijn volstrekt niet veilig en daarom vanochtend door de controleurs afgekeurd.
5. foutieve samentrekking De noodtribunes voor het festival zijn volstrekt niet veilig en zijn daarom vanochtend door de controleurs afgekeurd.
Volgens D66 slaagt de regering er maar niet in de voorgenomen maatregelen uit te voeren. Terwijl dat wel noodzakelijk is om de economie weer vlot te trekken.
7.1 losstaand zinsgedeelte Volgens D66 slaagt de regering er maar niet in de voorgenomen maatregelen uit te voeren ,terwijl dat wel noodzakelijk is om de economie weer vlot te trekken.
Door alcoholreclame te verbieden zal de overlast door agressieve drinkers en comazuipers vermoedelijk flink dalen.
6. foutieve beknopte bijzin [Door alcoholreclame te verbieden ] zal de overlast door agressieve drinkers en comazuipers vermoedelijk flink dalen. Het onderwerp van de hoofdzin = de overlast Het denkbeeldige onderwerp van de beknopte bijzin = de overheid Hoe verbeteren? Als de overheid alcoholreclame verbiedt, zal de overlast door agressieve drinkers en comazuipers vermoedelijk flink dalen. Door alcoholreclame te verbieden zal de overheid de overlast door agressieve drinkers en comazuipers vermoedelijk flink zien dalen.
U vroeg mij gisteren mijn bewijzen van bekwaamheid over te leggen en stuur ik u hierbij mijn diploma’s en getuigschiften.
8. onjuiste inversie U vroeg mij gisteren mijn bewijzen van bekwaamheid over te leggen en ik stuur u hierbij mijn diploma’s en getuigschiften.
Slechts een kleine minderheid van de werknemers en de werkgevers waren tevreden over de afspraken die de onderhandelaars hadden gemaakt.
3. incongruentie Slechts een kleine minderheid van de werknemers en de werkgevers was tevreden over de afspraken die de onderhandelaars hadden gemaakt.
De leden van de club stemden in met een verhoging van de contributie en dat twee van de gravelbanen een kunststofverharding zouden krijgen.
9. geen symmetrie in grammaticale constructie De leden van de club stemden in met [een verhoging van de contributie] [woordgroep] en [dat twee van de gravelbanen een kunststofverharding zouden krijgen] [bijzin]. De leden van de club stemden in met een verhoging van de contributie en kunststofverharding van twee van de twee gravelbanen.
Ik neem geen paraplu mee, omdat als het droog blijft, ik de hele dag voor niks met dat ding loop te sjouwen.
4. dat/als-constructie Ik neem geen paraplu mee, omdat ik de hele dag voor niks met dat ding loop te sjouwen als het droog blijft.
De docent Frans stuurde drie raddraaiers weg uit zijn les en meteen een sms’je naar de teamleider over hun wangedrag.
5. foutieve samentrekking De docent Frans stuurde drie raddraaiers weg uit zijn les en stuurde meteen een sms’je naar de teamleider over hun wangedrag. Sturen heeft niet in beide gevallen dezelfde betekenis : sturen weg & sturen naar
De Rekenkamer heeft becijferd dat de export dit jaar weer langzaam toeneemt, toch mag je daaruit niet concluderen dat de crisis voorbij is.
7.2 zinnen ‘aan elkaar plakken’ De Rekenkamer heeft becijferd dat de export dit jaar weer langzaam toeneemt. Toch mag je daaruit niet concluderen dat de crisis voorbij is.
Na een halfuur in de foyer van het hotel gewacht te hebben kwam de taxi die voor ons besteld was eindelijk opdagen.
6. foutieve beknopte bijzin [Na een halfuur in de foyer van het hotel gewacht te hebben] kwam de taxi die voor ons besteld was eindelijk opdagen. Het onderwerp van de hoofdzin = de taxi Het denkbeeldige onderwerp van de beknopte bijzin = ‘wij’ Hoe verbeteren? Nadat we een halfuur in de foyer van het hotel gewacht hadden, kwam de taxi die voor ons besteld was, eindelijk opdagen. Na een halfuur in de foyer van het hotel gewacht te hebben zagen we de taxi die voor ons besteld was, eindelijk aankomen.