N I P ON I P O Door Ted Vonk Computergestuurd naar de 21e eeuw met multi-media pc’s, Internet en spraakherkenning Amsterdam, 2 oktober 1997MOJ ‘97 What’s.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

Intro Active Living For Alzheimer-patients, call 3
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Bereik de prospecten die uw mailing willen !. July Agendapunten Update Resultaten van de test-mailing 2005 Voorstelling van de nieuwe mailing.
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Chris Thoen, Informatica
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
N I P ON I P O Door Ted Vonk Media onderzoek via NIPO Amsterdam, 2 november 1999.
Databases via internet
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Marktonderzoek als proces
 QI&feature=related QI&feature=related.
Geschiedenis van DOS en Windows
Bedrijfspresentatie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Vragenlijstontwikkeling op het CBS: van pre-test tot evaluatie
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Dataverzamelingsmethoden
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Dataverzamelingsmethoden
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum.

Themabijeenkomst 1oktober 2009
De ongrijpbare consument
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Tijdelijk informatie systeem overdracht vreemdelingen
Kwantitatief onderzoek
Het opbouwen van een data base
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Grip op IT.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
N I P ON I P O Door Ted Vonk januari, 1998 BBB voor het WWW (Beter Bruikbare Bereikcijfers voor het World Wide Web)
Nike Supply Chain Management
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
Leerstijlen KOLB SJM.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
15 maart 2016 TKI Gas Programmalijn LNG Tender 2016, sluiting 14 juni Jeroen van Hengstum, RVO
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Dataverzamelingsmethoden
Presentatie bedrijfsplan
Burgerparticipatie BT Den Bosch Wat is nou precies burgerparticipatie.
Werkgroep transmurale communicatie
Transcript van de presentatie:

N I P ON I P O Door Ted Vonk Computergestuurd naar de 21e eeuw met multi-media pc’s, Internet en spraakherkenning Amsterdam, 2 oktober 1997MOJ ‘97 What’s in it for me

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Agenda 1Computer-gestuurd enquêteren in verleden, heden en (nabije) toekomst 2Overzicht huidige mogelijkheden computergestuurd enquêteren met multi-media PC’s 3Nieuwe vormen van dataverzameling  Internet  Spraakherkenning

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Een korte terugblik in geschiedenis van het computergestuurd enquêteren  1980:begin computergestuurd telefonisch interviewen (CATI)  1986: start exploitatie Telepanel  1986: start computergestuurd face-to- face interviewen (CAPI)

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o 1986: NIPO start met CAPI

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Een korte terugblik in geschiedenis van het computergestuurd enquêteren  1994: volledige overgang naar CAPI  1996: introductie multi-media PC’s en TV/PC’s in het Telepanel  1997: eerste gebruik Internet voor dataverzameling

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o 1996: Ca. 2 miljoen interviews door het NIPO gehouden

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Snelle opkomst van CATI/CAPI door meerdere factoren veroorzaakt  Software voor dataverzameling steeds uitgebreider  Hardware goedkoper en krachtiger  Telecommunicatie mogelijkheden sterk verbeterd  Voor multi-media gebruik:Windows  Vanwege concurrentie tussen bureau’s

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Software voor dataverzameling steeds uitgebreider (1)  Computergestuurde routing  Gebruik antwoorden in vraagteksten  Consistentie-controles, maken van berekeningen  Randomisatie, rotatie vragen(blokken)  Raadplegen van databases tijdens gesprek  Integratie conjunct meten e.d.

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Software voor dataverzameling steeds uitgebreider (1)  Pen-PC versie (voor gebruik buitenshuis)  Gebruikersgemak bij  maken vragenlijst  invullen vragenlijst - self completion mogelijk  controle d.m.v. tijdregistratie Fraude nagenoeg uitgesloten!

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Data-verzameling software is meer dan vragenlijst software! 1Veldwerkmanagement  op de voet volgen van projecten  aansturen steekproeven 2Enquêteursadministratie  geautomatiseerde uitbetaling  enqueteurs performance 3Integratie met financiele administratie

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Windows zorgt voor doorbraak Multi-media toepassingen gebruik van geluid en (bewegende) beelden wordt mogelijk op grote schaal

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o  laten horen van geluidsfragmenten  radiospotjes  jingles  stemmen  digitaal opnemen van antwoorden  gaat minder informatie verloren bij coderen  afluisteren mogelijk in electronisch rapport Multi-Media bij telefonisch onderzoek

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Multi-media bij face-to-face onderzoek  tonen van kleuren afbeeldingen  reclame spotjes  produktconcepten  alle vormen van toonmateriaal  op goede plek  op juiste moment  zo lang als nodig is  gebruik van geluid!

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o hier komen enkele voorbeelden Gezocht: een respondent (m/v)

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o De nieuwe mogelijkheden van Capi met multi-media  Multi-media toepassingen maken kwalitatief onderzoek op het gebied van communicatie mogelijk in een kwantitatieve omgeving  Multi-media CAPI maakt het eindelijk mogelijk om op accurate wijze het bereik van TV reclame te meten

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Gevolgen van CATI/CAPI revolutie  Kwaliteit data sterk verbeterd  gebruik geavanceerde technieken op grote schaal mogelijk (conjunctmeten)  efficiency rondom veldwerk sterk verbeterd  meer aandacht/begeleiding van enqueteurs

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Multi-media CAPI zorgt voor schisma in bureauwereld  Alleen grote bureau’s/ketens kunnen zich grote investeringen veroorloven  kleine bureau’s zullen zich (moeten) gaan specialiseren

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn  medewerking aan onderzoek is nog steeds tanend  de beschikbaarheid van enqueteurs blijft een probleem  overheidsmaatregelen op het gebied van arbeidsrelaties  technische ontwikkelingen vormen bedreiging

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Bedreigingen telefonisch onderzoek door technische ontwikkelingen  geheime nummers  mobiele telefoon  call identification  wordt zichtbaar wie er belt  zelf bepalen voor wie je bereikbaar wilt zijn

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Op zoek naar nieuwe dataverzamelingsmogelijkheden  Internet  Spraakherkenning

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Internet zal meervoudige rol gaan spelen bij marktonderzoek  als zoek-/vindplaats van secundaire data  als dataverzamelingmedium

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Internet als zoek-/vind-plaats van secundaire data  Er is veel over van alles te vinden op Internet  Zoekprogramma’s (o.a. Pointcast) worden steeds beter  Onderzoek proces begint met zoektocht naar bestaande data (ook in andere bronnen)  De “nieuwe marktonderzoeker” moet de weg op het Internet weten

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o In Amerika heeft 96% van de marktonderzoekers vanaf de eigen werkplek toegang tot het Internet

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Wordt het Internet een medium om grootschalig data te verzamelen?  Bij welke penetratie?  Of zal het zich hoofdzakelijk beperken tot de zakelijke markt?  En wat is de kwaliteit van gegevens die op deze manier verzameld worden?

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Doelstelling IT industrie en overheid in Nederland  In het jaar 2000 moet 70% van huishoudens aansluitmogelijkheid hebben op electronische snelweg.  Verwachting: 25% bevolking zal zich in het jaar 2000 aktief op electronische snelweg begeven.

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o De oprit van de Electronische snelweg wordt naar de huiskamer gebracht  alle kabelexploitanten zijn met Internet bezig  PTT-Telecom heeft deze week “het Net”geopend  er komt eenvoudige apparatuur beschikbaar (CDI-internet, web-pc) TV kijken kan iedereen, de computer bedienen niet

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Electronische snelweg zal alleen maar gebruikt worden als er iets te halen is  aanbod produkten en diensten ont-groeit experiment-fase en groeit gestaag  aanbod produkten/diensten uit nabije omgeving wordt steeds groter  zoeken naar informatie wordt geautomatiseerd  veilige betaalmogelijkheden komen naderbij  neemt grote vlucht

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Stand van zaken in Nederland op dit moment:  huishoudens:8%  zakelijke markt:22%

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Onderzoek met behulp Internet veel is op dit moment al mogelijk  direkt invullen on-line door toevallige passanten  groepsdiscussie on-line  aankondiging via en vervolgens vragenlijst on-line invullen (door bijvoorbeeld panelleden)

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Internet biedt op (korte ?) termijn mogelijkheden voor opzetten van grote panels  In Amerika gebeurt het al  Er zijn al interactieve panels van huishoudens  Een apart panel met Internet gebruikers  Amerikanen zijn ook in Europa bezig  Internet kent geen grenzen!

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Plannen van NIPO op dit moment  bezig met opbouw database/panel internetgebruikers die aan onderzoek willen meewerken  database zal continu aangevuld worden  zowel voor zakelijke als prive gebruikers  In november operationeel voor onderzoek onder Internetgebruikers

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Bij welke penetratie wordt onderzoek mogelijk over algemene onderwerpen?  Penetratie hoeft niet volledig te zijn: bij telefonisch onderzoek is ook niet iedereen bereikbaar  Hangt af van de mate waarin Internetgebruikers zich anders gedragen dan niet Internetgebruikers (binnen segmenten)

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Kwaliteit van gegevens  minder wetenschappelijk onderzoek aanpak (In andere landen is dat al normaal. Dataverzameling via straat- interviews, acces-panels) “als je het maar goed presenteert wordt het geloofwaardig”  tegen relatief lage kosten zijn grote steekproeven mogelijk

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Kwaliteit van de gegevens  Ervaring met Telepanel heeft geleerd dat er hoogwaardige informatie wordt teruggespeeld  Het is schriftelijk onderzoek met behulp van computergestuurde vragenlijsten

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Spraakherkenning

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Waarom Spraakherkenning als dataverzamelingsmiddel?  beschikbaarheid enqueteurs (native speakers)  het is goedkoper dan mensen  heeft meer mogelijkheden dan voice respons

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o NIPO en Spraakherkenning  maakt deel uit van een consortium dat onderzoekt of er commerciele toepassingen voor spraakherkenning mogelijk zijn  met subsidie van de Europese Unie  andere partners: Vocalis, Universiteit van Aalborg, Danske Transport, Telemedia, MADE, Taylor Nelson

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Hoe werkt spraakherkenning?  op basis van herkenning van klanken (phoniemen)  klanken samen vormen een woord  woorden worden herkend  maar ook complexen van woorden worden herkend  op basis van kansberekening

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Alleen  Je moet alles van te voren bedenken en programeren  Bij vragenlijsten: alle antwoordcategorieen met alle mogelijke synoniemen  Eisen aan vraagstelling: kort en eenduidig (marktonderzoek wordt weer: the art of asking questions)

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Voordelen bij dataverzameling  vragen worden altijd op identieke wijze gesteld  antwoorden worden altijd op zelfde wijze geinterpreteerd (geen bias)  het is computergestuurd

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Huidige stand van zaken  leren met script software om te gaan  eerste testen gedaan met beperkte versie spraakherkenningssoftware  inspreken na pieptoon (geen talkover)  alleen nog in het Engels  geen vertaling naat data-output

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Laten we het maar eens proberen......

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Wat gaan we er verder mee doen?  Binnenkort Nederlandse versie  testen in gecontroleerde omgeving van  geluidsvolume  effekten van achtergrondgeluiden  bereidheid tot praten met computers  gebruik mannen/vrouwenstem  gebruik aanmoedigingswoorden (wat nog meer, jaja e.d)  opvangen onderbrekingen (“help de melk kookt over”)

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Heeft spraakherkenning een toekomst in het marktonderzoek?  ja, maar  in een gecontroleerde omgeving (panel)  met vooral inbound onderzoek  zelfs bij complexe vragenlijsten (als de vragen maar kort en eenduidig zijn)  met name bij internationale projecten  Wanneer? Over een jaar of 3 (tenzij de ontwikkelingen met Internet veel verder zijn dan we nu kunnen voorzien)

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Tot slot nog even dit  Primaire doel van marktonderzoek is het leveren van bruikbare informatie aan beslissers  Dataverzameling is een middel om gegevens te verzamelen  De marktonderzoeker moet er bruikbare informatie van maken That’s In It For You!!

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Het is nu tijd voor een theepauze en daarna met zijn allen naar Jaap Vessies

Computergestuurd naar de 21ste eeuw| 2 oktober 1997 |MOJ’97 Amsterdam| n i p on i p o Bedankt voor uw aandacht