Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Advertisements

Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Moeders Informeren Moeders
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
De kern van projectmanagement
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
PUBLICATIEPRIJS 4 Onderneem!. DOEL VAN HET PROJECT Het doel van het project is: Dat kinderen van dichtbij meemaken met wat voor zaken ondernemers te maken.
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Diversiteit & Jeugdzorg
Een Taskforce voor Integrale Vroeghulp Na 3 jaar succesvol experimenteren met IVH en Vroeg, Voortdurend, Integraal (VVI) Verankering Integrale Vroeghulp.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Maatschappelijke dienstverlening in de schuldhulpverlening Een modulair aanbod Martijn Schut Adviseur Stimulansz.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Erkenning van Jeugdinterventies Machteld Zwikker 3 november 2011.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Netwerk Effectieve Jeugdzorg Amsterdam

Workshop 3 Hoe signaleert u depressie?
Veilig drinken op leeftijd Screening en behandeling van alcoholproblematiek bij ouderen in de huisartsenpraktijk Anneke Risselada, Marloes Kleinjan 12.
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Pedagogen JGZ/GGD en K- VHT
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Jeugd&gezinsteams Verbinden, versterken, doen wat nodig is, deskundig Quirien van der Zijden - Projectleider.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
‘R&D Fonds GGD Amsterdam’ ‘Hoe werkt het en wat levert het op?’
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Buurtteams Jeugd en JGZ drs. Geert van der Velde/ Qraad Adviseur Strategisch beleid en Zorgvernieuwing.
Project: Handen in één voor jeugd met Toekomst Projectleider: Ron van Aggelen.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Evaluatieverslag coördinator ouderensteunpunten gemeente Landerd.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Workshop Integraal werken in de wijk: sturen op doen wat werkt
Gezondheidsverschillen
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Presentatie voor teams Oktober 2018
Blended Leermodule: Onderzoeksstrategieën
Transcript van de presentatie:

Uit het vaktijdschrift Alert4you

Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’

Marielle Balledux Senior adviseur Educatie & Opvang, Nederlands Jeugdinstituut Projectleider van Alert4you Kwaliteitsverbetering van peuterspeelzalen en kinderopvang Vakgroep ‘Opvoeden en opgroeien’

Erik Jan de Wilde Expert Kenniscentrum, Nederlands Jeugdinstituut Programma ‘Kwaliteit van Opvoeding & Stelsel’ Psycholoog Vakgroep ‘Zorg voor jeugd’

Tijdig signaleren van kansen en problemen  Vergroot mogelijkheden van jonge kinderen Samenwerking jeugdzorg + kinderopvang  Winst voor kind en ouders  Winst voor jeugzorg en kinderopvang Minder gebruik dure jeugdzorgvoorzieningen

Kinderopvang versterken op vlak van: Vroegsignalering Samenwerken met ouders Begeleiden van kinderen Geen toename van problematiek Goede overstap naar basisonderwijs Kern = Samenwerking met andere opvoedexperts

Onderzoek van het Nji De werkzame bestanddelen uit de praktijk destilleren Monitoronderzoek Onderzoek van het Kohnstamm Instituut Effectonderzoek De effecten van de samenwerking: Op de kinderen Op de ouders Op de pedagogisch medewerkers

Op basis van beide onderzoeken: aanbevelingen gedaan over: effectieve vormen van samenwerking en uitvoering minder effectieve vormen van samenwerking en uitvoering

Het effectonderzoek: Heeft de gekozen werkwijze effect op de verschillende doelgroepen? Het monitoronderzoek: Geeft informatie over wát er effectief is Biedt aanknopingspunten voor de oorzaken van de effectiviteit

Het monitoronderzoek Twee onderdelen: A.Onderzoek naar de samenwerkings- en implementatiestrategieën B.Onderzoek naar de uitvoering

Projectleiders Tweemaal geïnterviewd: Informatie gevraagd van pedagogisch medewerkers Schriftelijk materiaal geanalyseerd Pedagogisch medewerkers Vulden vragenlijsten in na elke activiteit Jeugdzorgmedewerkers Telefonisch geïnterviewd  Informatie uithalen over de voortgang van het project, het beleid van de organisaties en de afgesproken doelen en resultaten

Het effectonderzoek van het Kohnstamm Instituut De handelingsverlegenheid van de pedagogisch medewerkers vroegsignalering is afgenomen Weten beter wat te doen als het niet helemaal goed gaat met een kind Het monitoronderzoek Het verschil tussen deze pilot en de andere pilots Ene werkt met structurele ‘coaching on the job’ (=structureel met een bepaalde frequentie op de groep werken om de pedagogisch medewerker van de kinderopvang te ondersteunen, begeleiden, kinderen observeren

De vragenlijsten De minste informatie opgeleverd Lastig om de lijst na elke activiteit in te vullen De uitvoerend medewerkers vullen vragen soms verkeerd interpreteerden of niet in De interviews met de projectleiders Succesvol om de onderzoeksvragen volledig en diepgaand te kunnen beantwoorden De panelsessies Overwegend succesvol voor het beantwoorden van onderzoeksvragen Actieve werkwijze adhv casuïstiek = veel impliciete kennis

Telefonische interviews Met jeugdzorgmedewerkers Goed middel om in een kort tijdsbestek zo veel mogelijk informatie te krijgen

Werkwijze, de ervaringen en de resultaten beschreven van het monitoronderzoek Binnen afzienbare tijdspanne uitgevoerd Tegen bescheiden kosten Biedt goed beeld van: Wat wel of niet goed loopt in het proces Inhoud op de diverse niveaus