De Maatschappelijke Meerwaarde van Verenigingen Resultaten van 4 jaar De Sportbank Lonneke Roza Msc., Prof. Dr. Lucas Meijs & Anouk Ploeg RSM Erasmus Universiteit Erasmus Centre for Strategic Philanthropy In opdracht van:
Methode 0 en 1-meting via interne scan ( ) Interviews Jaarverslagen
Resultaten 2007: een aantal verenigingen in zwaar weer 2011: Grootste winpunten: –Zelfbewustzijn van het bestuur –Positionering in de wijken Niet overal gewenste ontwikkeling
Ontwikkelingen bij verenigingen Versterkt –LG: ledenaantal, interne organisatie –BMT: Imago –HMC: Intern beleid, financien –HDM: Maatschappelijke betrokkenheid –Remo: Positionering in de wijk Verdere kansen: –LG: Accomodatie, sponsoren –BMT: Uitdiepen buurthuis –HMC: clubsfeer –HDM: diversiteit in activiteiten –Remo: Structuur & draagkracht
Kracht van De Sportbank Sociaal kapitaal –Bonding! “mensen te binden binnen een vereniging” –Begin van bridging: “bruggen te bouwen tussen generaties en culturen” Sterke betrokkenheid: maatwerk
Glazen bol? Sterke betrokkenheid blijft belangrijk Opschalen naar meerdere verenigingen Meer focus op externe positionering –Buurthuis van De Toekomst verder uitdiepen