2| Postmoderne waarden en christelijke theologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Advertisements

Normen en waarden Zo doen we gewoon………….
Gewetensvrijheid.
Dr. Wilbert Linnemans Human Sense Consultation
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
CHAPEAU, MIJNHEER FILLON !!! Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 02/2010.
Je hebt een keuze: Welke kant ga jij op?
Zonde, de grootste vijand
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Denkstof seizoen 3 aflevering 12
De verlichting Paragraaf 2.
Woord van Leven April 2014.
Goed vs Fout  Leven vs Dood
8 December 2013.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Het belang en functie van spel
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Geloven en nu….
Godsdienst.
Verbonden met …. Gebonden door ...
Is vrijheid. een illusie. Bart Engelen. Nacht van de Filosofie
Woord van Leven Augustus 2011.
Naar een nieuw model Catechetiek – uur 3. Elementen voor nieuw model Uitdagingen als criteria Verlangen en mysterie als grond Geloof als explicatieve.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Kindermoment.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Existentialisme – stap voor stap
Auteur: Dirk Geldof Door: Delphine Vantomme, 1 ste jaarsstudente in Bachelor Sociaal Werk. NOOD AAN INTERCULTURALISERING Steden verkleuren sneller dan.
‘De weg, de waarheid en het leven’?
Het leven geeft te denken
CanDo Coaching.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Dopen U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. Galaten 3: 27 Vooraf: Marga kondigt video-interview aan Na.
Ethiek.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 23 HC Franeker 3 oktober 2010 Thema: Wanneer ben je blij met jezelf?
1 | Plurale Samenleving en Culturele Antropologie
Volksuniversiteit Zwolle
Aanvaarding en tolerantie
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Religie & Filosofie Identiteit J&C1.4.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Workshop Identiteit?.
Welkom ik maak me sterk.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Beroepshouding en beroepscode
Gelukzoekers vya 14 februari Valentijnsdag.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
DAVID PINTO
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Keuzeblok I Wat valt er te geloven?
De toekomst van God volgens de filosofen
Loskomen van taal Defusie.
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Transcript van de presentatie:

2| Postmoderne waarden en christelijke theologie

2| a. Plurale Samenleving I | Postmoderne waarden en christelijke theologie

over de module College 1 (a) Cultuur en wereldbeeld Inleiding culturele antropologie Inleiding plurale samenleving Cultuur en religie; islam en wereldbeeld College 1 (b) Multicultureel kerk zijn in de 21ste eeuw Bespreken voorbereidingsopdracht College 2 (a) Plurale samenleving I | postmoderne 'waarden' en christelijke theologie Nieuwe vormen van spiritualiteit, generatie Z en de opkomende belevingscultuur College 2 (b) Analyse artikelen uit de Flow (tijdens college) College 3(a) en (b) Plurale samenleving II | Islam 'Anders leren kijken?'; mogelijkheden en uitdagingen als het gaat om cultuur en religie in een plurale samenleving. Presentaties van de hoofdstukken door studenten

Vandaag| Postmoderne waarden & christelijke theologie College 2 (a) Postmoderne waarden en christelijke theologie Postmodernisme en theologie Nieuwe vormen van spiritualiteit Atheïsme Generatie Z Belevingscultuur College 2 (b) Bespreken voorbereidingsopdracht Analyse uit de Flow

Inleiding culturele antropologie Cultuur als construct flexibel & veranderlijk agency Waarden, houdingen en opvattingen interpreteren, evalueren en communiceren beïnvloed en beschrijft gedrag Tylor: cultuur als ‘beschavingsproces’ = hiërarchisch Boas: cultuur in functie van hun eigen waarden = evenwaardig Levi- Straus: cultuurrelativisme ‘laagstaand – hoogstaand’ discussie

inleiding plurale samenleving Een plurale samenleving … … is een samenleving die bestaat uit groepen die etnisch, raciaal of cultureel sterk verschillen en grotendeels gescheiden leven, maar economisch en politiek wel verbonden zijn. kolonialisme modernisme – imagined communities post-modernisme Vraag: op welke manier kom jij nu al, en straks als GPW’er in aanraking met de plurale samenleving. Welke mogelijkheden en welke uitdagingen levert dit op?

Pinto: G- en F-cultuur Grafiet en Diamant - beiden opgebouwd uit dezelfde basiselementen (atomen van het element koolstof) - structuur (rangschikking) bepaald alles! Diamant is zo hard dat je ermee in steen kunt boren, terwijl grafiet zo zacht is dat je ermee kunt schrijven of smeren. Diamant is transparant voor licht terwijl grafiet zwart is. Diamant is een goede isolator en grafiet is een goede geleider voor elektrische stroom.

Pluralisme kan verwijzen naar: Pluralisme (sociale wetenschappen), het bestaan van verschillende sociale en culturele subsystemen in een samenleving Pluralisme (filosofie), een systeem of leer die het bestaan van verschillende overtuigingen naast elkaar als uitgangspunt neemt Moreel pluralisme, een meta-ethische theorie die stelt dat de verscheidenheid aan morele waarden, normen, idealen, plichten en deugden niet gereduceerd kan worden tot één morele superwaarde

Pluralisme (sociale wetenschap) Pluralisme is het bestaan van verschillende sociale en culturele subsystemen in een samenleving, zoals de overheid, de rechtspraak, het bedrijfsleven, de vakbeweging, de pers en de kerk met elk eigen belangen waarbij er sprake is van een zeker machtsevenwicht. In die zin wordt het wel gezien als een tegenhanger van totalitarisme.

Pluralisme (filosofie) Pluralisme is een systeem of leer waarbij het bestaan van verschillende overtuigingen naast elkaar als uitgangspunt wordt genomen. Deze verscheidenheid wordt niet alleen herkend, maar ook erkend. Dat wil zeggen: pluralisten vinden het goed dat er een verscheidenheid aan overtuigingen bestaat. Hiermee is het pluralisme tegengesteld aan het monisme, dat stelt dat de feitelijke verscheidenheid aan opvattingen tot één principe kan worden herleid. Pluralisme is dus een leer waarin ervan wordt uitgegaan dat de werkelijkheid is opgebouwd volgens meerdere verschillende beginselen.

Moreel pluralisme Moreel pluralisme (ook wel ethisch pluralisme genoemd) is een meta-ethische theorie die stelt dat de verscheidenheid aan morele waarden, normen, idealen, plichten en deugden niet gereduceerd kan worden tot één morele superwaarde.

Pauze

Nieuwe vormen van spiritualiteit Nieuwe spiritualiteit is ook een religie (FD 2009) WRR ¼ Nederlanders bij ‘nieuwe spirituelen’ Religie en spiritualiteit als tegenpool? Overspannen? Van baas naar ‘voor jezelf beginnen’ Verschuiving van de vraag naar waarheid naar waarde

In nieuwe spiritualiteit staat geluk centraal (RD 2008) ‘ambtelijk gezag is niet meer vanzelfsprekend en de waarheid is niet langer iets om voor te strijden, maar vooral iets om te ervaren’ (p. 4) Persoonlijke ontwikkeling, duurzaamheid en verantwoordelijkheid Will Bowen: ‘een wereld zonder klachten’ Anselm Grün: ‘het gaat niet zozeer om dat je in God gelooft, maar dat je het gevoel hebt voor het geheim en het mysterie van het leven’ (p. 5) Spiritueel wetticisme: ‘gij zult uzelf gelukkig voelen.’

Generatie Z Gelooft wat het zelf wil (return to the subject?) Geloof als bouwpakket (horizontaal i.p.v verticaal) ‘Wie ben ik en hoe kan ik in mijzelf geloven?’ ‘Ik zou dingen willen als rust en vrede, maar voornamelijk de vrijheid dat je alles zelf kan invullen. Het idee dat je niet vastzit aan regels’ – Suzanne, 14 jaar (p.8) Afstand van dogma’s. ‘de kerk, de synagoge, de grasspriet, de meditatie …dat ben je zelf’ (p.8)

Atheïsme 1995 Atheïstisch Manifest – Herman Philipse ‘door het uitschakelen van het persoonlijk geweten in de naam van een abstract en alomvattend plan, van absolute en onveranderlijke waarheden, van blind en irrationeel geloof in het Beter-zijn-dan-de-Ander, vonden in de geschiedenis - maar ook vandaag nog – vreselijke drama’s plaats’

Belevingscultuur van pluraliteit (als feit) naar pluralisme (als ideaal) de wereld als keuzemenu Er valt veel te kiezen, maar er moet ook veel gekozen worden overvloed oriëntatie op het innerlijk De doelen liggen niet meer buitenshuis, maar de mens(elijke beleving) is zelf doel geworden hang naar belevingen ‘wat doet het met mij?’, ‘wat wil ik’? Afwisseling en verheviging beleving als verlangen naar ‘zin’ De zelf-expressie, ‘het gevoel dat je leeft’, is een als ideaal opgevat levensproject 2 uitdagingen christelijke kerk 1.) missionair (aansluiten bij) 2.) pastoraal (betekenis geven aan)

2| b. Verwerking | Christelijke theologie

Hofstede: cultuurmodel …als de schillen van een ui, waarmee wordt aangegeven dat symbolen de meest oppervlakkige, en waarden de diepste lagen van een cultuur vertegenwoordigen, met helden en rituelen daartussenin.

Symbolen vormen de meest oppervlakkige kenmerken van een cultuur Symbolen vormen de meest oppervlakkige kenmerken van een cultuur. Het zijn woorden, gebaren en afbeeldingen met een betekenis die alleen begrepen wordt door de leden van de cultuur. In Nederland behoren ‘gezellig’, ‘leuk’ en ‘lekker’ tot deze categorie net zoals het glas melk bij de lunch of de hagelslag. Helden zijn de ideaaltypische personen die in een cultuur symboolwaarde hebben Rituelen zijn conventionele collectieve activiteiten zoals groeten, recepties of de oranjegekte. In de kern van het diagram zitten de waarden, datgene waar wij in ons diepste wezen aan hechten. Waarden zijn verworven voorkeuren die vaak tot uiting komen in normen. Tolerantie en consensus gelden in Nederland als waarden die onder meer hun uitdrukking vinden in allerlei normerende wetgeving.

Bespreken voorbereidingsopdracht

Verwerking Blader door de Flow. Welke typeringen van Generatie Z, Atheïsme, de belevingscultuur en nieuwe vormen van spiritualiteit herken je? (let op quotes / titels) Vul het cultuurmodel van Hofstede (ui) in voor 1 of 2 achtergrond-artikelen in jouw uitgave van de Flow. Vul het cultuurmodel van Hofstede in voor het Koninkrijk van God volgens Nabeel. T. Jabbour Welke postmoderne waarden komen naar voren? Hoe verhouden deze zich met de christelijke theologie?

Christelijke theologie Relevants Reconstructionists Revisionists Centrale vraag: waarheid?

https://www.youtube.com/watch?v=XF9uo_P0nNI