Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Kijk wijzer” naar het kind van gescheiden ouders Een studie naar “Wat kunnen en willen leerkrachten hierover signaleren?” Maud Poland, Carla van Maurik.
Advertisements

Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
De actualiteit in de GGZ-NL
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
De ideale levensloop van jongerern
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Begeleiders in Beeld.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Typologie van Baumrind
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Opbrouck Talitha 1BaSW A Katho IPSOC. Inleiding Doelgroep 1.De hulpverlening aan delinquente meisjes 1.1Oplossing 2.De justitiële maatregelen ten aanzien.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Gemaakt door: Maxim Demuynck.  Reguliere en forensische ggz Reguliere en forensische ggz  De gevaren van onbehandelde gedragsproblemen De gevaren van.
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
“Ouderenpsychologie: de grijsheid voorbij”
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
KORTE SYNTHESE sarah mestdagh
Leeftijdgenoten en Vrienden
1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten 4. Discussie 5. Bronnen.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Indicatoren van ontwikkeling bij adolescenten
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Rekenproblemen en Dyscalculie
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Laatste Scriptieseminarie
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Stoornissen bij kinderen
Geheugen in beeld Caroline Apeldoorn en Nanda Zonjee Benedictus, Heiloo september april 2013 Inleiding In het verwonderingsdagboek van de onderzoekers.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Beschouwing – De Laatste Tips
Synthese van het artikel Gemaakt door: Oona Moeyaert
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Doelen behalen met activiteiten
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Verschillende probleemgedragingen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Doubleren.
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Doubleren.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ... Rekenen en gedrag Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...

Relatie gedragsproblemen en rekenproblemen Synthese naar aanleiding van een universitaire Masterproef 2008-2009, geschreven door Liv Clemens Door Maïté Zoutendijk, voor het vak Informatievaardigheden, gegeven door Luc Gheysen aan VIVES Kortrijk Academiejaar 2013-2014

Inhoud scriptie Algemene inhoud Structuur – De relatie tussen leerproblemen en gedragsproblemen, met eigen onderzoek nadrukkelijk op relatie gedragsproblemen versus rekenproblemen. – Kinderen rond 5 jaar, doorlopend tot ongeveer eind lager onderwijs – mogelijke indicatieve band tussen rekenproblemen op jonge leeftijd en latere gedragsproblemen Structuur – inleiding met reeds gepubliceerde resultaten en onderzoeksvragen – eigen onderzoek en gebruikte methodiek – resulaten objectief aangetoond – Conclusie in verband met gevonden onderzoeksgegevens en discussie – referenties

De auteur Liv Clemens Master Klinische Psychologie Psychopedagogisch medewerker aan Stedelijk Handelsinstituut te Turnhout Shortlisted voor de Klasseprijs-Vlaamse Scriptieprijs 2009

Mijn Focus: Rekenproblemen in relatie tot : Aandachtsproblemen Er is sprake van een aandachtsprobleem wanneer de mate van impulsief, druk en chaotisch gedrag ongepast is en niet bij het ontwikkelingsniveau past. Sociale Problemen Verstoring in de vaardigheden die belangrijk zijn in het aangaan en onderhouden van vriendschappen en andere sociale interacties. Internaliserende Problemen Gedragsproblemen die naar zichzelf gericht zijn, zoals bijvoorbeeld stress en psychosomatische klachten, teruggetrokken, angstig en depressief gedrag. Externaliserende Problemen gedragsproblemen die naar buiten toe gericht zijn, zoals agressief en delinquent gedrag.

1.Sociaal gedrag Stavende onderzoeken Studie van Badian en Ghulblikian, 2003 + Scarborough en Parker, 1995 vonden bewijzen dat rekenproblemen een correlatie vertonen met problemen in sociaal gedrag. Ontkrachtende onderzoeken In hun onderzoek vonden Gadeyne et al. (2004) dat kinderen met specifieke rekenproblemen niet meer sociale problemen hadden. Conclusie ! kleine steekproefgrootte van kinderen met rekenproblemen: moeilijk een eenduidige conclusie te vatten.

2. Aandachtsproblemen Stavende onderzoeken Badian & Ghublikian, 1983 Lindsay, Tomazic, Levine, & Accordo1999 Scarborough & Parker, 2003 Shalev et al.,1995 Onkrachtende onderzoeken Gadeyne et al. (2004) vonden in hun onderzoek dat kinderen met rekenproblemen enkel meer aandachtsproblemen hebben wanneer de leerkrachten rapporteren. Conclusie: – ! Hoge comorbiteit tussen ADHD en rekenproblemen kan eventueel resultaten verstoren. – Hoge correlatie tussen rekenproblemen en aandachtsproblemen – Wat leidt tot wat?

3. Internaliserende problemen Ontkrachtende onderzoeken – Shalev, 1995, geen correlatie angstig of depressief gedrag. Stavende onderzoeken – Prior, 1999, stijging fobisch gedrag tijdens rekentesten onder meisjes – Scarborough & Parker, 2003 – Shalev,1995, correlatie somatische problemen voor jongens Conclusie Veel van de resultaten wijzen dus in de richting van een samenhang tussen rekenproblemen en internaliserende problemen, maar er is geen algemene consistentie in de resultaten.

4. Externaliserend Gedrag Stavende onderzoeken – Shalev et al, 1995, verband enkel voor jongens: hogere agressie en deliquentie -Scarborough en Parker, 2003, jongens en meisjes Ontkrachtende onderzoeken – Scarborough en Parker, 2003, resultaten meisjes veel inconsistenter Conclusie: De resultaten bij jongens wijzen dus over het algemeen op een samenhang tussen rekenproblemen en externaliserende problemen. Bij meisjes zijn de resultaten echter minder consistent.

Conclusie Specifiekere onderzoeksvragen voor duidelijkere resultaten: bvb specifiek op deliquent gedrag in plaats van algemeen externaliserend probleemgedrag Recentelijk (voorbije 5 jaar) weinig onderzoek naar gedaan, enkel in relatie tot bestaande problemen zoals ADHD, of zogenoemde risicogevallen. Bvb met problematische thuissituatie Veel recentere onderzoeken ook enkel gefocust op algemene leerproblemen

TOT SLOT Dank U om te volgen en te leren samen met mij! Hopelijk heeft U er evenveel aan gehad als ik!

Bronnen voor afbeeldingen – www.google.be : zoek op 'dank u' – zthot.wordpress.com – www.google.be : vlaamse scriptieprijs