Leren in een alternatieve leercontext infosessie 25 augustus 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond personenzorg
Advertisements

Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Mentorproject Haarlem
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Netwerkdag WERKPLEKLEREN
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
>presentatie: Voorlichting stage >datum: 29 maart 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Richtlijnen werkplekleren
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Richtlijnen werkplekleren
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Voortgangsgesprek fase 1
moderniseren van het curriculum.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Evalueren maakt een verschil
Diverse maatregelen infosessie 25 augustus Welke? Actualisering opleidingsaanbod Vrijstellingen Instroom Lagere Graad Dans en Woordkunst Duur toelatingsperiode.
Het belang van een stage
Het belang van een stage
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Kunstonderwijs op maat
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
DKO & Amateurkunsten – stand van zaken beleid Vlaamse Overheid Gent, 22 januari 2015.
Pilot docentenstages 2014 Rikie Elling, lid Commissie Opleidingen Van School naar Praktijk.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Workshop evalueren Dcp
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
1 MET GEDEELDE KRACHT Symposium Bindkracht / GIPSO.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
S1: 22 september 2015 Elisa Vandenbussche Mentorenvorming D1.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
ERD-schap Een verhaal uit de praktijk. Even voorstellen Naam: Willemien van de Wouw, Hoofd P&O Huidige werkgever: Signum Plaats: ’s-Hertogenbosch en omgeving.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Informatiebijeenkomst Research Project commissie
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Welkom!.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Voorlichting Stage.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Les volgen in een alternatieve leercontext
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

leren in een alternatieve leercontext infosessie 25 augustus 2014

Concept Combinatie van leren in en buiten de academie (cf. stage en werkplekleren in vwo en so) Pluspunten – praktijkervaring opdoen in een artistieke omgeving – doorstroom afgestudeerden naar amateurkunstvereniging, bedrijf of professionele praktijk stimuleren Geen vrijstelling! academie behoudt eindverantwoordelijkheid over het leerproces, leerling blijft 100% financierbaar Niet verplicht en niet afdwingbaar

I.s.m. amateurkunsten Ghent Youth Jazz Orchestra

i.s.m. professionele kunsten Tijdens je stage als medewerker kostuum help je mee - onder begeleiding van onze vaste kostuumontwerpster - alle kostuums te realiseren. Gedurende de voorstellingenreeks van Colossus sta je in voor het beheer en het onderhoud van de kostuums. Abattoir Fermé zoekt stagiairs kostuum voor het eindejaarsspektakel Colossus

Welke context is geschikt? elke maatschappelijke context (amateur, professioneel, semi- professioneel) waarin leerling de (minimum)leerplandoelen kan inzetten en verwerven Academie beslist zelf of een concrete context een meerwaarde is voor het leerproces (eigen kwaliteitstoets) Opleidings- en vormingsactiviteiten van andere opleidingsverstrekkers komen niet aanmerking

Welke context is geschikt? Voorbeelden podiumkunsten koor, harmonieorkest, hedendaags dansgezelschap, theaterproductie van een kunstencentrum in samenwerking met plaatselijke amateurs, toneelvereniging, enz. Voorbeelden beeldende kunst bedrijf dat gespecialiseerd is in restauratie van historische glasramen, meubelrestaurateur, atelier van een ceramist, bureau van een grafisch ontwerper, kunstencentrum, enz.

Kwaliteit van de alternatieve leercontext Gedeelde verantwoordelijkheid – Academie – Organisatie die de leercontext aanreikt Toetsing door de academie aan de hand van toetsingsinstrument – eigen criteria – mogelijke ondersteuning pedagogische begeleidingsdiensten – validering van het instrument door de inspectie – geen verdere rapportageverplichtingen naar overheid

Welke leerlingen en welke vakken? Alle leerlingen (vanaf een zekere leeftijd) Vakken waarin kennis, vaardigheden of attitudes geïntegreerd verworven worden Beeldende kunst alle specifieke ateliers en keuzeateliers Muzieksamenspel, koor, begeleidingspraktijk, ensemble/jazz en lichte muziek, experimentele muziek, ensemble/volksmuziek, directie instrumentale muziek, directie vocale muziek Woordkunstdrama, toneel, voordracht, welsprekendheid, literaire creatie Dansartistieke training

Omvang: studiebelasting en inhoud Per schooljaar geregeld Vak volledig vervangen: alle lessen van september tot juni = alle (minimum)leerplandoelen van het jaarplan verwerven Beperkte periode bv. van september tot december Toegespitst op bepaalde facetten van het artistieke proces Tijdinvestering en studiebelasting stemmen overeen met onderwijs- en leeractiviteiten in de academie

Procedure Voorafgaand: motivering en afsprakenkader Opvolging van het leerproces Evaluatie van het leerproces

Procedure Voorafgaand: motivering en afsprakenkader Opvolging van het leerproces Evaluatie van het leerproces

Motivering Schriftelijke toestemming van de directeur Motivering waarom de alternatieve leercontext een meerwaarde is voor het leerproces, bv. – verwijzing naar kwaliteitstoets – samenhang met de (minimum)leerplandoelen – eerdere positieve ervaringen met de organisatie, de verantwoordelijke enz.

Afsprakenkader Tss. alle betrokkenen: directeur, vakleerkracht, verantwoordelijke van de leercontext en de leerling Aspecten in zake veiligheid, verzekering Omschrijving van de activiteiten waaraan de leerling zal deelnemen (tijdstip, plaats) Opvolging aan- en afwezigheden

Leren in een arbeidscontext Leerling levert arbeidsprestaties in een bedrijf of bij een zelfstandige Leerling valt onder het KB van 21 september 2004 betreffende de bescherming van stagairs Omzendbrief SO/2002/4 geeft overzicht van de welzijnsverplichtingen (risicoanalyse, gezondheidstoezicht)

Leren in een arbeidscontext

Procedure Voorafgaand: motivering en afsprakenkader Opvolging van het leerproces Evaluatie van het leerproces

Opvolging van het leerproces Engagement van de verantwoordelijke van de leercontext -Kwaliteit van de leeromgeving bewaken -Leerling structureel begeleiden (zelf of mentor, coach): leerling wegwijs maken, feedback geven, informatie voor de academie bij houden Academie is eindverantwoordelijke voor de kwaliteit van het leerproces – Leerling ter plekke observeren – Geregeld overleg met leerling, de verantwoordelijke, de coach of mentor

Procedure Voorafgaand: motivering en afsprakenkader Opvolging van het leerproces Evaluatie van het leerproces

Meer dan de balans van ieders ervaringen! Nagaan of de leerling de vooropgestelde (minimum)leerplandoelen bereikt heeft Leerling is verplicht om deel te nemen aan de evaluatie-activiteiten die de academie organiseert (proeven of andere…)