Verduurzaming pluimveeketen Floor Uitterhoeve 24 oktober 2012
Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie Dè koepelorganisatie van bedrijven en brancheorganisaties in de Nederlandse levensmiddelenindustrie (food en non-food). Spreekbuis voor bedrijven en brancheorganisaties en aanspreekpunt voor handelspartners, NGO's, overheid, politiek en media © FNLI 2010
De levensmiddelenindustrie Grootste binnenlandse maakindustrie Omzet: > € 60 miljard Toegevoegde waarde: € 9 miljard Directe werkgelegenheid: mensen Indirecte werkgelegenheid Sterke internationale positie Export: € 28 miljard 6 e levensmiddelenindustrie van de EU Innovatief, vooruitstrevend en midden in de samenleving Daarom: Topsector Agri & Food © FNLI 2010
FNLI en verduurzaming Uitgangspunt: Brundtland-definitie (Our Common Future,1987) Sustainable development is development that meets the need of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs. Niet lenen van de toekomst! Continue verbetering © FNLI 2010
Fabrikanten en verduurzaming Waarom verduurzamen bedrijven? Verantwoordelijkheid License to operate maatschappelijke vraag Grondstofzekerheid Innovatie Kostenefficiëntie Risico-management Nieuwe markten Concurrentievoordelen Reputatie © FNLI 2010
Grondstofverduurzaming: de bodem omhoog © FNLI 2010 Wettelijke basis EconomieMensMilieuDier Norm in 2020
Grondstofverduurzaming: de bodem omhoog © FNLI 2010 Wettelijke basis EconomieMensMilieu Boer ABoer BBoer C-D-E
Grondstofverduurzaming Wat zijn voorwaarden voor transitie? Ketensamenwerking push en pull Stakeholderdialoog draagvlak Heldere normen voor elke grondstof anders Borging continue verbetermodellen Verdienmodellen meerkost doorberekenen Stabiel beleid betrouwbare overheid Rationaliteit in debat communicatie Praktische mogelijkheden volumes, kosten, techniek
Uitdagingen verduurzaming pluimveeketen Internationale concurrentiepositie Optimalisatie dierenwelzijn en milieu Inpassing in lokale omstandigheden en ruimte Perceptie: sector in de verdediging gedrukt Burger versus consument Kip als goedkoop vleesalternatief Vierkantsverwaarding © FNLI 2010
Aanbevelingen Ga aan de slag! Push Werk proactief samen met afnemer Stimuleer branche tot overeenstemming normen Begin ergens, stapsgewijze verbetering Welke innovaties hebben effect op welk probleem? © FNLI 2010
Aanbevelingen II Werk regionaal samen Betrek financiers, wetenschap, overheden, NGOs Creëer aantoonbare meerwaarde Wees creatief, denk breder dan keurmerken COMMUNICEER: staldeuren open! © FNLI 2010
Vragen? © FNLI 2010