Pedagogische studiedag HBOV Aleydis in helikopterperspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Inleiding Regionale Stuurgroep
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Evaluatie van een proces
HAN Faculteit Educatie.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Subtitel TITEL VDKVO i.s.m. DNI De voorbereiding van een omvormingsdossier BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Resultaten BPV-evaluatie
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Een project van de Korengroep
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Op school en in de scholengemeenschap
Naam workshopbegeleider
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Workshop evalueren Dcp
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Bachelor Medische Hulpverlening
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Informatie voor ouders groep 8 over:
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Getuigenis re-integratie
Informatie voor ouders groep 8 over:
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Transcript van de presentatie:

Pedagogische studiedag HBOV Aleydis in helikopterperspectief 10 februari 2012

Kader in HBO-decreet HBO-decreet legt criteria op voor erkenning (omvormingsdossier) van de opleiding, en –later- voor accreditatie van de opleiding. In functie van het omvormingsdossier hebben we informatie verzameld die ons toelaat een ‘foto’ te maken van onze school. Het omvormingsdossier moet klaar zijn tegen december 2013. Vanaf 2019 is er accreditatie (gebaseerd op visitatie) (cfr. Hoger Onderwijs). pedagogische studiedag 10 februari 2012

Kader in HBO-decreet Deze foto Is multidimensionaal (EFQM); Laat zien van waar we komen, waar we mee bezig zijn, en waar we naartoe gaan (+ tijdspad); Brengt sterktes en zwaktes, uitdagingen en bedreigen (SWOT-analyse) in kaart. pedagogische studiedag 10 februari 2012

Opbouw van het omvormingsdossier Beoogde leerresultaten Programma Toetsing Inzet personeel Studentenbegeleiding Materiële voorzieningen Interne kwaliteitszorg pedagogische studiedag 10 februari 2012

Doelstellingen van deze sessie Schoolbeleid situeren in breder verwachtingspatroon van HBO-decreet. HBOV Aleydis situeren in groep van HBOV-scholen. Zicht geven op beleidsprioriteiten (uit SWOT-analyse) en de situering ervan in het totaal beleid. Positieve feedback die de school kreeg bij bespreking van ontwerp van omvormingsdossier, met het team delen. Het team betrekken bij de beleidskeuzes. pedagogische studiedag 10 februari 2012

Selectie uit omvormingsdossier (OD) Wél in het OD, maar vandaag niet te bespreken: Beoogde leerresultaten Gaat over toepassing van Europese richtlijn, Belgische wetgeving, beroepsprofiel, vertaling van de Vlaamse Kwalificatiestructuur, positionering ten opzichte van bachelor-opleiding verpleegkunde en opleidingen tot verzorgende/zorgkundige. Materiële voorzieningen Studentenbegeleiding pedagogische studiedag 10 februari 2012

Kernvragen en SWOT-analyse Bij elk item: Kernvragen die een antwoord moeten krijgen in het omvormingsdossier; SWOT-analyse: Strengths: onze sterke punten Weaknesses: onze zwakke punten Opportunities: welke uitdagingen dienen zich aan? Waar liggen onze mogelijkheden? Threats: welke drempels moeten we overwinnen om vooruit te komen? Met welke beperkingen, belemmeringen moeten we rekening houden? pedagogische studiedag 10 februari 2012

1. Programma Het opleidingsprogramma De professionele gerichtheid De samenhang in het programma In- en uitstroom Studieomvang

Het opleidingsprogramma Afstemming op leerdoelstellingen (kerncompetenties van het leerplan) pedagogische studiedag 10 februari 2012

Kernvragen Hoe vertalen we onze schoolvisie naar een pedagogisch-didactisch concept? (competentie- ontwikkelend leren) Hoe realiseren we de KC’s? Hoe is het opleidingsprogramma gradueel opgebouwd? (groeilijn) (theoretisch en klinisch onderwijs) pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT S: Klinisch deel van de opleiding vertaald in competenties, met groeilijn. (in doelstellingen/criteria, uitvoering, evaluatie). Pilootproject voor vertalen van KC in theoretisch deel van opleiding (VVZ). Zicht op opleidingsonderdelen theorie via studiefiches. W: competenties slechts indirect zichtbaar in theoretisch deel van de opleiding (vakken en vakonderdelen niet rechtstreeks gelinkt aan KC’s). pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT O: De opleiding verder vorm geven op basis van KC’s. Vanuit KC’s leerinhouden en didactiek bepalen en evalueren. (dus van KC naar inhouden; niet omgekeerd). T: theorie meer afstemmen op KC’s is een moeizaam, intensief en langdurig proces. pedagogische studiedag 10 februari 2012

Professionele gerichtheid pedagogische studiedag 10 februari 2012

Kernvragen Hoe zorgt de opbouw van de opleiding (modules, met eigen specificiteit) voor afstemming op professioneel veld? Welke procedure bestaat er in de school om nieuwe ontwikkelingen te integreren in de opleiding? Welke procedure wordt gevolgd om EBP te integreren in de opleiding? Hoe borgen we de gerichtheid op het beroepsveld? pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT S: Professionele gerichtheid wordt bewaakt en aangepast door MWG – VWG – Reflectiegroep stage Differentiatie in de modules, met groeilijn doorheen opleiding. EBP (EBN): in M5 ingevoerd; opgenomen in vormingsplan. W: Weinig inbreng uit beroepsveld in functie van vernieuwingen (veeleer in omgekeerde richting: van school naar beroepsveld). Weinig inhoudelijke inbreng op dit punt vanuit andere opleidingsvertrekkers. pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT O: Groeilijn duidelijker communiceren met medewerkers en studenten. In de contacten met het beroepsveld (stagegevers) nog meer initiatief nemen in functie van afstemming opleiding op beroepsveld. EBP een prominente plaats geven in de opleiding (ook vorming personeel hiertoe). Rol van MV/MWGr/vakwerkgr versterken in het garanderen en borgen van professionele gerichtheid (bv. Door EBP/Vakliteratuur te agenderen op overleg). pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT T: Weinig belangstelling ervaren vanuit het beroepsveld voor inhoud en didactische aanpak van onze opleiding. Pogingen om hierin verandering te brengen, leverden weinig resultaat op. Beperkte communicatie met andere opleidingsverstrekkers. pedagogische studiedag 10 februari 2012

Samenhang in het programma pedagogische studiedag 10 februari 2012

Kernvragen Hoe wordt de samenhang tussen de verschillende modules uitgewerkt en gegarandeerd? Hoe wordt de groeilijn in de opeenvolging van de modules uitgebouwd? Hoe bouwen we de competenties uit binnen een module in de afwisseling van klinisch en theoretisch onderwijs? Inductief: eerste stage, dan theorie Deductief: eerst theorie, dan stage pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT S: Rol van MV en pedag. coördinator in garanderen van samenhang: eigenheid aan elke module gegeven + bewaken van leerlijn doorheen opvolging van modules (met flexibiliteit in opeenvolging). Gebruik van PF (stage + instapprocedure) voor het in kaart brengen van (nog niet) verworven competenties. W: Inductieve/deductieve opbouw van een module: gelijk didactisch ‘rendement’? pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT O: PF uitbreiden tot geïntegreerd geheel (dus niet alleen instapprocedure en stage). MV/MWGr/vakwerkgr prominentere rol laten spelen in uitbouwen en garanderen van samenhang. Theoretisch en klinisch onderwijs nog meer op elkaar afstemmen. Op stage: meer leerkansen inbouwen, afgestemd op doelstellingen van de module (inductief werken sterker uit te bouwen). T: Infrastructuur en organisatie stagegevers: de helft van de studenten moet de module met stage starten. pedagogische studiedag 10 februari 2012

In- en uitstroom pedagogische studiedag 10 februari 2012

Kernvragen Hoe heeft de school het toelatingsbeleid uitgewerkt? Welk beleid is er ten aanzien van EVC/EVK? Is er een procedure voor samenwerking met andere organisaties en andere onderwijsinstellingen? Heeft de school zicht op in-, door- en uitstroomcijfers? pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT S: School heeft een visie op toelatingsbeleid: Alleen studenten die beantwoorden aan het profiel van een student HBO-verpleegkunde worden toegelaten. (eigen studenten en instromers) Hoge verwachtingen ten aanzien van personeel in het begeleiden van studenten. De zorg om draagkracht van personeel maakt een strikt toelatingsbeleid noodzakelijk. pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT S: Procedure voor instroom Eigen studenten na niet-geslaagd : advies DKR – gesprek directie M1: indien toelatingsvoorwaarden niet voldaan: intakegesprek, portfolio, schriftelijke en mondelinge proeven, toelatingsKR. Andere modules: vrijstelling mogelijk op basis van EVC: portfolio en schriftelijke en mondelinge proeven. Instromers uit andere scholen: intakegesprek, portfolio met verslag en advies/info aan intakeKR. Constructieve samenwerking (organisatorisch en inhoudelijk) met VDAB. pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT W: Zwak uitgebouwde samenwerking met Project 600 en met andere onderwijsinstellingen (SO, HO). Te weinig cijfergegevens over instroom / doorstroom. Te weinig cijfergegevens over uitstroom naar arbeidsmarkt, en naar andere opleidingen. Geen gegevens over de verdere loopbaan van oud- studenten. pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT O: Nieuw leerplan personenzorg is aanleiding voor overleg met SO (Anzegem, Tielt). T: Samenwerking met HO: geen ‘evidente’ partner (beperking van geografische situering) pedagogische studiedag 10 februari 2012

Studieomvang pedagogische studiedag 10 februari 2012

Kernvragen Hanteert de school een systeem van (kwalitatief en kwantitatief) meten van de studieomvang en de studielast? Wat zijn de resultaten van deze metingen? pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT S: - W: er bestaat op onze school geen objectief instrument om de studieomvang en de studielast te meten. O: via studiewijzers meer zicht krijgen op geheel van de opleiding, per module en per onderdeel van de module. T: er bestaat geen uniformiteit tussen opleidingscentra HBOV; geen omzetting naar studiepunten. pedagogische studiedag 10 februari 2012

2. Toetsingsbeleid Is het toetsingsbeleid in overeenstemming met de pedagogisch- didactische doelstellingen van de school? Hoe worden de competenties getoetst? Wie wordt bij het toetsbeleid betrokken? Hoe toetst de school de eindcompetenties?

Kernvragen Wat is de visie en het beleid van de school om de toetsing af te stemmen op het pedagogisch- didactisch concept? Is er een toets-programma ontwikkeld? Wie beslist hierover? Is er een onderwijs- en examenreglement? Hoe wordt hierover gecommuniceerd? Hoe wordt dit geëvalueerd en bijgestuurd? Hoe worden de competenties getoetst? pedagogische studiedag 10 februari 2012

Kernvragen Is het beroepsveld tevreden over de competenties van de afgestudeerden? Hoe weten/meten we dit? Hoe worden studenten geïnformeerd over het toetsbeleid? En over hun persoonlijke resultaten? Wordt het beroepsveld betrokken in het toetsen/het toetsingsbeleid? Hoe bekomt de school een algemeen beeld van het eindniveau van de studenten? pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT S: Voor stage: criteria geformuleerd (per KC, per module). Criteria worden in reflectiegroep geëvalueerd en bijgestuurd. Persoonlijke begeleiding in functie van behalen van leerdoelen op stage (formuleren van persoonlijke doelstellingen, tussentijdse reflectie). Overleg lopend (diverse overlegorganen) voor hervorming klinisch onderwijs buiten stage. pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT W: Voor theoretisch onderwijs en voor klinisch onderwijs buiten stage, ontbreekt een evaluatiekader op basis van KC (met daaraan verbonden criteria). Geen systematische communicatie over leervorderingen/toetsing (volgens KC) in theoretisch opleidingsdeel. Probleem om beroepsveld bij toetsing te betrekken vanuit KC’s van leerplan (wel geïnteresseerd in tevredenheid in functie van mogelijke tewerkstelling). In M5: geen ‘afsluitende toets’; of is PF dat wel? pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT O: Hervorming opgestart. Eerste fase te introduceren tegen september 2012: klinisch onderwijs buiten stage afstemmen op KC. Latere fase: theoretisch onderwijs. We krijgen positieve feedback (informeel) vanuit beroepsveld over competenties van afgestudeerden, maar we bevragen dit niet systematisch/doelgericht. Ook geen informatie van afgestudeerden zelf. pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT In M5: AGZ, OZ, GGZ: integratie en toepassing van M1-4. Groeilijn van klinische naar theoretische component doortrekken. (theorie veeleer inleiding tot; stage veeleer verdieping van). T: Hervorming van toetsingsbeleid is intensief proces. Duurt lang (meerdere jaren) eer alle betrokkenen (studenten, beroepsveld) volledig ‘mee’ zijn met denkproces. pedagogische studiedag 10 februari 2012

3. Inzet personeel Hoe garandeert het personeelsbeleid dat het personeelsteam in staat is (kwalitatief en kwantitatief) om de doelstellingen van deze opleiding te realiseren?

Kernvragen (kwalitatief) Heeft de school een strategisch personeelsbeleid? Hoe gebeurt werving en selectie van medewerkers? Hoe wordt koppeling met beroepsveld geborgd? Welke procedure bestaat er voor de introductie van nieuwe medewerkers? Hoe wordt overleg en samenwerking tussen medewerkers gefaciliteerd? pedagogische studiedag 10 februari 2012

Kernvragen (kwalitatief) Hoe worden medewerkers betrokken bij de kwaliteit van de opleiding? Hoe worden medewerkers ondersteund, begeleid en geëvalueerd? Worden er resultaatsafspraken met medewerkers gemaakt op basis van studentenevaluaties? Bestaan er functieprofielen? Heeft de school een strategie naar grotere professionaliteit van de medewerkers? pedagogische studiedag 10 februari 2012

Kernvragen (kwantitatief) Hoeveel medewerkers werken er effectief met studenten? (ratio medewerker/student) Hoeveel medewerkers zijn in de rand betrokken bij het studieprogramma? (ped. Coördinator, stagecoördinator) Hoeveel medewerkers leveren ‘ondersteuning’ (zorgcoördinator, coaches lkr, ondersteunend personeel…) pedagogische studiedag 10 februari 2012

Kernvragen (kwantitatief) Hoe is de taak van een lkr/SB opgebouwd? Zijn er voordrachtgevers? Hoe ziet de leeftijdspiramide van de medewerkers eruit? En welke conclusies worden daaruit getrokken? pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT S: De school heeft een strategisch personeelsbeleid: Samenstelling van gediversifieerd team: verpleegkundigen en niet-verpleegkundigen, VPK met ervaring, uitgebreid sollicitatiegesprek met koppeling aan schoolvisie, schooleigen visie op verpleegkunde, schooleigen visie op didactiek; Kader van coördinatoren uitgebouwd, waardoor inhoudelijke samenhang en koppeling aan schoolvisie. Overleg met stagecoördinator, pedagogisch coördinator en eventueel met vakwerkgroepen/MV over profielen van aanwervingen. pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT S: Langlopend en inhoudelijk sterk coachingstraject. Coaching afgestemd op verwachtingspatroon van de school(visie) en de samenleving, én op het profiel van kandidaat- medewerkers. Overleg en samenwerking: naast informeel overleg, ook formeel overleg (vakwerkgr, MWGr). Medewerkers betrokken bij kwaliteit van de opleiding: via FG, overlegorganen, werkgroep KZ, PDCA-cirkel geïntegreerd in vele schoolactiviteiten. pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT S: Ondersteuning en begeleiding van medewerkers: via informele gesprekken, maar vooral via FG. Aanzet tot reflectie over functioneren. Evaluatie van nieuwe medewerkers: op basis van criteria, profiel zoals voorgesteld bij aanwerving. Strategie naar hogere professionaliteit: Vormingsplan op niveau van school Vorming als onderdeel van POP (op FG) Opdrachten afstemmen op sterktes van medewerkers (belang van wensformulier en FG hierin). pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT W: Beperkte inbreng uit beroepsveld via gastsprekers, experten uit werkveld. Evaluatie personeel: geen inbreng van studenten. Evaluatie vastbenoemd personeel: geen prioriteit in beleid (pragmatische houding). Geen zicht op leeftijdspiramide van de medewerkers / geen doelbewust beleid in functie van leeftijd. pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT O: Medewerkers versterken in de uitbouw van een POP (persoonlijk ontwikkelingsplan). Functieprofielen nog uit te bouwen: functiebeschrijvingen van de SG zijn weinig relevant voor onze school/opleiding. Andere functies hebben geen profiel: ped. coördinator, MV, kwaliteitscoördinator, trajectbegeleider. pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT T: Koppeling aan beroepsveld komt in gedrang: weinig kandidaat-medewerkers met beroepservaring. Wettelijke mogelijkheid van voordrachtgevers nog niet toegepast. Vrees dat voordrachtgevers zich niet in dezelfde mate identificeren met doelstellingen/verwachtingen van de organisatie. Toenemende complexiteit en toenemende verwachtingen (van studenten, medewerkers, samenleving) zet de verhouding medewerker/student onder druk. pedagogische studiedag 10 februari 2012

4. Interne kwaliteitszorg

Kernvragen Wat is de visie van de school op kwaliteit en KZ voor de opleiding verpleegkunde? Welke strategie gebruikt de school voor het implementeren van een cultuur van KZ? Heeft de school een systeem van gegevensbevraging en –analyse, en daaraan verbonden verbetertrajecten? Hoe worden beleidsprioriteiten/streefdoelen bepaald? pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT S: KZ niet als saus, maar als marinade. KZ is geen losstaand gegeven. De principes van KZ zijn terug te vinden in vele aspecten van de schoolrealiteit (PDCA, reflecteren en bijsturen). PDCA is een eenvoudig en herkenbaar denk- en doekader. (verband met SVH). School in kaart gebracht in EFQM. Vastgesteld dat we vooral inputgegevens hebben. Weinig zicht op outputgegevens. pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT W: Nog weinig data beschikbaar (hoe kwaliteit meten?) Weinig inbreng van team in bepalen van beleidsprioriteiten/streefdoelen. pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT O: KZ nog consequenter integreren in het hele schoolbeleid. Kwaliteit vertalen in termen van meetbare doelen, en ontwikkelen van instrumenten om realisatie (kwalitatief en kwantitatief) te meten. Verzamelen van outputgegevens. pedagogische studiedag 10 februari 2012

SWOT T: Draagkracht van medewerkers: vertrouwen in eigen functioneren en in de organisatie mag niet in het gedrang gebracht worden. pedagogische studiedag 10 februari 2012