80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Delf examen B1.
Advertisements

Het tweede werkstuk.
BAGAGE ser peters.
Het doen van eigen onderzoek
Hoe blijf ik gemotiveerd
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Didactische werkvormen
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Lesgeven en begeleiden
Redactioneel schrijven Les 1
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Brainstorm sociale media in het onderwijs
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
ICT in het Onderwijs bij TBM
Informatie- avond groep 6
Korte introductie tot het principe
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
moderniseren van het curriculum.
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Workshop “Beoordelen”
Communicatie met ouders
Het maken van een spreekbeurt
Burgerinitiatieven.
Vergaderen.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
MANTELZORGGESPREK.
voor familie en vrienden van
Presenteren en communiceren
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Sectorwerkstuk Onderzoek en presentatie in het kader van het centraal eindexamen 4 mavo Achtergrond: jullie bouwen al een hele tijd aan je toekomst, dat.
Solliciteren: wat wil ik?
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
motiverende gespreksvoering
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Je sectorwerkstuk presenteren
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Regionale bijeenkomst Arnhem een impressie.
Anders kijken, anders doen
Duurzaamheid in Gennep
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Activerende werkvormen
Succesvol implementeren in de zorg
Sectorwerkstuk Onderzoek en presentatie in het kader van het centraal eindexamen 4 mavo Achtergrond: jullie bouwen al een hele tijd aan je toekomst, dat.
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Conversatietool leerlingenvervoer
Samenwerken en communicatie
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen Mentoren Netwerken Internet Experts Blogs Bibliotheken Pod Casts Documenten De onofficiële, niet geplande, toevallige manier van leren, die de meeste van ons gebruiken om ons werk te doen Wikis Zoeken op trefwoord Twitter

Formeel en informeel leren Formele leeractiviteit Informele leeractiviteit Proces gestructureerd door trainer spontane activiteit waarbij de leerder centraal staat Locatie en positionering in trainingsomgeving, onderdeel van curriculum in nabijheid van de werkplek, zonder specifiek curriculum Doel het leren op zich leren ter ondersteuning van werkprocessen Inhoud expert kennis praktische kennis relevant voor dagelijkse werkzaamheden naar Colley, 2003

Na zes weken onthouden we … 5 % van wat we horen 10 % van wat we lezen 20 % van wat we zien 30 % van een demonstratie 50 % van een discussie 75 % van wat we doen 80 % van wat we uitleggen Bales, 1996 Ik heb het nog een keertje aangekaart….

Wat doen we nu? Horen Praatje van de leidinggevende Mededeling in de kantine 5 % Lezen Werkinstructies Handleidingen 10 % Zien Poster in de kantine Powerpoint presentatie 20 % Demonstratie Collega die iets voordoet CDrom 30 % Discussie Werkoverleg Uitwisselen van ervaringen 50 % Doen Samenwerken met ervaren collega Zelf uitproberen 75 % Uitleggen Iets uitleggen aan een collega Rondleidingen geven 80 %

Microtraining: opeenvolgende sessies Steeds georganiseerd op dezelfde manier: 3 min Actieve start Oefening / Demonstratie 6 min 4 min 3. Feedback/ Bespreking 4. Hoe verder: Wat volgt? Hoe verder leren? 2 min etc. Sessies over deelonderwerpen Introductiesessie Afsluitende sessie

Microtraining: opeenvolgende sessies Steeds georganiseerd op dezelfde manier: Actieve start Het doel van de sessie wordt duidelijk gemaakt, zò dat de deelnemers meteen aandacht hebben voor het onderwerp. Activerende werkvormen kunnen zijn: Eerste reactie geven bij een woord of foto Een stelling poneren of vraag stellen Een filmpje tonen of geluidsfragment laten horen Iemand een persoonlijke ervaring laten vertellen etc. 3 min 6 min 4 min 2 min etc. Sessies over deelonderwerpen Introductiesessie Afsluitende sessie

Microtraining: opeenvolgende sessies Steeds georganiseerd op dezelfde manier: Oefening De deelnemers denken zelf na over het onderwerp en krijgen de ruimte hun eigen kennis en ervaring te raadplegen. Tot reflectie aanzettende werkvormen kunnen zijn: Brainstormen/ordenen/tekenen Rollenspel/demonstreren/elkaar voordoen Elkaar interviewen Vragenlijstje invullen etc. 3 min 6 min 4 min 2 min Introductiesessie Sessies over deelonderwerpen Afsluiting etc. etc.

Microtraining: opeenvolgende sessies Steeds georganiseerd op dezelfde manier: Discussie De deelnemers geven commentaar op het onderwerp. Er is plaats voor bespreking, discussie, meningen, feedback en vragen, zoals ‘ja maar, hoe moet dat dan?’. De Microtrainer: heeft een belangrijke rol in het geven van positieve feedback. helpt om de vertaalslag te maken van het onderwerp naar het eigen werk. stelt vragen: welke oplossingen zien we? Heb je ook daar en daar aan gedacht?”. etc. 3 min 6 min 4 min 2 min Introductiesessie Sessies over deelonderwerpen Afsluiting etc. etc.

Microtraining: opeenvolgende sessies Steeds georganiseerd op dezelfde manier: Hoe verder Er worden afspraken gemaakt over de dingen die de deelnemers willen gaan doen en wat het vervolg is op deze sessie. De Microtrainer overlegt met de deelnemers: Waar meer informatie is te vinden Waar we op letten om te weten of we succesvol zijn. Hoe het onderwerp terugkomt in een volgende sessie of op een andere manier. 3 min 6 min 4 min 2 min Introductiesessie Sessies over deelonderwerpen Afsluitende sessie etc. etc.

Microtraining is eenvoudig Gebruik maken van de expertrol van de leidinggevende. Series van korte sessies ondersteunen het (informeel) leren. Vierdeling toepassen (actieve start, oefening, discussie, hoe verder). Wel voorbereiden, maar de medewerkers zijn in de sessies aan zet.

Aan de slag met Microtraining? Ondersteuning via Microtraining Support Site

Contact Ir. Mariëtte Overschie TU Delft, Faculteit Techniek, Bestuur en Management Sectie Technologiedynamica & Duurzame Ontwikkeling E: m.g.f.overschie@tudelft.nl, M: 06 48407999 Ir. Floris Leurink Sectie Systeemkunde E: florisleurink@gmail.com, M: 06 21111109 Dr. Pieter de Vries E: pieter.devries@tudelft.nl, M: 06 51517278