80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen Mentoren Netwerken Internet Experts Blogs Bibliotheken Pod Casts Documenten De onofficiële, niet geplande, toevallige manier van leren, die de meeste van ons gebruiken om ons werk te doen Wikis Zoeken op trefwoord Twitter
Formeel en informeel leren Formele leeractiviteit Informele leeractiviteit Proces gestructureerd door trainer spontane activiteit waarbij de leerder centraal staat Locatie en positionering in trainingsomgeving, onderdeel van curriculum in nabijheid van de werkplek, zonder specifiek curriculum Doel het leren op zich leren ter ondersteuning van werkprocessen Inhoud expert kennis praktische kennis relevant voor dagelijkse werkzaamheden naar Colley, 2003
Na zes weken onthouden we … 5 % van wat we horen 10 % van wat we lezen 20 % van wat we zien 30 % van een demonstratie 50 % van een discussie 75 % van wat we doen 80 % van wat we uitleggen Bales, 1996 Ik heb het nog een keertje aangekaart….
Wat doen we nu? Horen Praatje van de leidinggevende Mededeling in de kantine 5 % Lezen Werkinstructies Handleidingen 10 % Zien Poster in de kantine Powerpoint presentatie 20 % Demonstratie Collega die iets voordoet CDrom 30 % Discussie Werkoverleg Uitwisselen van ervaringen 50 % Doen Samenwerken met ervaren collega Zelf uitproberen 75 % Uitleggen Iets uitleggen aan een collega Rondleidingen geven 80 %
Microtraining: opeenvolgende sessies Steeds georganiseerd op dezelfde manier: 3 min Actieve start Oefening / Demonstratie 6 min 4 min 3. Feedback/ Bespreking 4. Hoe verder: Wat volgt? Hoe verder leren? 2 min etc. Sessies over deelonderwerpen Introductiesessie Afsluitende sessie
Microtraining: opeenvolgende sessies Steeds georganiseerd op dezelfde manier: Actieve start Het doel van de sessie wordt duidelijk gemaakt, zò dat de deelnemers meteen aandacht hebben voor het onderwerp. Activerende werkvormen kunnen zijn: Eerste reactie geven bij een woord of foto Een stelling poneren of vraag stellen Een filmpje tonen of geluidsfragment laten horen Iemand een persoonlijke ervaring laten vertellen etc. 3 min 6 min 4 min 2 min etc. Sessies over deelonderwerpen Introductiesessie Afsluitende sessie
Microtraining: opeenvolgende sessies Steeds georganiseerd op dezelfde manier: Oefening De deelnemers denken zelf na over het onderwerp en krijgen de ruimte hun eigen kennis en ervaring te raadplegen. Tot reflectie aanzettende werkvormen kunnen zijn: Brainstormen/ordenen/tekenen Rollenspel/demonstreren/elkaar voordoen Elkaar interviewen Vragenlijstje invullen etc. 3 min 6 min 4 min 2 min Introductiesessie Sessies over deelonderwerpen Afsluiting etc. etc.
Microtraining: opeenvolgende sessies Steeds georganiseerd op dezelfde manier: Discussie De deelnemers geven commentaar op het onderwerp. Er is plaats voor bespreking, discussie, meningen, feedback en vragen, zoals ‘ja maar, hoe moet dat dan?’. De Microtrainer: heeft een belangrijke rol in het geven van positieve feedback. helpt om de vertaalslag te maken van het onderwerp naar het eigen werk. stelt vragen: welke oplossingen zien we? Heb je ook daar en daar aan gedacht?”. etc. 3 min 6 min 4 min 2 min Introductiesessie Sessies over deelonderwerpen Afsluiting etc. etc.
Microtraining: opeenvolgende sessies Steeds georganiseerd op dezelfde manier: Hoe verder Er worden afspraken gemaakt over de dingen die de deelnemers willen gaan doen en wat het vervolg is op deze sessie. De Microtrainer overlegt met de deelnemers: Waar meer informatie is te vinden Waar we op letten om te weten of we succesvol zijn. Hoe het onderwerp terugkomt in een volgende sessie of op een andere manier. 3 min 6 min 4 min 2 min Introductiesessie Sessies over deelonderwerpen Afsluitende sessie etc. etc.
Microtraining is eenvoudig Gebruik maken van de expertrol van de leidinggevende. Series van korte sessies ondersteunen het (informeel) leren. Vierdeling toepassen (actieve start, oefening, discussie, hoe verder). Wel voorbereiden, maar de medewerkers zijn in de sessies aan zet.
Aan de slag met Microtraining? Ondersteuning via Microtraining Support Site
Contact Ir. Mariëtte Overschie TU Delft, Faculteit Techniek, Bestuur en Management Sectie Technologiedynamica & Duurzame Ontwikkeling E: m.g.f.overschie@tudelft.nl, M: 06 48407999 Ir. Floris Leurink Sectie Systeemkunde E: florisleurink@gmail.com, M: 06 21111109 Dr. Pieter de Vries E: pieter.devries@tudelft.nl, M: 06 51517278