Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stage bij Technische Informatica
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Keuze projecten. • Inzetbaarheid keuze projecten • Op de site Integrale Archimedes ProjectenIntegrale Archimedes Projecten • Vakoverstijgend:
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Presentatie introductie BGL
Projectmanagement Workshop 3 De wraak van GOKIT.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Redactioneel schrijven Les 2
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Presentation Of Learning
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Proces en Product.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
1. Levensbeschouwing en communicatie
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Al doende leren training docenten
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Presenteren.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Workshop Fondsen werven
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Module Communicatie 3de dag
TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek TIRPRJ01b – lesweek
Theorielessen in projectmatig werken
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Projectplan <naam project>
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Theorielessen in projectmatig werken
Plan van Aanpak.
Portfolio Presentatie
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
motiverende gespreksvoering
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Thema Roos van Leary in de klas
Anders kijken, anders doen
P6-methode Projectaanpak in zes stappen Stappenplan
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Keuzedeel internationalisering
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014 TIRPRJ01-1 Project 1 / BSK les 4 Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014

Hoe ziet het er vandaag uit... Vergaderen Introductie presenteren Oefening presenteren Bespreken / feedback op presenteren

Checken kennis hfst. 5 en 6 5.1 In de definitiefase. 5.2 zorgen voor een goedgekeurde opdracht gesprekken met opdrachtgever en andere stakeholders lezen belangrijke documenten schrijven concept plan van aanpak bespreken met opdrachtgever samenstellen projectgroep schrijven definitief plan van aanpak goedkeuring door de opdrachtgever 5.3 Als de projectgrenzen en randvoorwaarden niet goed zijn vastgelegd is het onduidelijk wat wel en wat niet bij het project hoort. Het is dan onmogelijk alle uit te voeren activiteiten te plannen. Lengte: hoort de opleiding bij invoering van nieuwe software wel of niet bij het project. Breedte: doen we de invoering van de nieuw software alleen voor afdeling X of voor het gehele bedrijf. Mijlpalen: belangrijke producten die tijdens het project ontstaan. Kwaliteit: te hoge kwaliteit kost te veel geld. 5.5 Projectleider, secretaris, archivaris, adviseur, projectlid. 5.6 Tijd: planning Geld: kosten / baten Kwaliteit: Kwaliteit v.h. product Informatie: organisatie (overlegstructuur, verantwoording) Organisatie: organisatie orgaan  5.7 Behalen tentamens Behalen propedeuse Ingeleverde werkstukken Behalen stage Behalen afstudeerstage Behalen studie 5.9 Bespreek jouw antwoorden met je buurvrouw/buurman. Weten jullie niet zeker of het klopt, vraag mij dan om hulp.

Hoofdstuk 5 + 6 / huiswerk

Huiswerk 1: Waar of niet waar? Een plan van aanpak bestaat uit 10 hoofdstukken

Huiswerk 2: Hoe heet het hoofdstuk in het pva waarin centraal staat wat we moeten doen om het resultaat te behalen?

Huiswerk 3) Waar of niet waar: - Bepalen wie de opdrachtnemer is en de stakeholders maken deel uit van het hoofdstuk achtergronden in een pva.

Huiswerk 4) Waar of niet waar: - Randvoorwaarden zij factoren waarop de groep vaak zelf invloed uit kan oefenen en waaraan voldaan moet zijn om het project tot een succes te maken.

Huiswerk 5) In hfst. 6 worden er 4 stappen uitgewerkt die in een project worden doorlopen. Benoem deze 4 stappen.

Antwoorden 1) Waar. Een pva bestaat uit 10 hoofdstukken 2) Het hoofdstuk heet projectactiviteiten 3) Waar. Ook de opdrachtgever en de projectnaam horen bijv. bij achtergronden. 4) Niet waar. Op randvoorwaarden kan een projectgroep zelf meestal geen invloed uitoefenen, maar er moet wel aan voldaan worden! 5) stap 1: neem initiatief voor het project stap 2: definieer en organiseer het project stap 3: voer het project uit stap 4: sluit het project af

Vergaderen Hoe is het vergaderen gegaan Notulen Agenda Hoe verloopt het project tot nu toe

Presenteren

Presenteren Structuur: inleiding - kern - afsluiting Verbale- en non-verbale aspecten ≥ 50% is non-verbaal Visuele hulpmiddelen

Regels van feedback geven Beschrijf concreet gedrag Vertel wat het met je doet Gevolgen van het gedrag (effect) voor de gesprekspartner Suggesties ter verbetering

Oefening presenteren Vorm 4 groepen. Bekijk de video clip en evalueer! (groep 1 bespreekt punt 1; groep 2 punt; etc.) 1) structuur verhaal 2) non-verbaal gedrag 3) verbaal gedrag 4) gebruik visuele hulpmiddelen

Presenteren Bereid een one-minute speech voor over een zelfgekozen onderwerp Presentaties voor de groep Klas geeft feedback over de structuur; verbaal en non-verbaal gedrag, natuurlijk doe je dit volgens de besproken feedback regels

Samenvatting Feedback geef je op een goede manier, zonder iemand ongewild te kwetsen. Hiervoor gebruik je de regels van feedback: beschrijf concreet gedrag, vertel wat het met je doet en wat het effect van dit gedrag op jou is en geef een suggestie ter verbetering. Doe dit in de IK-vorm. Een goed voorbereide presentatie is al het halve werk. Jijzelf hebt de presentatie gemaakt en weet waar je het over hebt. Let op de structuur, gebruik van hulpmiddelen en op het verbale- en nonverbale gedrag.

Huiswerk voor les 5: Voor de volgende les: Bestudeer hoofdstuk 6+10 Maak de proeftoets (te vinden op de docent site van of achterin de modulewijzer)