PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Kijk op praktijk zó moet het!.
Presentatie Praktijkscholen
Van Methode Naar Methodiek
Kandinsky College Malderburchtstraat
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Werken naar onderwijsbehoeften
Van idee tot digitaal materiaal
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
KAD-PROJECT KWALITEIT AFSLUITING & DOORSTROOMSUCCES.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Leermiddelen Facilitaire Dienstverlening Behoefte, wensen, mogelijkheden maar ook uitdagingen.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Portfolio Praktijkonderwijs
Kennisdelen - 7 februari 2013
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
NLT modules en excellentiebevordering
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Voortgangsgesprek fase 1
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
NU ENGELS.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
PrOdigi WJBladergroen. Het leerlingenoverzicht van de docent.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Mijn opleidingsbeeld.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Info-avond september 2017.
23 maart 2017 profilering.
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Naar een typologie van scholen
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Presentatie Rode Bosbes
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Transcript van de presentatie:

PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs

PrOmotie Inspiratiedagen 2009 Workshop PrOmotie digitaal. Doel: 1. Beeldvorming van de nieuwe leeromgeving. 2. Toelichten specifieke aspecten zoals PrOscan en onderliggende onderwijskundige visie. Roland Loos

Praktijkonderwijs De visie De missie

Praktijkonderwijs Positie Voortgezet onderwijs voor leerlingen van 12 tot ongeveer 19 jaar. Leerlingen met een grote verscheidenheid aan talenten maar wel met behoefte aan extra ondersteuning. Doel In de eerste plaats: onafhankelijkheid! Concreet; Verwerven en behouden van een baan (gericht op praktische vaardigheden), Algemene ontwikkeling, Sociaal gedrag en mondelinge vaardigheden, Zelfstandig leven.

Praktijkonderwijs Het leermiddel

PrOmotie vanaf 2001 PrOmotie is een competentiegerichte leeromgeving. De praktijk is leidend. Onderwerpen niet lineair opeenvolgend maar wel met onderling raakvlakken. 5 leerlijnen. Concept: Denken-Doen-Nakijken. Taalgebruik op eigen niveau. Afgestemde vormgeving. Gericht op werken met Portfolio en IOP.

Evaluatie PrOmotie Verbeterpunten: 1.Maak de leeromgeving meer flexibel. 2.Zorg voor meer differentiatiemateriaal. 3.Maak (het samenstellen van) individuele leerroutes mogelijk. 4.Zorg ervoor dat schooleigen materiaal naadloos gekoppeld kan worden. 5.Schep de mogelijkheid om regionale kleuring en schooleigen visie tot uiting te laten komen. 6.Koppel een meet- en volgsysteem. 7.Laat de praktijkcomponent beter tot zijn recht komen.

Praktijkonderwijs De toekomst

Oplossing PrOmotie digitaal! ► Flexibel ► Speciaal voor de leerlingen gemaakt ► Speciaal voor docenten en managers van het PrO ► PrOscan ► Portfolio ► Actueel Kern: Leerling aan het werk, in de praktijk! Computergebruik alleen ter ondersteuning….

De illustratie PrOmotie digitaal heeft 3 gezichten: 1.Leerlingendeel 2.Docentendeel 3.Deel voor de schoolbeheerder

PrOmotie digitaal Actueel Visueel Prikkelend

Startscherm van de leerling Marianne de Wit

PrOmotie digitaal; voor de docent Overzichtelijk Compleet Tijdbesparend

Het leerlingenoverzicht van de docent.

De invoer van de beoordelaar is te zien in de PrOscan.

School aan het stuur ► Alle instellingen zelf wijzigen. ► Eigen materiaal inbrengen en eventueel delen met andere scholen. ► Individuele leerroutes samenstellen maar ook groepen leerlingen gelijke leertrajecten laten volgen. ► Het hart van de leeromgeving is de PrOscan; meten en volgen (van gedrag) met koppelingen naar het leren en werken.

Gericht op: ► Thematisch werken met competenties en gedragsindicatoren als kern van de didactiek. Kennis als praktisch toepasbare component. ► een (ver)nieuw(d)e organisatiestructuur van de school op basis van de eigen onderwijskundige visie. Mogelijkheden: - vakintegratie, - geen klassen meer maar groepen op basis van opdrachten, vakrichting, talent etc, - docent wordt coach, - (werkelijke) praktijk nog meer centraal, - de school als community, open en bereikbaar.

De leeromgeving en het onderwijs PrOmotie digitaal is een instrument om: ► het leren in de praktijk te ondersteunen, ► structuur en overzicht te bieden, ► tijd te besparen, ► de leerling te motiveren en positief te stimuleren. Maar…. PrOmotie digitaal neemt NIET het onderwijs over!

Concreet ► PrOmotie digitaal beproeven gedurende schooljaar 2009/2010. ► Bevindingen delen met de ontwikkelgroep. ► Verbeterpunten en wensen doorvoeren. ► Schooljaar 2010/2011 PrOmotie digitaal operationeel. ► Continue aanpassen en bijstellen. ► 2015 evaluatie.

Contact met de uitgever Een digitale leeromgeving, wat betekent dit voor u? Neem voor vragen of een presentatie bij u op school contact op met uitgeverij Edu’Actief b.v.; Telefoonnummer: adres: