PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs
PrOmotie Inspiratiedagen 2009 Workshop PrOmotie digitaal. Doel: 1. Beeldvorming van de nieuwe leeromgeving. 2. Toelichten specifieke aspecten zoals PrOscan en onderliggende onderwijskundige visie. Roland Loos
Praktijkonderwijs De visie De missie
Praktijkonderwijs Positie Voortgezet onderwijs voor leerlingen van 12 tot ongeveer 19 jaar. Leerlingen met een grote verscheidenheid aan talenten maar wel met behoefte aan extra ondersteuning. Doel In de eerste plaats: onafhankelijkheid! Concreet; Verwerven en behouden van een baan (gericht op praktische vaardigheden), Algemene ontwikkeling, Sociaal gedrag en mondelinge vaardigheden, Zelfstandig leven.
Praktijkonderwijs Het leermiddel
PrOmotie vanaf 2001 PrOmotie is een competentiegerichte leeromgeving. De praktijk is leidend. Onderwerpen niet lineair opeenvolgend maar wel met onderling raakvlakken. 5 leerlijnen. Concept: Denken-Doen-Nakijken. Taalgebruik op eigen niveau. Afgestemde vormgeving. Gericht op werken met Portfolio en IOP.
Evaluatie PrOmotie Verbeterpunten: 1.Maak de leeromgeving meer flexibel. 2.Zorg voor meer differentiatiemateriaal. 3.Maak (het samenstellen van) individuele leerroutes mogelijk. 4.Zorg ervoor dat schooleigen materiaal naadloos gekoppeld kan worden. 5.Schep de mogelijkheid om regionale kleuring en schooleigen visie tot uiting te laten komen. 6.Koppel een meet- en volgsysteem. 7.Laat de praktijkcomponent beter tot zijn recht komen.
Praktijkonderwijs De toekomst
Oplossing PrOmotie digitaal! ► Flexibel ► Speciaal voor de leerlingen gemaakt ► Speciaal voor docenten en managers van het PrO ► PrOscan ► Portfolio ► Actueel Kern: Leerling aan het werk, in de praktijk! Computergebruik alleen ter ondersteuning….
De illustratie PrOmotie digitaal heeft 3 gezichten: 1.Leerlingendeel 2.Docentendeel 3.Deel voor de schoolbeheerder
PrOmotie digitaal Actueel Visueel Prikkelend
Startscherm van de leerling Marianne de Wit
PrOmotie digitaal; voor de docent Overzichtelijk Compleet Tijdbesparend
Het leerlingenoverzicht van de docent.
De invoer van de beoordelaar is te zien in de PrOscan.
School aan het stuur ► Alle instellingen zelf wijzigen. ► Eigen materiaal inbrengen en eventueel delen met andere scholen. ► Individuele leerroutes samenstellen maar ook groepen leerlingen gelijke leertrajecten laten volgen. ► Het hart van de leeromgeving is de PrOscan; meten en volgen (van gedrag) met koppelingen naar het leren en werken.
Gericht op: ► Thematisch werken met competenties en gedragsindicatoren als kern van de didactiek. Kennis als praktisch toepasbare component. ► een (ver)nieuw(d)e organisatiestructuur van de school op basis van de eigen onderwijskundige visie. Mogelijkheden: - vakintegratie, - geen klassen meer maar groepen op basis van opdrachten, vakrichting, talent etc, - docent wordt coach, - (werkelijke) praktijk nog meer centraal, - de school als community, open en bereikbaar.
De leeromgeving en het onderwijs PrOmotie digitaal is een instrument om: ► het leren in de praktijk te ondersteunen, ► structuur en overzicht te bieden, ► tijd te besparen, ► de leerling te motiveren en positief te stimuleren. Maar…. PrOmotie digitaal neemt NIET het onderwijs over!
Concreet ► PrOmotie digitaal beproeven gedurende schooljaar 2009/2010. ► Bevindingen delen met de ontwikkelgroep. ► Verbeterpunten en wensen doorvoeren. ► Schooljaar 2010/2011 PrOmotie digitaal operationeel. ► Continue aanpassen en bijstellen. ► 2015 evaluatie.
Contact met de uitgever Een digitale leeromgeving, wat betekent dit voor u? Neem voor vragen of een presentatie bij u op school contact op met uitgeverij Edu’Actief b.v.; Telefoonnummer: adres: