Dossier Empowerment.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Ouders en Kinderen Centraal
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Drieslag functioneel rekenen
Gokverslaving.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Positieve psychologie
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Begeleidingsplannen GGZ
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Transdisciplinaire projecten
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Waarom dit literatuuronderzoek?
(zie werkpakket 2, bijlagerapport 5
24-uurs sessie 16/17 april Rabobank Noordenveld West Groningen Startworkshop Energie!
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Participatie en empowerment in gezondheidsbevorder ing Charlotte De Baets.
Volksuniversiteit Zwolle
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Sociaal netwerk methodiek
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Groepsdynamica.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Kind en omgeving Het individu in de context
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Klinische les medisch maatschappelijk werk
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Collectieve transitie en veerkracht
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Coping.
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Participatie en empowerment in gezondheidsbevordering
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Waarom leerlingenparticipatie?
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Richting geven aan Teamontwikkeling
Basistekst : Talentontwikkeling
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Dossier Empowerment

Empowerment is een proces waarbij mensen of groepen meer invloed krijgen op gebeurtenissen en situaties die belangrijk voor hen zijn. Nadruk wordt gelegd op krachten in plaats van tekortkomingen Proces of uitkomst Macht of kracht Verschillende benaderingen: Individuele benadering Gemeenschapsbenadering Sociaal-ecologische benadering Wat is empowerment?

Individuele benadering Het sterker maken van individuen binnen hun eigen sociale context, zodat zij beter in staat worden gesteld om controle te krijgen over hun leven. Verschillende componenten: Intrapersoonlijke component: Versterken van gevoelens van persoonlijke controle Waargenomen eigen-effectiviteit Interactionele component: Aanleren kritisch inzicht en vaardigheden om daadwerkelijk meer controle te kunnen uitoefenen Gedragscomponent: Participatie in organisaties of groepen die relevant zijn voor het individu Individuele benadering

Gemeenschapsbenadering Stimuleren van een gemeenschap die initiatief neemt om de gemeenschap te verbeteren, te reageren op bedreigingen van de kwaliteit van leven en burgers de mogelijkheid geeft om te participeren. Verschillende benaderingen: Ontwikkeling van kracht binnen de gemeenschap verbeteren kwaliteit van leven Ontwikkeling van macht van de gemeenschap verwerven invloed op maatschappelijke structuren Gemeenschapsbenadering

Sociaal-ecologische benadering Kritiek op individuele en gemeenschapsbenadering Individuele benadering houdt te weinig rekening met maatschappelijke structuren Gemeenschapsbenadering houdt te weinig rekening met mogelijkheden en beperkingen van individuen Belangrijk om de verschillende niveaus te betrekken bij empowerment om empowerment zo effectief mogelijk te laten zijn. Sociaal-ecologische benadering

Contextafhankelijkheid van empowerment Individuen en groepen verschillen van elkaar wat betreft: De situatie waar zij zich in bevinden Het belang dat zij hechten aan bepaalde gebeurtenissen en uitkomsten in hun leven Met deze verschillen moet rekening worden gehouden bij het ontwikkelen van empowermentmethodes. Empowerment heeft dus een vraaggestuurd karakter Contextafhankelijkheid van empowerment

Toepassing voor allochtone jongeren Opbouw onderzoek: Kenmerken van de context: Adolescentie Etnische achtergrond Mogelijkheden van empowerment om binnen deze context de mate van controle te verhogen. Toepassing voor allochtone jongeren

Jongeren moeten leren omgaan met de fysieke, sociale en cognitieve veranderingen die samengaan met deze fase. In deze periode zijn jongeren extra kwetsbaar voor psycho-sociale problemen. Enkele beschermende factoren die door middel van empowermentmethodes beïnvloed kunnen worden: Waargenomen eigen-effectiviteit Sociale competentie Vorming van een stabiele en positieve identiteit Adolescentie

Waargenomen eigen-effectiviteit De mate van waargenomen eigen-effectiviteit is van invloed op: Kwetsbaarheid voor stress als gevolg van veranderingen Keuzes die jongeren maken wat betreft het aangaan van uitdagingen Academische prestaties Het beginnen en onderhouden van ondersteunende vriendschappen Gedrag en strategieën die gebruikt worden om doelen te bereiken Waargenomen eigen-effectiviteit

Manieren voor vergroten van de waargenomen eigen-effectiviteit Direct leren: gereguleerde ervaringen Rolmodellen Feedback Positieve interactie met volwassenen Participatie in gemeenschapsprojecten Manieren voor vergroten van de waargenomen eigen-effectiviteit