BE/Hasselt/17-05-'051 Arbeidsperspectief „Empowering the elements“

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Module B: De ‘Whole School Approach’
Evaluatie van mentorprojecten
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
De nieuwe werkelijkheid
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ouders en Kinderen Centraal
Projectonderwijs in het HBO
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Maatschappelijk Aanbesteden
COMPETENTIEONTWIKKELING
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Gedrag in organisaties, 10e editie
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Begeleidingsplannen GGZ
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Ervaringen Implementatie in Nederland
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
Betrokkenheid op de werkvloer
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Dossier Empowerment.
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Eerstejaarsproblemen
MEE maakt meedoen mogelijk
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Resultaatgericht Samenwerken
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
What is the meaning of? Student centered learning
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

BE/Hasselt/17-05-'051 Arbeidsperspectief „Empowering the elements“

BE/Hasselt/17-05-'052 Inhoud Achtergrondinformatie Transitie, de overgang van school naar arbeid middels een geïntegreerde aanpak Coaching, “empowering the elements”

BE/Hasselt/17-05-'053 Stichting revalidatie Limburg HRC medische revalidatie HCA arbeids- perspectief ion FMS speciaal onderwijs HAC audiologie

BE/Hasselt/17-05-'054 HCA centrum voor arbeidsperspectief “de Brug” Unit scholing Unit assessment Unit persoonsgerichte trainingen Unit I.B.B.

BE/Hasselt/17-05-'055

6

7

8 “De Brug” Arbeidstoeleiding (i.s.m. mytylschool) - transitie Arbeidsgerelateerde basisvaardigheden Persoonsgerichte trainingen Functiegerichte trainingen “Tele-centrum” - data entry - web-onderhoud - call- centrum (uitbellen) - CAD tekenen

BE/Hasselt/17-05-'059 “Uitgangspunten (visie) * holistische visie * vraaggestuurde interventies * vroegtijdige oriëntatie * multidisciplinaire benadering * betrokkenheid van het netwerk * planning op lange termijn * planning op korte termijn * kracht van de omgeving

BE/Hasselt/17-05-'0510 “Specifieke behoeften Vraaggericht i.p.v. aanbod gestuurd ondersteuningsvraag per definitie divers aard (fysiek, cognitie, gedrag) omvang evolutief karakter verwerkingsproces (psycho-sociaal) geindividualiseerd ondersteuningsaanbod gebaseerd op transition to society en empowerment

BE/Hasselt/17-05-'0511 “De Brug” Zelfbeschikking zelfstandig keuzes kunnen maken omtrent je eigen leven, controle hebben over de situatie Betekenis wat je doet dient aan te sluiten bij eigen waarden en normen Positieve identiteit je staat positief ten opzichte van jezelf

BE/Hasselt/17-05-'0512 International Classification of Impairments and Handicaps (WHO ‘80) impairmentorgaanniveau impairment (stoornis): orgaanniveau disabilityniveau van het persoonlijk disability (beperking): niveau van het persoonlijk functioneren functioneren handicapmaatschappelijk niveau handicap: maatschappelijk niveau

BE/Hasselt/17-05-'0513 Interaction between the dimensions of ICIDH-2 Health condition body functions activity participation & structure personal environmental factors

BE/Hasselt/17-05-'0514 Ontwikkelingen Aanbodgerichtvraaggestuurd aanbodvraag objectvertrekpunt voorstellenvragen stellen productproces leidenontdekken belerenleren monoloogdialoog verzorgenemanciperen

BE/Hasselt/17-05-'0515 definitie: Transitie is een methodiek waarbij een interdisciplinair team zorg draagt voor de samenstelling en implementatie van een plan dat invulling geeft aan de toekomst van studenten met een (lichamelijke) beperking die binnen 3 tot 5 jaar school verlaten Transitie

BE/Hasselt/17-05-'0516 Het ITP individueel transitie plan Planning geschiedt op basis van: - ideeën van leerling en ouder - onafhankelijk assessment - oordeel van de school en beschrijft: - einddoelen wonen dagbesteding vrijetijdsbesteding - gewenste scholing - benodigde instanties

Transitie Model SCHOOLSCHOOL ASSESSMENTASSESSMENT wonen dagbesteding vrijetijdsbesteding Beroeps- training Sport Vaardig- heden RESULTAATRESULTAAT doelen korte termijn/lange termijn

BE/Hasselt/17-05-'0518 FASEWATWAAROM Oriëntatie informatie verstrekken aan jongeren/ouders over transitie bevorderen samen-/medewerking Intake verzamelen van persoonsgegevenssamenstelling ITP-team Assessment objectief meetinstrumentactueel totaalbeeld, vertrekpunt ITP beschrijving lange en korte termijn doelen via meetbare doelen komen tot een succesvolle transitie Implementatie individueel handelingsplanaanreiken benodigde vaardigheden Evaluatie reflexie op de vorderingeneventuele aanpassing doelstellingen

BE/Hasselt/17-05-'0519 FASEHOEWIE/WANNEER Oriëntatie info-materiaal, overleg, bezoeken e.d. doorITP-coördinator bij start transitie Intake multidisciplinaire dataverzamelingdoor coördinator na goedkeuring jongere/ouders Assessment testafname doorHCA-medewerkers gedurende intake week ITP consensus team/jongere/oudersdoor ITP-team tijdens eerste ITP- bespreking Implementatie transitie mogelijkheden creëren (b.v. Brugklas) doorITP-team i.s.m. netwerk na formulering eerste doelen Evaluatie procesevaluatiedoor hetITP-team minimaal 2x per jaar

BE/Hasselt/17-05-'0520 Cultuuromslag van zorg naar ondersteuning De cliënt: wensen en behoeften formuleren uitgaan van eigen capaciteiten en (on)mogelijkheden medeverantwoordelijk zijn voor eigen leer- en werktraject De coach: uitgaan van vraaggestuurd handelen arbeid inzetten als discipline de coach is procesbegeleider van individuele (leer)trajecten

BE/Hasselt/17-05-'0521 Samenwerking teams Multidisciplinair eigen vakterrein onderling contact oppervlakkig Interdisciplinair gezamenlijk behandelplan onderling contact diepgaander Transdisciplinair teamleden kunnen elkaars taken bij uitvoering van het handelingsplan overnemen (verantwoording ?)

BE/Hasselt/17-05-'0522 Implementatie De cliënt (leerling) * uitvoerige informatie ouders/leerling * bereidheid (motivatie) om medewerking te verlenen * checken voorwaarden (empowerment) om te veranderen

BE/Hasselt/17-05-'0523 Rol van de ouders * zijn de experts betreffende hun dochter/zoon * dienen op de hoogte te zijn van de plannen * moeten zich kunnen voorbereiden op het nemen van beslissingen maar zij * hebben vaak behoefte aan een eigen sensibilisering * dienen aangemoedigd te worden hun dochter/zoon zelfverantwoordelijkheid en onafhankelijkheid te geven

BE/Hasselt/17-05-'0524 Rol van de werkgever aanreiken functie analyse samenstellen competentieprofiel laat werkgevers deel uit maken van het team ervaring leert: werkgevers zijn vaak zeer creatief betrokkenheid schept verplichtingen succesfactoren- pre- en aftercare - U.S.P. samenwerken is ook tegemoetkomen succes bouwt op (positieve)ervaringen

BE/Hasselt/17-05-'0525 Coaching, “empowering the elements”

BE/Hasselt/17-05-'0526 Empowerment Zelfsturend vermogen - eigenschappen en vaardigheden die nodig zijn - je eigen weg te kunnen bepalen - weten wat je waard bent - vertrouwen in eigen mogelijkheden - acceptatie van eigen beperkingen - mate van afhankelijkheid of onafhankelijkheid

BE/Hasselt/17-05-' componenten empowerment Competenties vertrouwen op eigen vaardigheden om dat wat je wilt tot een goed einde te brengen Impact gevoel en ervaring dat keuzes die je maakt invloed hebben op eigen leven Groepsoriëntatie gevoel dat je deel uit maakt van een groep

BE/Hasselt/17-05-' componenten empowerment (vervolg) Zelfbeschikking zelfstandig keuzes maken omtrent je eigen leven, controle hebben over situatie Betekenis wat je doet aansluit bij eigen waarden en normen Positieve identiteit je staat positief ten opzichte van jezelf

BE/Hasselt/17-05-'0529 Conclusie: Tijdens het coachingsproces staat de interactie centraal

BE/Hasselt/17-05-'0530 Cliënt coach

BE/Hasselt/17-05-'0531 Cliënt coach

BE/Hasselt/17-05-'0532 Cliënt coach ouders werkgever Professionals Maatschappelijk werker Collega’s vrienden wetgeving

BE/Hasselt/17-05-'0533 Cliënt coach interactie

BE/Hasselt/17-05-'0534 Cliënt coach

BE/Hasselt/17-05-'0535 Cliënt coach

BE/Hasselt/17-05-'0536 Cliënt coach

BE/Hasselt/17-05-'0537 Cliënt coach

BE/Hasselt/17-05-'0538 Conclusie: Tijdens het coachingsproces staat de interactie centraal Probleem: Hoe die interactie te managen Oplossing: De interactie begrijpen en de gevraagde “tools” aanreiken

BE/Hasselt/17-05-'0539 De interactie begrijpen - de coach en de ouders - de coach en de vrienden - de coach en de professionals - de coach en de werkgever Voorzie ze van het juiste gereedschap “make them feel needed” Maak hen deel van het succes !!!!!

BE/Hasselt/17-05-'0540 “Providing tools…” Hoe ?

BE/Hasselt/17-05-'0541

BE/Hasselt/17-05-'0542

BE/Hasselt/17-05-'0543 Dank voor uw aandacht L.H.M.J. Engelen

BE/Hasselt/17-05-'0544

BE/Hasselt/17-05-'0545 V r ij B a a n V r ij B a a n EQA/2001/0026/ Wat is empowerment? E Q U A L Wetenschappelijke research: literatuur onderzoek en interviews 6 componenten Competentie Zelfbeschikking Impact Betekenis GroepsoriëntatiePositieve Identiteit

BE/Hasselt/17-05-'0546 V r ij B a a n V r ij B a a n EQA/2001/0026/ Hoe kun je Empowerment meten? E Q U A L Gebaseerd op de 6 empowerment componenten Ontwikkeling van een assessment instrument

BE/Hasselt/17-05-'0547 V r ij B a a n V r ij B a a n EQA/2001/0026/ VrijBaan vragenlijst E Q U A L Ik vertrouw erop, dat ik onverwachte gebeurtenissen doeltreffend aanpak Ik blijf kalm, als ik voor moeilijkheden kom te staan, omdat ik vertrouw op mijn vermogen problemen op te lossen Ik kan mezelf goed motiveren Ik ben er trots op mijn werk zo goed mogelijk te doen Ik weet meestal goed, wat ikzelf het prettigst vind Als mij gevraagd wordt wat ik wil, weet ik het antwoord meestal onmiddellijk Ik vind het moeilijk om ergens hulp voor te vragen, als ik iets niet kan Ik doe nog liever iets niet, dan dat ik om hulp vraag Ik vind, dat de meeste mensen méér nieuwsgierigheid dan begrip voor je tonen Ik vind, dat de meeste mensen je eenvoudig de kans niet geven om te laten zien, wat je kan en wat je waard bent Ik voel me vaker een slachtoffer van de omstandigheden Ik heb eigenlijk niet echt veel bereikt in het leven Helemaal niet waar Niet waar WaarHelemaal waar soms wel/soms niet waar

BE/Hasselt/17-05-'0548 V r ij B a a n V r ij B a a n EQA/2001/0026/ Profiel E Q U A L

BE/Hasselt/17-05-'0549 V r ij B a a n V r ij B a a n EQA/2001/0026/ Hoe kun je Empowerment versterken? E Q U A L Gebaseerd op de 6 empowerment componenten Ontwikkeling van een empowerment versterkende training

BE/Hasselt/17-05-'0550 V r ij B a a n V r ij B a a n EQA/2001/0026/ VrijBaan Empowerment Training E Q U A L impactbetekeniszelfbeschikkingcompetentie

BE/Hasselt/17-05-'0551 V r ij B a a n V r ij B a a n EQA/2001/0026/ VrijBaan Empowerment Training E Q U A L

BE/Hasselt/17-05-'0552 Casus, binnen de revalidatie Frans V, docent wiskunde, scholengemeenschap in Veghel transitieteam: –Frans H en eega –revalidatiearts –maatschappelijk werk –arbeidsdeskundige (rea-bureau) –decaan scholengemeenschap uitval 10 maanden