Stichting Leergeld Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

Pleegoudersupport en TopBudgetcoach
Hoe ontstond dit initiatief ?
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Schuldpreventie Martijn Schoeman, preventiemedewerker armoedebeleid
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
1 Het Watersportverbond. 2 Hoe zit het Verbond in elkaar 440 verenigingen met leden zijn het Watersportverbond Met elkaar vormen wij het Watersportverbond!
Wie zijn wij?.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
Het laatste lid en de nieuwste lichting Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau & Universiteit Utrecht Hilversum,
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
A.V. VHL Kontich 1 Vlaamse Sportfederatie vzw Geraldine Mattens (Algemeen & juridisch directeur) Sophie Cools (Directeur Sport)
Workshop: “Weinig geld, maar wel lid van een sportvereniging ”
Veranderingen in de zorg
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Presentatie Kerken en de WMO Januari Uitgangspunten (1)  God is liefde.  Dubbelgebod: liefde tot God en tot de naaste vloeien ineen.  Dienst.
1 Kansarme jongeren en computers… Link in de Kabel ontgroeit zijn pioniersfase dankzij Lions Club Leuven …… digitale kansen voor alle jongeren.
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Maatschappelijk Aanbesteden
VTB Technasium Vakcollege
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Geld op de plank Workshop over niet-gebruik van inkomensregelingen Mariëlle Pieterse, Breda Sjoerd van Gurp, Breda Martijn Schut, Stimulansz.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inkomen les 18 Begrippen & 85 t/m Begrippen Collectieve regelingen Regelingen die gelden voor alle mensen van een bepaalde groep.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Vereniging van Stichtingen Leergeld
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
C H I L D F R I E N D L Y C I T I E S School-buurtspeelpleinen Froukje Hajer Spelen zonder (schoolplein)hekken Groningen 11 november 2006.
SOS SCHULDEN OP SCHOOL Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente VOORSTEL OM SCHOOLARMOEDE AAN TE PAKKEN Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente.
In de strijd tegen armoede en sociaal isolement onder kinderen.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Hervorming langdurige zorg
De VOA en schuldhulpverlening
ZijActief Koningslust
Mentoren JobRotary : Guus Hoefsloot, Jan Manders en Anne Broekema
Stichting Leergeld Zoetermeer Kennismakingsbijeenkomst CvA bij Kamer van Koophandel Dinsdag 12 juni 2007.
Stichting Leergeld Zoetermeer
Stichting Leergeld Zoetermeer Presentatie bij SRK Rechtsbijstand Vrijdag 20 april 2007.
Stichting Leergeld Zoetermeer Presentatie Politieke Partijen Zoetermeer 25 augustus 2006 Stichting fondsenwerving ter bekostiging van opleiding en ontplooiing.
Alle kinderen mogen meedoen!. “Maar liefst 1 op de 9 kinderen in Nederland groeit op in armoede. Voor kinderen kan dit betekenen dat er onvoldoende geld.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
‘Kansen voor alle kinderen’ Inzet extra middelen
Alle kinderen mogen meedoen!
Transcript van de presentatie:

Stichting Leergeld Nederland Presentatie Stichting Leergeld Nederland Vereniging van Leergeldstichtingen in Nederland

Aangepaste versie Stichting Leergeld NEDERLAND auteurs: Riet van de Camp – Concept manager Hengelo Robert Hanrath – Directeur 14 sept. 2004 bewerking: Zoetermeer Constant Lindeman – Voorzitter LgZ 20 nov. 2006

Inhoud presentatie Ontstaansgeschiedenis Leergeld Missie Leergeld Leergeld strategie Leergeld formule (Landelijke) aanpak Lokale Leergeld stichtingen Vragen?

Hoe ontstaan? 1996 = 150 jaar Vincentiusvereniging in Tilburg ↓   1996 = 150 jaar Vincentiusvereniging in Tilburg ↓ opdracht tot onderzoek “effecten van armoede op kinderen” + concrete voorstellen voor een stimuleringsfonds  “Leergeld”-formule geworden

Waar gaan we naar toe? Medio 1996 : Stichting Leergeld Tilburg (NB) Maart 2005 : 25 opgerichte stichtingen Ultimo 2005 : 37 opgerichte stichtingen November 2006 : 50 opgerichte stichtingen Streven 2007 : totaal 68 leergeld stichtingen Landelijke dekking / politieke invloed Structurele sponsoring / beneficiëntschap loterijen Landelijke collectes Nieuw landelijk bestuur

Landelijke aanpak (1/2) Voor meer kinderen Leergeld-hulp  Landelijke nood  landelijke aanpak   Voor meer kinderen Leergeld-hulp 2. Als landelijke stichting toegang tot loterijgelden en landelijke collecte 3. Doelgroep serieuze lobby in Den Haag ↓  3 x insteek = Speerpuntenbeleid

70 stichtingen  75% landelijke dekking in 3-4 jaar Landelijke aanpak (2/2) Fase I 70 stichtingen  75% landelijke dekking in 3-4 jaar   fase II completeren van 70%  …100%?

Wat is onze missie? ijveren voor het voorkomen dat: ‘kans’arme kinderen / jongeren niet kunnen meedoen op en rond school Want bij niet meedoen dreigt sociale uitsluiting - niet goed voor kind - niet goed voor samenleving

Minimagezinnen hebben onvoldoende of geen geld voor: Waarom en waarvoor? Minimagezinnen hebben onvoldoende of geen geld voor: * Schoolmaterialen (incl. computer en fiets) * Ouderbijdragen * Schoolboeken * Excursies * School-/werkweek * Sport / Hobby * Kunstzinnige vorming

Gevolgen voor kind verstoken van meedoen met klasgenoten isolement ↓ isolement frustratie sociale uitsluiting respect voor maatschappij? Elkaar? nu niets aan doen  later duur leergeld betalen !

Leergeld “insteek” Voorkomen (leren & meedoen) is beter dan genezen (leergeld betalen) “Alle kinderen moeten kunnen meedoen Leergeld is laatste vangnet Niet vanuit theorie, maar werkelijkheid !

Leergeld doelgroep Voorkómen sociaal isolement door: Verlenen financiële en/of materiële hulp Aan (leerplichtige) kinderen 4-18 jaar Die tekort komen bij hun ontplooiing Uit gezinnen met minimum-uitkering En geen (extra) voorzieningen

Leergeld doelstelling voorkomen dat: schoolgaande kinderen uit minima gezinnen die vanwege armoede niet kunnen deelnemen aan sociaal/maatschappelijk leven op en rond school …..

Sociaal isolement? … en daarmee de kans lopen sociaal geïsoleerd of zelfs uitgesloten te worden. Dreigt dat wel te gebeuren dan heeft dit persoonlijke en maatschappelijke gevolgen …

Directe gevolgen voor kind blinde samenleving …. geen respect verwachten wel meedoen: sociale contacten, met elkaar leren omgaan, winnen en verliezen, gelijke kansen niet meedoen: komen kinderen ernstig tekort …verstoken van  geïsoleerd en gefrustreerd

Gevolgen voor samenleving …. is funest voor samenleving …. want dit blijft niet zonder gevolgen 1 op de 8 kinderen leeft op /rond armoedegrens (NL) Dat zijn anno 2006 ca. 430.000 leerplichtige kinderen Van directe invloed op hoe de samenleving er straks zal uitzien Niets doen  later duur leergeld betalen

Leergeld strategie Bemiddeling cliënt-hulpverlenende instanties Fondsenwerving lokaal Daarmee financiële hulp bieden Signaal/terugkoppelingsfunctie Toerusten/begeleiden functionarissen Bijdragen, vormgeven voorlichting  begrip

Leergeld formule (1/8) Laatste vangnet Local-for-local Gebruik ervaringsdeskundigen Hulp: Analyse & advies inzake niet-gebruikte wettelijke voorzieningen (aanvullende hulp uit Leergeld-kas) Terugkoppeling / signalering naar overheden Lokale stichtingen: - bestuur (onbezoldigd) - coördinator (vaak bezoldigd) - intermediairs (vrijwilligers)

Leergeld formule (2/8) Begeleiden, trainen tot operationele stichting Rol Leergeld Nederland: Begeleiden, trainen tot operationele stichting Reactief versus pro-actief Nemen ge-oormerkt geld en ervaring mee 4-tal fasen: Ontwikkeling, sonderen behoefte  oprichting Inhoudelijk begeleiden initiatief  oprichting Begeleiden implementatiefase van operationele stichting Coördineren, trainen, adviseren en bewaken formule

Leergeld formule (3/8) Intermediairs / ervaringsdeskundigen: Zij leggen contacten… Zij weten uit ervaring…spreken dezelfde taal Zij bezoeken aanvragers thuis… Zij begeleiden de aanvragen Zij brengen intern verslag uit Werving & selectiemodel

Leergeld formule (4/8) Werkverloop: scholen / GG&GD - licht voor Aanvragen  contactpersoon  bezoek    ouders: externe intermediairs: Leergeld intermediair: maatschappelijk werk - inventariseert scholen / GG&GD - licht voor serviceburo/budget adv. - aanvraagformulier jeugd-/sportverenigingen - rapporteert pastores - adviseert en coördineert

Leergeld formule (5/8) Lokaal Stichtingsbestuur Moet bestaan uit maatschappelijk brede representatie van relevante sectoren Samenleving bepaalde stad zorgt voor kinderen van eigen stad (en omgeving) Doelstelling: “kinderen” boven persoonlijke insteek Les uit verleden: essentieel voor continuïteit 

Leergeld formule (6/8) Ideale bestuurssamenstelling Bedrijfsleven met vertegenwoordigers uit plaatselijke: Bedrijfsleven Politiek Sport Onderwijs Maatschappelijk werk Gezondheidszorg

Leergeld formule (7/8) Ideale bestuurssamenstelling (vervolg 1) met vertegenwoordigers uit plaatselijke: 7. Maatschappelijk-sociale instellingen 8. Bank/accountancy 9. Doelgroep (minima) 10. Specifieke groeperingen (zoals Vincentius, Rotary, Lions, etc.)

Leergeld formule (8/8) Ideale bestuurssamenstelling (vervolg 2) Bestuursdeelname op basis van meerwaarde Inbreng van relevant netwerk Inbreng van relevante kennis, ervaring Kracht van Leergeld mede afhankelijk van kwaliteit bestuursleden

Leergeld aanpak Partners zoeken Sponsors zoeken Leergeld 9-stappenplan: Partners zoeken Sponsors zoeken Ontwikkelen organisatie (bestuur, coördinator, oprichting) Zoeken / aanstellen intermediairs Public relations Fondsenwerving Visievorming Procedureafspraken De lerende organisatie

Leergeld huisregels Rechten en plichten Gebruik naam / huissstijl Uniforme procedures / verslaglegging Geautomatiseerd cliëntregistratiesysteem Statuten Overeenkomst met LgN Vertegenwoordiging in Alg. Ledenvergadering Protocollen (jaarverslag, CBF, etc.) Nationale sponsors

Leergeld Vragen?