Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
De historie & de toekomst
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
GROEIDOCUMENT.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Voorstelling inlichtingenfiche internaten – verwijzende instanties 16 november2010 De internaten: een voorstelling.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Zorgen rond informatica De Codi omscholing is een project Geen structurele lerarenopleiding Geen onderzoek en ontwikkeling van vakdidactiek Weinig structurele.
Lanceerdag Draaiboek “NEONATALE OPSPORING VAN AANGEBOREN METABOLE AANDOENINGEN” 20 oktober 2009 ‘Informeren en sensibiliseren van de doelgroep vóór de.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
‘Het kind en het badwater’
Academische vaardigheden - C1.5
Brede School Update AV 8 juni Brede school – Waar gaat het over ? Doel: –nieuwe school –maatschappelijk engagement, integratie Middelen –PPS-structuur:
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Visie en strategie gemeente Huizen Aanpak gemeente Huizen
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Stichting Visible Results
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Voortijdig schoolverlaten
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Inclusieve ondersteuning voor ouderen met een beperking Stephanie Warnez 1 BaO 2.
Focus groep BuSO LOP Gent FOCUS-groep BuSO JAARVERSLAG
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Kansen voor transformatie
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Fatima Zorg. De organisatie Hét expertisecentrum voor wonen, dagbesteding, begeleiding én behandeling voor mensen met een meervoudige of verstandelijke.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
ISB-CONGRES – 17 MAART 2011 KINDEROPVANG EN SPORT.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Vzw Balavikas. Balavikas betekent: ‘Breng het kind op een hoger peil’ De vzw steunt projecten voor kinderen en jongeren met een beperking in Zuid-India.
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Progressief universalisme
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Arline Spierenburg november 2018
Inleiding campusvoorrang
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!

Een onderzoek naar het strategisch belang van de internaten In het kader van GO!2020 werd het project “Een visie op het GO! internaatsaanbod van de toekomst” opgestart. Een belangrijk gegeven binnen dit project is een onderzoek naar het strategisch belang van de internaten van het gewoon en buitengewoon onderwijs. De toenemende complexiteit van de populatie, de steeds grotere verwachtingen van ouders ten aanzien van het onderwijs en een aantal maatschappelijke tendensen leiden er toe dat de rol en de missie van internaten zeer duidelijk moet omschreven worden. Als onze internaten mee willen evolueren in functie van de huidige maatschappelijke noden en ontwikkelingen, dan dringen een aantal strategische keuzes zich op.

Een onderzoek naar het strategisch belang van de internaten De internaten van het GO! zijn zeer divers: Internaten gewoon onderwijs, al dan niet autonoom Internaten buitengewoon onderwijs (MPI en IBSO) Tehuizen voor schipperskinderen en foorreizigers Tehuis Kuurne De populatie van de internaten GO! is heterogeen en specifiek: Leerlingen met een duidelijke vraag naar studiebegeleiding Leerlingen uit specifieke studierichtingen Topsporters Schipperskinderen en kinderen van foorreizigers Geplaatste kinderen Kinderen met een beperking Alle leeftijden: van 2,5 jaar tot 21+

Een onderzoek naar het strategisch belang van de internaten Het strategisch belang van de verschillende types van internaten is verschillend in functie van de doelgroep en van de lokale situatie. Om de discussie over het strategisch belang van de internaten een zetje te geven, hebben we alvast enkele leidvragen voorzien. Wij hopen dat het overleg en het denkwerk over het strategisch belang van de internaten tot een output mag leiden die ons een duidelijk beeld schept van hoe de internaten er in de toekomst moeten uitzien.

Strategisch belang van de internaten: te beantwoorden vragen Wat is de meerwaarde van het internaat voor: Het kind/de jongere dat (die) ons wordt toevertrouwd De ouders De maatschappij Zijn onze internaten van belang om ons pedagogisch project te kunnen realiseren? Zijn onze internaten belangrijk in functie van de kwaliteit van het onderwijs ? Zijn onze internaten belangrijk in functie van het creëren van gelijke kansen? Zijn onze internaten belangrijk in functie van de vrije keuze? Wat is de meerwaarde van de internaten voor de scholengroepen en het GO! Hebben de internaten belang voor de groei van het net? Zijn de internaten van belang voor de profilering van het GO! Is het belangrijk dat het GO! de internaten in stand houdt? Zo ja, moeten ze dan aangestuurd worden door Onderwijs, dan wel door Welzijn? Kan de oprichting van half-internaten een meerwaarde bieden? Zou dit een significant effect hebben op de populatie van de internaten? Kan de oprichting van half-internaten een oplossing bieden voor de steeds groter wordende problematiek van het leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs? Moeten we niet nadenken over het concept “inclusieve internaten”?

De opvangcentra van het GO!

De opvangcentra van het GO! – “noodinternaten”? Recent werden de opvangcentra GO! in een slecht daglicht gesteld in de pers en andere media. De opvangcentra (OC) zijn opgericht om leerlingen van het buitengewoon onderwijs op te vangen tijdens weekends en vakanties. Intussen is de populatie van de OC veranderd: steeds meer kinderen zijn 365 dagen per jaar aangewezen op opvang omdat zij geplaatst zijn door de comités bijzondere jeugdzorg of jeugdrechtbanken. De internaten en opvangcentra hebben steeds vaker een gezinsvervangende rol.

Belangrijkste knelpunten in de opvangcentra De infrastructuur is verouderd en voldoet niet aan de huidige eisen, noch aan de normen van de welzijnsvoorzieningen. De opvangcentra krijgen geen eigen werkingsmiddelen. Het GO! klaagt dit al lang aan bij de overheid, zonder resultaat. Door de complexere doelgroep is er nood aan bijkomende en gespecialiseerde omkadering zoals bij Welzijn. De structuur van 4 opvangcentra voor 19 toeleverende scholen leidt tot “heen-en-weer-kinderen”. Dit leidt tot een groot gevoel van ontheemding. Het welzijn en welbevinden van onze kinderen wordt geschaad.

De toekomst van de opvangcentra? Al in 2000 werd voorgesteld dat de internaten van het buitengewoon onderwijs overgeheveld zouden worden naar het beleidsdomein Welzijn. 12 jaar later wordt de discussie opnieuw gelanceerd. De ministers Smet (Onderwijs) en Van Deurzen (Welzijn) willen naar een gezamenlijke oplossing voor alle internaten buitengewoon onderwijs. Er is in afwachting van een eventuele overheveling nood aan een dringende oplossing voor de kinderen die aangewezen zijn op de opvangcentra. Het GO! blijft bij zijn eerder ingenomen standpunt: de internaten BuO en de opvangcentra blijven onder de aansturing van Onderwijs maar moeten dezelfde middelen en omkadering krijgen als de vergelijkbare instellingen bij Welzijn.