Organisatieveranderingen in de langdurige zorg en de consequenties voor de rol van de or
In voor zorg! Implementatieprogramma van VWS, sinds 2009 Voor instellingen in de langdurige zorg: –Verpleging en verzorging –Gehandicaptenzorg –Thuiszorg –Langdurige GGZ
Ondersteuning & omvang In voor zorg-digitaal deelt tools en instrumenten, goede praktijkvoorbeelden, informatie en nieuws uit de langdurige zorg. In voor zorg! begeleidt zorgorganisaties via een In voor zorg-traject op de thema’s bedrijfsvoering, technologie, samenwerken en professionals > unieke bezoekers website per jaar > deelnemers aan bijeenkomsten per jaar 435 IVZ-trajecten, waarvan 220 afgerond
Hervormingen langdurige zorg Aanleidingen: betere kwaliteit en financiële houdbaarheid
Hervormingen langdurige zorg Aanvliegroute: zorg dichter bij de cliënt, ‘zorgen dat’ en goedkoper Gemeentes krijgen zorgtaken overgeheveld, met een forse korting Zorginstellingen hebben in plaats van één opdrachtgever ineens 10, 20, 50 of 100 (nieuwe!) opdrachtgevers en moeten zich ‘verkopen’ en meedoen aan aanbestedingen Zorginstellingen moeten bezuinigen én de kwaliteit behouden. Dat doen ze door zelfsturende teams, LEAN, technologie, afbouw vastgoed Door eigen regie verzwaart de zorgvraag die ‘overblijft’ voor zorginstellingen en medewerkers zijn daar niet altijd voor opgeleid
Casuïstiek
Verschillende reflexen Organisatieveranderingstrajecten stranden door ‘ingrijpen’ door de or Bestuurders betrekken de or in hun zoektocht Or zoekend naar zijn rol. Tussen twee vuren: nu is het moment om toegevoegde waarde te laten zien aan medewerkers, maar… ‘Zelfmedezeggenschap’ als vervolg op zelfsturing
Rolontwikkeling or in de zorg Medewerkers OR 2.0 Bestuur Medezeggenschap Regie Social media Zorgen dat… OR 1.0 OR 3.0
Aandachtsgebieden or Evaluatie veranderprojecten Uitvoering veranderprojecten Selectie veranderprojecten Kaderbrief en jaarplan Strategie Missie en visie Operationeel Strategisch
Stelling De or moet primair sparringpartner van de bestuurder zijn in plaats van toetsingsorgaan –Procedures en doorlooptijden loslaten –Kennis vergaren over markt en strategieën –Organisatiebelang boven medewerkersbelang stellen