Classificatie van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren: een vergelijking tussen CBCL en DSM-4 H. Grietens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Janine van Manen, Helene Andrea, Roel Verheul
Advertisements

NOSMO Studiemiddag - Utrecht, 1 maart 2013 Dr. Marc J. Noom
Mediërend leren op bs. Theresia
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Diagnostiek in de psychiatrie
Drs. Ingrid Kruizinga Dr. ir. Wilma Jansen Prof. dr. Hein Raat
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen in de schoolcontext
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Justitie en psychiatrie
Klinische psychologie
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Verslavingsproblematiek: cannabis
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Kinderen van gescheiden ouders in een kinder– en jeugdpsychiatrische populatie Echtscheiding en kind.
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Peter Daansen en Martie de Jong (tijdschrift voor psychotherapie)
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Internaliserende problematiek bij jeugdigen in een residentiële setting
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Opleiding Jeugdgezondheidszorg
Verstandelijke beperking
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Annik Simons Centrum voor Erfelijke Metabole Aandoeningen Antwerpen
Inhoud artikel H.F.A Diesfeldt
Afdeling Revalidatiegeneeskunde
1zorg-route.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Psychologische Test.
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
30 minuten Wat is (het probleem met) CLRE?
Verstandelijke beperking
Depressie bij kinderen en adolescenten.
1 Psychotherapie bij ‘moeilijke kinderen’ in residentiële settings: ja, maar?! Anne Ooms MPI Spermalie Frans Van Camp Huize Sint-Vincentius Lea Verschueren.
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Als opvoeden niet vanzelf gaat deel b.
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Hanteren van ziektebeeldgerelateerde agressie
CHRONISCH ZIEKE KINDEREN. DEFINITIE CHRONISCH, LANGDURIG ZIEKE KIND * heel veel uiteenlopende definities * aantal voorwaarden vermeld om van een chronische.
Anke Meester-Delver, kinderrevalidatiearts, afdeling revalidatie, AMC Jonge kinderen met beperkingen: wat is hun toekomst? Het Capaciteitenprofiel Het.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Drs. Elsa Amsing Psycholoog Arbeid & Gezondheid NIP Registerpsycholoog Arbeid & Organisatie.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 HET LAGERE SCHOOLKIND DEEL 2: SCREENING VAN GEDRAGS- EN EMOTIONELE PROBLEMEN Opleiding Jeugdgezondheiszorg Prof. Eline.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
Neem de tijd… Sara Bloemers Heike Wisse. Programma Voorstellen in groepjes Grondhouding Achtergrond en NTS Een aantal patiënten melden zich… Wat ga je.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Hoofdstuk 7 Assessment Perspectives and the Human Matrix: Brigdes to Effective Treatment Planning in the Initial Interview.
Pathologie en ziektebeelden
De DSM-5 komt er aan Psychiatrieweb.nl/presentaties7.html 17-sep-18.
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Angststoornissen en hypochondrie
VOOROORDELEN psychiatrie
Het Zorgclustermodel Alexandra Sillen, Hans Kamsma,
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Classificatie van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren: een vergelijking tussen CBCL en DSM-4 H. Grietens

2 classificatiesystemen ter beschrijving van gedragsproblemen en psychische stoornissen bij kinderen en jongeren DSM-4: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders CBCL: Child Behavior Cheklist

DSM-4 = systeem om problematiek van individuen te beschrijven en te classificeren in zogenaamde stoorniscategorieën De beoordeling vindt plaats op 5 assen: Klinische stoornissen Persoonlijkheidsstoornissen en zwakzinnigheid Somatische aandoeningen Psychosociale en omgevingsproblemen Algehele beoordeling van het functioneren

DSM-4 Onbegrensd qua leeftijdsbereik Afkomstig uit de Verenigde Staten Wereldwijd gehanteerd Sluit nauw aan bij het medisch model Geliefkoosd instrument van psychiaters Kent grote voorstanders en tegenstanders

CBCL = een empirisch-statistisch model waarbij de tussenkomst van de clinicus zoveel mogelijk wordt gereduceerd en gecontroleerd het systeem steunt op 3 gedragsvragenlijsten: CBC: in te vullen door ouders van kinderen tussen 4 en 18 jaar TRF: in te vullen door leerkrachten voor leerlingen tussen 5 en 18 jaar YSR: in te vullen door jongeren tussen 11 en 18 jaar

CBCL De verzamelde informatie wordt een meerassig meetmodel waarbij gegevens over 5 assen worden gespreid: Informatie van de ouders Informatie van de leerkracht Informatie over het cognitief functioneren Medische informatie Informatie die direct afkomstig is van het kind

Zijn DSM-4 en CBCL met elkaar te verzoenen? Beide hebben afgelopen 30 jaar de onderlinge communicatie tussen clinici & onderzoekers sterk bevorderd Beide vertonen een aantal tekortkomingen, wat zo goed als onvermijdelijk is Vraag naar samenhang is niet nieuw Laatste jaren wordt actief gezocht naar praktische werkwijzen om beide systemen beter op elkaar af te stemmen

Vérgaande afstemming: Machine Aided Diagnosis Een verder gaande integratie tussen beide systemen gebeurt a.d.h van het MAD-systeem Hierin worden beide systemen op symptoomniveau aan elkaar gekoppeld 19 DSM-categorieën worden gerepresenteerd in items uit CBCL-gedragsvragenlijsten

Vérgaande afstemming: Machine Aided Diagnosis Is nog in experimentele fase en wordt thans in diverse klinische settings uitgeprobeerd Over enkele jaren zal duidelijk zijn wat de meerwaarde van dit systeem is en welke perspectieven het de clinicus kan bieden Validiteit van het systeem wordt nog in Nederland en België onderzocht

EINDE