De bibliotheek je keert tevreden terug Bart vercruyssen (VCOB) Maja Coltura (VCOB) Dieter Vandenbroeck (TOR)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe minder dat de gemeente weet van mij – hoe beter. Dit is goed / interessant / bruikbaar voor mij.
Advertisements

Bevorderen van soa-testen op het ROC
Analyse klantgerichte websites
1 Triple P: Positief opvoeden Thuisbegeleidingsdienst De Klink 20 jaar Thuisbegeleiding.
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Autoverzekering BA bij jongeren Car Insurance Survey
Presentatie WAI database November 2012 Hoe ziet het werkvermogen van de Nederlandse werkende beroepsbevolking eruit?
Pieter Bamps(2 de master CW) Begeleider: Joris Klerkx Promotor: E.Duval.
Presentatie Stage/Q Roel Grit Info/Q automatisering
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Resultaten enquête tuchtwet
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Primaire OnderzoeksData In Utrecht Makkelijk toegankelijk een podium voor uw waardevolle onderzoeksdata.
Arthurian Fiction in Medieval Europe: Narratives and Manuscripts.
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
1 Scenario template. 2 DEEL 1: INLEIDING ➔ Uw organisatie ➔ Het uitgangspunt van uw project ➔ De doelgroep ➔ Wat wilt u bereiken? SERVICE DESIGN TOOLKIT.
Determinants of older and younger workers’ job satisfaction and organisational commitment in Belgium and Sweden Claes & van de Ven (2008). Ageing & Society,
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Een gebruikersonderzoek! En daarna? Werken aan Bib-imago via marketingtechnieken Maja Coltura Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken.
Sessie C9 Gouden Shot. Genomineerden Gouden Shot De Bib. Het leven van A tot Z Bling Bling Paola246 Triootjes.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Behoefteonderzoek senioren 2008
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ 1 Wonen in Vlaanderen Nieuwe gegevens over woningen en bewoners 9 maart 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
“Let’s talk about you & me”
Presentatie Kwaliteitscholen KWALITEITSCHOLEN is een compleet en integraal systeem voor:  strategievorming en kwaliteitscontrole  meten van tevredenheid.
Ontwikkelingshulp Zambia
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Behoefteonderzoek senioren 2009
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Buitenschoolse kinderopvang in Gent en Mechelen. Behoefte aan buitenschoolse opvang MechelenGent Geen steekproef maar via verdeling van vragenlijsten.
4. Online strategie Internet scorecard
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
CASA CURA Zorgen voor de kotmadam In samenwerking met Nicky Eilers.
Aandacht voor arbeid en empowerment in de eerste lijn Bron: Donders, N., Gulden, J., Suylekom, W. (2011). Sterk naar werk: aandacht voor arbeid en empowerment.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Roadmap Witboek innovatie in de publieke dienstverlening Powered by… “De innovatieve bende”
Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:
Marktonderzoek Niel Margot Avonts Jolien Dejongh Kjetil De Weyer Arthur Hachez Sébastien Heymans Marilyn Vandeputte Fabian Verdult Karen Vermeire.
2 Dé trend voor de toekomst: biebonderzoek met een smartphone ProBiblio: Daniëlle Koning Ruigrok NetPanel: Kjell Massen.
1 Uitgevoerd door bib Hoogstraten en Bureau Leemans met steun van de Provincie Antwerpen. Marktonderzoek bibliotheek Hoogstraten Voor informatie:
Studentenonderzoek bij de Haagse Hogeschool Eén zwaluw maakt nog geen zomer.
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Door Ben Cokelaere, student Howest Galaxy pipelines voor de analyse van omics data.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Priorities (Edith Schippers) Regering voor Nederland Statistiek ontwikkelen Speerpuntenplan Aanbod aantrekkelijker maken Statistiek zichtbaar maken.
Perspectieven op een gezond en gelukkig leven
Inkomen gedurende de levensloop
Persoonsgerichte zorg
Triple P: Positief opvoeden Thuisbegeleidingsdienst De Klink
Dit ben ik, in ontwikkeling
Naam onderwijsinstelling Datum
Opsporing digitaal plagiaat
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Onderzoeksstrategie: survey
Disclosure belangen Tony Poot
Titel van wetenschappelijk project
Aanmeldingen schooljaar
Blended Leermodule: Onderzoeksstrategieën
De resultaten van de projecten die in deze presentatie worden getoond, zijn enkel ter info en mogen niet verder worden gedeeld.
Transcript van de presentatie:

De bibliotheek je keert tevreden terug Bart vercruyssen (VCOB) Maja Coltura (VCOB) Dieter Vandenbroeck (TOR)

Overzicht Opzet project Mogelijkheden Gebruik onderzoek voor marketing

Voorgeschiedenis In 2003 zeer weinig gegevens over gebruikers in openbare bibliotheken –Officiële statistieken –Test aankoop, licentiaatsverhandeling VCOB, TOR, 165 bibliotheken, provincie Antwerpen en VGC samen één project begonnen.

Uitgangspunten Doelstellingen –Wetenschappelijk onderbouwd (representatieve resultaten) –Data bruikbaar voor marketing (publiekswerking) –Lokale en bovenlokale meerwaarde Data bruikbaar op verschillende niveaus Elke partner doet waar hij het beste in is.

Opzet Project ontwikkeld met : Verschillende datasets werden verzameld –Survey Achtergronden, gebruik, tevredenheid, … –Uitleengegevens Materialen, genres, auteurs, titels, aantal blz. –Bibliotheek kenmerken Collectie, openingsuren, prijzen, activiteiten, … Verschillende analyseniveaus (lokaal, vergelijkbare bibliotheken, bovenlokaal)

PROJECT UITROL Bevraging Invoer Cleaning Koppelen Analyse Individuele Rapporten Website TOR bibTOR VCOB – PROJECT MANAGEMENT Steekproef Vragenlijst Opleiding Aanp. Software

Marketing leeftijd frequentie

Studenten en starters leeftijd frequentie I functioneel: werk en studie catalogusgebruik en vooraf een uitleenplan alle soorten materialen ontevreden

Opgeleide werkende vrouwen leeftijd frequentie II omwille van de kinderen alle materialen (geen IT) meer tevreden shop-gedrag kort bezoek in combinatie geen uitleenplan of zoekstrategie

Mid-life leeftijd frequentie III minder vrouwelijk boeken ter ontspanning geen uitleenplan of zoekstrategie tevreden

Oudere heavy users leeftijd frequentie IV mannelijk/laagopgeleid bezoekt voor sfeer, kranten... meer pc dan II en III langer verblijf zeer tevreden

Groeipotentieel leeftijd frequenie promotiie retentie