De bibliotheek je keert tevreden terug Bart vercruyssen (VCOB) Maja Coltura (VCOB) Dieter Vandenbroeck (TOR)
Overzicht Opzet project Mogelijkheden Gebruik onderzoek voor marketing
Voorgeschiedenis In 2003 zeer weinig gegevens over gebruikers in openbare bibliotheken –Officiële statistieken –Test aankoop, licentiaatsverhandeling VCOB, TOR, 165 bibliotheken, provincie Antwerpen en VGC samen één project begonnen.
Uitgangspunten Doelstellingen –Wetenschappelijk onderbouwd (representatieve resultaten) –Data bruikbaar voor marketing (publiekswerking) –Lokale en bovenlokale meerwaarde Data bruikbaar op verschillende niveaus Elke partner doet waar hij het beste in is.
Opzet Project ontwikkeld met : Verschillende datasets werden verzameld –Survey Achtergronden, gebruik, tevredenheid, … –Uitleengegevens Materialen, genres, auteurs, titels, aantal blz. –Bibliotheek kenmerken Collectie, openingsuren, prijzen, activiteiten, … Verschillende analyseniveaus (lokaal, vergelijkbare bibliotheken, bovenlokaal)
PROJECT UITROL Bevraging Invoer Cleaning Koppelen Analyse Individuele Rapporten Website TOR bibTOR VCOB – PROJECT MANAGEMENT Steekproef Vragenlijst Opleiding Aanp. Software
Marketing leeftijd frequentie
Studenten en starters leeftijd frequentie I functioneel: werk en studie catalogusgebruik en vooraf een uitleenplan alle soorten materialen ontevreden
Opgeleide werkende vrouwen leeftijd frequentie II omwille van de kinderen alle materialen (geen IT) meer tevreden shop-gedrag kort bezoek in combinatie geen uitleenplan of zoekstrategie
Mid-life leeftijd frequentie III minder vrouwelijk boeken ter ontspanning geen uitleenplan of zoekstrategie tevreden
Oudere heavy users leeftijd frequentie IV mannelijk/laagopgeleid bezoekt voor sfeer, kranten... meer pc dan II en III langer verblijf zeer tevreden
Groeipotentieel leeftijd frequenie promotiie retentie