Hoe bereid je lessen voor?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Les 7: het voorbereiden van een les
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Voorstelling 6de leerjaar
Onderzoeksvaardigheden
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Voortgangsgesprek fase 1
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Interculturele klassen, ouders en buurten
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Met behulp van formulieren
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Doelgroepen Adolescentie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Hoe bereid je lessen voor? Handboek voor leraren Lesvoorbereiding Lesvoorbereiding Overzicht hoofdstuk 2

Overzicht presentatie belang van lesvoorbereiding lesvoorbereidingsformats adolescentiefase: drie periodes beginsituatie van leerlingen bepalen van beginsituatie tekorten leerdoelen zijn zinvol Handboek voor leraren Lesvoorbereiding

Belang van lesvoorbereiding bewustwording van lesdoel aandacht voor leerling- en docentactiviteit lessen aan elkaar koppelen Handboek voor leraren Lesvoorbereiding

Lesvoorbereidingsformats het VUT-model het klassieke lesvoorbereidingsformulier scenariogestuurde lessen het didactisch analysemodel Handboek voor leraren Lesvoorbereiding

Lesvoorbereidingsformats (vervolg) VUT-Model vooruitkijkende activiteiten inleiden en verhelderen van verwachting uitvoerende activiteiten uitvoeren van kernactiviteiten terugblikkende activiteiten evalueren op actieve wijze scenariogestuurd schuiven met lesfasen Handboek voor leraren Lesvoorbereiding

Lesvoorbereidingsformats (vervolg) didactisch analysemodel officiële leerdoelen van de opleiding of het studiejaar de beginsituatie van de leerling of de groep realistische leerdoelen, gebaseerd op reële inschatting onderwijsactiviteiten zoals werkvormen en opdrachten evaluatie op basis van de leerdoelen Handboek voor leraren Lesvoorbereiding

Adolescentiefase: drie periodes vroege adolescentie ongeveer 10/12 – 15 jaar middenadolescentie ongeveer 15 – 18 jaar late adolescentie ongeveer 18 – 22/25 jaar Handboek voor leraren Lesvoorbereiding

Vroege adolescentie identiteitservaring lichamelijke ontwikkeling psychosociale ontwikkeling cognitieve ontwikkeling Handboek voor leraren Lesvoorbereiding

Middenadolescentie vervolg zoektocht naar identiteit ‘Wie ben ik nou eigenlijk’? experimenteren zelfbeeld en zelfgevoel verantwoordelijkheid nemen en keuzes maken disbalans in het puberbrein invloed van het gezin Handboek voor leraren Lesvoorbereiding

Beginsituatie van leerlingen voorkennis informatie opnemen gaat beter als je verbanden kunt leggen abstractievermogen te abstracte leerstof doet een sterk beroep op intelligentie ervaring met onderwijsconcepten die ervaring heb je nodig om aan te haken bij de les leesvaardigheid leerjaar en niveau van de leerlingen Handboek voor leraren Lesvoorbereiding

Beginsituatie van leerlingen (vervolg) zelfstandigheid vaststellen van mate van zelfstandigheid groepsgerichtheid kan invloed hebben op de werkvormen waarden en normen onderliggende waarden en normen raken vaak het lesdoel motivatie motivatie is essentieel om de les te volgen Handboek voor leraren Lesvoorbereiding

Bepalen van de beginsituatie observatie gedragsaspecten van leerlingen groepsprocessen interactie tussen leerling en de docent toetsen individuele aanwezig kennis niet aanwezig maar beoogde kennis collectieve, onderling verschillende kennis gesprekken leiden tot vertrouwelijke informatie leiden tot gewenste maar ook ongewenste informatie van verschillende docenten Handboek voor leraren Lesvoorbereiding

Bepalen van de beginsituatie (vervolg) boeken geeft inzicht in doorlopen leerstof toont de structuur van de leerstof laat zien hoe is kennis is getoetst leerlingdossiers geeft verklaring van gedrag geeft zicht op ontwikkeling eventueel lesprogramma aanpassen Handboek voor leraren Lesvoorbereiding

Tekorten opsporen van tekorten maatregelen tegen tekorten de vooropleiding van de leerling de leerling zelf maatregelen tegen tekorten informeren groepsgewijs opfrissen bijspijkerlessen belangstelling wekken Handboek voor leraren Lesvoorbereiding

Leerdoelen zijn zinvol een opbrengst wat moeten de leerlingen laten zien? een verbinding met hogere doelen lesdoelen moeten aansluiten bij de kerndoelen afgestemd op het niveau van de leerling realiseerbare leerdoelen op basis van de beginsituatie Handboek voor leraren Lesvoorbereiding

Leerdoelen zijn zinvol (vervolg) als leesopdracht bij zelfstudie leerlingen weten wat ze kunnen verwachten geformuleerd in gedragskenmerken duidelijk moet zijn wat de leerling precies moet kunnen sluiten aan bij het denkniveau doelen met denkhandelingen op een haalbaar niveau Handboek voor leraren Lesvoorbereiding