DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Roel Bakker (gebaseerd op de presentatie van Jos Loonen en Frens Vonken, NIOC congres,18 april 2007)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Van Methode Naar Methodiek
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Information Management
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Mediatheken dichter bij het onderwijs
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Flexibilisering en EVC
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Studietaak De studietaak staat centraal
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Henk Plessius Pascal Ravesteyn.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Albert Sikkema Miranda Valkenburg NIOC 3 november 2004
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
D o o r s t r o o m p o r t f o l i o Project Doorstroomportfolio Michiel Kostermans Bart van de Laar José Eggink (PL) Martin Folkerts.
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
De opleiding mechatronica
Engineeringscompetenties van Technische Bedrijfskunde
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN
Producten & Werkprocessen
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Titel slide Klik op het icoontje om een nieuwe afbeelding in te voegen. Zoek en selecteer de gewenste afbeelding. Klik op ´Invoegen´ 1 2 Invoegen AFBEELDING.
Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
PRESENTATIE ONTWIKKELING NIVEAU 4 OPLEIDING. Wat hebben wij tot nu toe gedaan Er zijn drie bijeenkomsten geweest met docenten Mondriaan, Haagse Hogeschool,
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
Business Intelligence
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Competentieprofiel CMD
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Sieberdam/ROCS & KODOS
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Toetsing Vakdidactiek 2.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Van receptuur naar referentie
Transcript van de presentatie:

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Roel Bakker (gebaseerd op de presentatie van Jos Loonen en Frens Vonken, NIOC congres,18 april 2007)

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering  Project Digitale Universiteit  Voortgekomen uit SPiON-programma  Samenwerking van Fontys, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam, Saxion  Naar een consistent en overdraagbaar beschreven competentiegerichte opleiding

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering  Presentatie van het ontwikkelde model  Overzicht beschikbaar materiaal  Vragen Programma

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering SPIoN Referentie Architectuur (Vodegel, 2005)

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Wat nodig? Een bouwwerk van compe- tenties, onderscheiden naar competentiebouwstenen, niveau en context (inhoud, leeractiviteiten)

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Waarom? geeft houvast voor docenten en ontwikkelaars voor de architectuur van de opleiding geeft houvast voor studenten: hoe past een onderwijs- activiteit in het grotere geheel van mijn studie? toetssteen om dezelfde onderwijseenheden in verschillende opleidingen te gebruiken start van een metadateringsmethodiek die de transfer van onderwijseenheden tussen opleidingen mogelijk maakt kan bijdragen aan mobiliteit van studenten (en docenten?) bij interne en externe switches

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Hoe? Complex proces  Spanningsveld tussen generiek (voor ‘alle’ opleidingen) en specifiek (eigenheid van de opleidingen)  Verschillen in taalgebruik, interpretatie, cultuur  Spanningsveld tussen ‘koninklijke weg’ en ‘quick and dirty’

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Hoe? Afspraak: vliegende start we volgen de ontwikkelgroep van één van de opleidingen (Fontys ICT) Zij doen het ‘vallen en opstaan’ Wij volgen, beoordelen overzetbaarheid naar andere instellingen, klankborden, tunen en promoten de verbreiding.

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Opleidingen BICT: I, BI, TI etc. 1 Startpunt 1 Opleidingen onderwijsprogramma dat opleidt tot een bachelor of ICT samenhangend geheel van onderwijseenheden, gericht op verwezenlijking van welomschreven doelstellingen op gebied van kennis, inzicht en vaardigheden waarover degene die de opleiding voltooit, dient te beschikken HBO-i: beroepscontexten, beroepsprofielen - Bedrijfskundige Informatica (BI) - Informatica (I) - Technische Informatica (TI) - Communication & Media Design (CMD) - Informatiedienstverlening & -management (IDM) Overal opleidings- en afstudeervarianten Bouwsteen is specifiek voor instelling/opleiding

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Opleidingen BICT: I, BI, TI etc. 5 competentiebouwstenen HBO-i: - analyseren - adviseren - ontwerpen - realiseren - beheren + 10 HBO- kerncompetenties generiek specifiek per opleiding 1 2 Startpunt 2 Basiscompetenties HBO-i: 5 bouwstenen voor beroepsspecifieke competenties: - Analyseren - Adviseren - Ontwerpen - Realiseren - Beheren + 10 algemene HBO-kerncompetenties Individuele competentieprofiel BICT opgebouwd uit deze 15 bouwstenen, verder bepaald door de context Bouwstenen zijn generiek, breed geaccepteerd

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Opleidingen BICT: I, BI, TI etc. 3 niveaus van beheersing: basis kennis en gedrag zelfstandig eenvoudig zelfstandig complex generiek specifiek per opleiding Startpunt 3 Niveaus Competenties kunnen op verschillende niveaus worden beheerst Frameworks: 4 niveaus - basiskennis en gedrag - zelfstandig toepassen eenvoudige situaties - zelfstandig toepassen complexe situaties - flexibel toepassen complexe situaties 4e niveau niet in opleiding gehaald Niveaus zijn generiek, goed geaccepteerd Doel Stel competenties en niveaus vast voor verschillende opleidingen We willen per competentie aangeven wat student moet presteren in een opleiding (indicatoren) Leidt tot problemen te algemeen multi-interpretabel definitieproblemen inhoudelijke overlap van contexten 5 competentiebouwstenen HBO-i: - analyseren - adviseren - ontwerpen - realiseren - beheren + 10 HBO- kerncompetenties

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Opleidingen BICT: I, BI, TI etc. 3 niveaus van beheersing: basis kennis en gedrag zelfstandig eenvoudig zelfstandig complex generiek specifiek per opleiding ICT-architectuurlagen presentatie & communicatie bedrijfsprocessen applicaties infrastructuur hardware-interfacing Tussenstap 4 ICT-architectuurlagen Definieer contextoverstijgende ‘domeinen’ zonder overlap: de ICT-architectuurlagen We willen per competentiebouwsteen aangeven wat prestaties binnen een architectuurlaag moeten zijn Gekozen voor: - Presentatie en communicatie - Bedrijfsprocessen - Applicaties - Infrastructuur - Hardware-interfacing Niet product, maar proces om dat product te maken/bewerken Lagen zijn generiek, geaccepteerd met discussie 5 competentiebouwstenen HBO-i: - analyseren - adviseren - ontwerpen - realiseren - beheren + 10 HBO- kerncompetenties

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Opleidingen BICT: I, BI, TI etc. 5 basiscompetenties HBO-i: - analyseren - adviseren - ontwerpen - realiseren - beheren 3 niveaus van beheersing: basis kennis en gedrag zelfstandig eenvoudig zelfstandig complex + 10 HBO- kerncompetenties generiek specifiek per opleiding ICT-architectuurlagen presentatie & communicatie bedrijfsprocessen applicaties infrastructuur hardware-interfacing Per ICT-architectuurlaag: Beschrijving (deel)competenties/activiteiten per niveau Bv. Infrastructuur: Resultaat 5 Deelcompetenties en activiteiten per niveau, voor elke laag Het pièce de résistance! Generieke beschrijving van deelcompetenties en leeractiviteiten. De 5 matrices geven een 3d-ruimte waarin je de student kunt positioneren.

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Opleidingen BICT: I, BI, TI etc. 3 niveaus van beheersing: basis kennis en gedrag zelfstandig eenvoudig zelfstandig complex generiek specifiek per opleiding ICT-architectuurlagen presentatie & communicatie bedrijfsprocessen applicaties infrastructuur hardware-interfacing Per opleiding: Eindniveaus per competentie en per ICT-architectuurlaag Bv. Informatica: Per ICT-architectuurlaag: Beschrijving (deel)competenties/activiteiten per niveau Bv. Infrastructuur: 5 Tussenstap 6 ‘Afbeelden’ van opleidingen op ICT-architectuurlagen In een relatiediagram, dat verband legt tussen de competentie-eindniveaus en de ICT- architectuurlagen, per opleiding. Inhoud van opleiding wordt gespecificeerd door aan te geven op welk niveau een competentie in een bepaalde ICT-architectuurlaag verworven wordt. Deze stap is specifiek, moet per instelling worden uitgevoerd 5 competentiebouwstenen HBO-i: - analyseren - adviseren - ontwerpen - realiseren - beheren + 10 HBO- kerncompetenties

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Opleidingen BICT: I, BI, TI etc. 5 competentiebouwstenen HBO-i: - analyseren - adviseren - ontwerpen - realiseren - beheren 3 niveaus van beheersing: basis kennis en gedrag zelfstandig eenvoudig zelfstandig complex + 10 HBO- kerncompetenties generiek specifiek per opleiding ICT-architectuurlagen presentatie & communicatie bedrijfsprocessen applicaties infrastructuur hardware-interfacing Per ICT-architectuurlaag: Beschrijving (deel)competenties/activiteiten per niveau Bv. Infrastructuur: Toevoegen van beroepsproducten en prestatie-indicatoren per cel. Beroepsproducten en prestatie-indicatoren contextrijk maken Per opleiding: Eindniveaus per competentie en per ICT-architectuurlaag Bv. Informatica: Resultaat 7 Toevoegen van prestatie- indicatoren en beroepsproducten Is voor een deel generiek, voor een deel contextafhankelijk Ook: aangeven hoe de generieke HBO- kerncompetenties aan bod komen Deze stap is slechts exemplarisch in het project vertegenwoordigd

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Opleidingen BICT: I, BI, TI etc. 3 niveaus van beheersing: basis kennis en gedrag zelfstandig eenvoudig zelfstandig complex generiek specifiek per opleiding ICT-architectuurlagen presentatie & communicatie bedrijfsprocessen applicaties infrastructuur hardware-interfacing Per ICT-architectuurlaag: Beschrijving (deel)competenties/activiteiten per niveau Bv. Infrastructuur: Toevoegen van beroepsproducten en prestatie-indicatoren per cel. Beroepsproducten en prestatie-indicatoren contextrijk maken Naar een consistent en overdraagbaar beschreven competentiegerichte opleiding Per opleiding: Eindniveaus per competentie en per ICT-architectuurlaag Bv. Informatica: Eindresultaat 8 Een werkmodel dat over verschillende opleidingen gebruikt kan worden gebruikt, als houvast en benchmark Kan zelfs worden overgebracht naar geheel andere bachelors. 5 competentiebouwstenen HBO-i: - analyseren - adviseren - ontwerpen - realiseren - beheren + 10 HBO- kerncompetenties

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Opleidingen BICT: I, BI, TI etc. 3 niveaus van beheersing: basis kennis en gedrag zelfstandig eenvoudig zelfstandig complex generiek specifiek per opleiding ICT-architectuurlagen presentatie & communicatie bedrijfsprocessen applicaties infrastructuur hardware-interfacing Per ICT-architectuurlaag: Beschrijving (deel)competenties/activiteiten per niveau Bv. Infrastructuur: Toevoegen van beroepsproducten en prestatie-indicatoren per cel. Beroepsproducten en prestatie-indicatoren contextrijk maken Naar een consistent en overdraagbaar beschreven competentiegerichte opleiding Per opleiding: Eindniveaus per competentie en per ICT-architectuurlaag Bv. Informatica: 5 competentiebouwstenen HBO-i: - analyseren - adviseren - ontwerpen - realiseren - beheren + 10 HBO- kerncompetenties

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering  Beschikbaar materiaal :  Beschrijving model  Verantwoording model  Handleiding model  Metadatering leerobjecten  Artikel in TINFON Frens Vonken, Jos Loonen, Karin Heesakkers, Roel Bakker, Jos Schmeltz, Luc de Kross. Opleidingscompetenties versus een body of knowledge: synthese via een model voor metadatering. TINFON, 2007:2, p  Deze presentatie

DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Vragen?